WRNU:s filmklubb 2021 v24

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,544
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v24 2021 – #441 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,453
Location
Helsingborg
The Revenent
2015

Bara vid första kamerasvepet och på ljussättningen visste jag att det här var en film med otroligt högt produktionsvärde, så även om filmen skulle vara dålig kommer jag kunna njuta av det. Filmen är lång, med sina 2,5 timmar men indelad i avsnitt med naturliga avbrott - för att visa upp landskapet - så jag såg filmen som en tv-serie i sex delar. Inte så mycket att säga om filmen. En man med pinne överlever vildmarken. Det är otroligt vackra landskap som kommer till sin rätta i bioformatet. Jag kom å tänka på vad Zack Snyder sade om att ett fyrkantigt format lämpar sig bättre för superhjältar, men när jag ser den här filmen håller jag inte med. Kameran fylls upp med närbilder från alla sorters vinklar och även filmat snett underifrån, vilket gör att karaktären tornar upp sig som en hjälte på duken.

Det enda jag irriterade mig på fotot var kamerasvepningarna, vilka kombinerades med kameraklipp. Detta gjorde att svepningarna kändes mer som en gimmick. Jag tror inte regissören skakat av sig Birdman ännu. Tom Hardy gör en lysande roll - jag älskar den karlns prestationer. DiCaprio är vettig i sitt plågosamma stönande och grymtande. Filmen är förutsägbar i handlingen, även sidomomenten, men funkar om du vill softa ... med en miniserie.

BETYG: 3/5
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har sett the good the bad and the weird ifrån 2008.

Filmen är en sydkoreansk spaghetti western film som utspelar sig i Manchuriet precis innan andra världskriget brutit ut. The bad skall stjäla en skattkarta ifrån ett japanskt tåg men innan hen hinner stjäla kartan så stjäls den av the weird och som följd av att the bad spårar ur tåget så stryker massa japanska och manchuriska soldater och civilister med och in på scenen stiger the good en prisjägare ute efter att fånga the bad .

The weird överlever med kartan i behåll och beger dig för att hitta den skatt som kartan skall leda till under tiden kommer en fjärde och femte aktör in på scenen i form av manchuriska banditer och japanska armén och nu följer en vild jakt på kartan och skatten där det är en fri for all alla mot alla .

En stark 3'5/5 det är en underhållande och visuellt snygg film
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,893
Jag har sett Army of the dead. Mitt förhållande till regissören Zack Snyder är lite komplicerad. Han har politiska åsikter som jag inte delar för fem öre, men han verkar vara en riktigt hyvens person. Han har gjort tre filmer jag tycker är riktigt bra: Dawn of the dead, Legend of the guardians: The owls of Ga'Hoole och Justice League: Snyder cut). Resten av hans repertoar tycker jag är ganska dålig. Men trots att jag generellt sett inte gillar hans filmer så måste jag verkligen ge honom att de aldrig är ointressanta! Snyder är en sann auteur, en konstnär, och hans filmer har alltid ett mycket personligt narrativ. Detta gör att trots att jag nästan aldrig gillar hans filmer så ser jag alltid fram emot hans nästa. Jag hejar alltid på honom och vill att filmen jag börjar titta på ska vara bra! Och även om det sällan blir så är det åtminstone alltid intressant att titta på hans filmer. Därför är jag väldigt besviken på Army of the dead, men av en annan orsak än vad jag brukar vara besviken på rörande hans filmer. Denna film är nämligen ointressant.

Las Vegas har råkat ut för en zombieapokalyps och militären omringar staden. Ett band of the misfits ska ta sig in i staden och spränga ett kassaskåp åt en skum typ. Jag tycker att konceptet att blanda zombieapokalyps med heist är coolt och lovande. Det finns också med en del kul karaktärer. Men det hjälper tyvärr inte då allt är så ointressant och blekt. Filmen lyfter aldrig, blir aldrig så spännande eller så crazy som den skulle behöva vara. Actionscenerna är okej men inget spektakulärt, skådisarna gör sitt jobb bra, men inte så mycket mer och storyn och relationerna karaktärerna emellan är okej. Fotot är ganska fult, vilket är ovanligt för en Snyderfilm.

Det bör sägas att Zack Snyder gjorde denna film under omständigheter som är allt annat än roliga. Han var rätt utskälld efter Batman v Superman, han hade fråntagits sitt jobb som huvudansvarig för DC-universumet, och hans dotter hade dött. Jag kan inte ens föreställa mig hur fruktansvärt framförallt det sista måste kännas, jag blir darrig bara av att tänka på det. När jag ser Army of the dead har jag känslan av att Snyders passion inte riktigt finns i filmen, till skillnad från hans andra filmer känns denna närmast pliktskyldig. Och jag kan inte på något sätt klandra Snyder om så är fallet, med tanke på omständigheterna är det faktum att filmen ändå är såpass godkänd som den är ett bevis på hur talangfull han är som regissör.

Army of the dead är inte på något sätt den sämsta filmen som Snyder har gjort. Men det är tyvärr den mest ointressanta, vilket i vissa fall är värre än dålig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,544
Location
Rissne
Jag har för mig att jag såg Alien vs Predator: Requiem ganska kort efter att den kom. Kanske till och med på bio? Mitt minne av den är att den var dum och dålig.

Jag vet inte, kanske är det de sänkta förväntningarna, kanske är det att filmen helt enkelt passar väldigt bra att stryka tvätt till (utom att den är väldigt mörk, då) – men jag tyckte ganska bra om den, den här gången.

Alltså, hela grejen här är att ett Predator-skepp kraschar i en liten amerikansk bonnhåla efter att besättningen blivit dödade av aliens de hade ombord. Sen sprider sig aliens över området på det vanliga sättet, eftersom det givetvis fanns facehuggers ombord också. Dessutom visar det sig att när en predator blir faceugg:ad så blir resultatet en predalien – varelsen jag alltid föredrog att spela i Alien vs Predator 2 när det begav sig.

Och så kommer det en annan predator till stan och försöker stoppa aliens från att sprida sig.

Det jag tycker funkar bäst i den här filmen är nog kombinationen av ganska standardiserat småstads-drama och alienmonster-slasher. Det är en intressant, skön kombo som jag inte tror gjorts på annat håll – inte såhär bra iaf. Det som är synd är att en film på 90 minuter är för kort för att verkligen utforska konceptet; det här hade mått jävla bra av att få bli typ en Netflix-serie istället. Då hade småstads-invånarna verkligen kunnat få bli tredimensionella människor innan de brutalt dödas av en alien som skiter i deras vardagsdrama. Det hade varit glorious. Nu får man nöja sig med att se potentialen.

Det är ju inga sådär super-tredimensionella karaktärer vi möter, och det är lite för många olika karaktärer och småstads-dramadelar för att riktigt fördjupa något. Men vi har den hemkommande kåkfarar-brodern som försöker hålla sin lillebror på den smala vägen och själv bättra sig och skaffa jobb. Sheriffen som är kåkfararens barndomskompis men inte riktigt känner att han kan lita på honom. Lillbrorsans kärleksintresse, och hennes dumme mobbar-jock till pojkvän. Den hemkommande soldat-kvinnan som kommer hem till en make och dotter som visserligen saknar henne, men som byggt ett fullt fungerande liv där hon inte är med, och där det är lite obekvämt.

Alltså, jag gillar't. Jag hade gärna sett mer av det. Nu eskalerar det väldigt snabbt, och min favoritdel – när sheriffen åker runt och utreder enskilda märkligheter och försöker greppa vad som händer – är över alldeles för fort.

Det jag lämnas med är mersmak i munnen, helt klart. Netflix, gör en miniserie! Eller så kan nån spelleda mig i en sån här kampanj utan att tala om för mig på förhand att det är aliens och predators.

BETYG: 4/5
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,544
Location
Rissne
Jag är en klant! Jag upptäckte just att jag vid närmare koll faktiskt redan sett Requiem, och skrivit om den. Jag satte tydligen samma betyg då, så +1 för att vara konsekvent antar jag.

Så det betyder att jag inte såg någon ny film v24. Jag får se till att se minst två v25 istället.
 
Top