Word Dungeons

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Jag såg den här grejen på Itch.io och tycker det är ett supercoolt sätt att göra en dungeon på. Orden i sig är utlagda för att bilda en karta över dungeonen så att allting man behöver finns på en sida.

Jag vet inte varför, men för mig kändes det här tydligare än en vanlig karta... Jag har förvisso lättare med ord och text än just det visuella, så kanske beror det på just den delen. Här kändes det som jag fick en klar bild på en gång då texten är rummen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Jag vet inte varför, men för mig kändes det här tydligare än en vanlig karta... Jag har förvisso lättare med ord och text än just det visuella, så kanske beror det på just den delen. Här kändes det som jag fick en klar bild på en gång då texten är rummen.
Jag fick lite samma. Det blev liksom superlätt att visualisera allting för där var inga bilder.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Coolt. Lite som en utveckling av Vornheim, draget till sin spets. Gjorde mig sugen på att pröva att skapa en dungeon på det här sättet.

Lite besviken dock, för först läste jag fel och trodde det stod "world dungeons" vilket lät väldans coolt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Coolt. Lite som en utveckling av Vornheim, draget till sin spets. Gjorde mig sugen på att pröva att skapa en dungeon på det här sättet.

Lite besviken dock, för först läste jag fel och trodde det stod "world dungeons" vilket lät väldans coolt.
World dungeons låter onekligen coolast :D
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag tycker den är cool. Jag hade nog i de flesta fall föredragit en vanlig karta för praktiska ändamå. Men det kanske är en vanesak.

Min gissning är att enkelheten bedrar, och att det ligger mycker mer arbete än man ser vid första anblick bakom en sådan där Word Dungeon. Så jag tror man främst ska se den som ett konstverk (vilket jag gillar och uppmuntrar 100%), inget för vanliga SL som försöker hålla sin prep på en rimlig nivå.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Coolt. Lite som en utveckling av Vornheim, draget till sin spets. Gjorde mig sugen på att pröva att skapa en dungeon på det här sättet.

Lite besviken dock, för först läste jag fel och trodde det stod "world dungeons" vilket lät väldans coolt.
Ska säga att jag gjorde samma felläsning men blev glatt överraskad då jag såg denna coola dungeon design istället. Men ja, world dungeons skulle vara coolt. På tal om det, finns det inte liknande ordkartor över världen där varje ord beskriver drag för de olika länderna? Skulle vara coolt att se en sådan grej för olika regioner i en rollspelsvärld.

Typ:

Höga berg och djupa dalar.
Här vilar drakar vid bergstopparnas spiror.
I dalarna vilar trollens domän.
En flod från smältisen, regionens pulsåder.
Vidsträckta fältens odlingar invid flodens sida.
Lumiga skogar där tjuvarnas näste finns.
Floden likt svärd genom skogens hjärta.
Små stigar leder till öst och väst från flodens stråk.
Vättarna vakar över skogens kärn.
Ruinen av en gammal gud sedan länge glömd.
Sekten av vandödas gud vaktar dess port.
Pärlan, staden vid flodens myning.
Torget som aldrig sover, där mynt byter ägare.
Hamnen där smuggelgods drygar ut den giriges börs.
De stormande haven där kraken vakar.
Ett sjunket tempel invid revet som gudarna glömt.


Inte världens bästa exempel, men jag hoppas jag fick fram vad jag menade.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Jag tycker den är cool. Jag hade nog i de flesta fall föredragit en vanlig karta för praktiska ändamå. Men det kanske är en vanesak.

Min gissning är att enkelheten bedrar, och att det ligger mycker mer arbete än man ser vid första anblick bakom en sådan där Word Dungeon. Så jag tror man främst ska se den som ett konstverk (vilket jag gillar och uppmuntrar 100%), inget för vanliga SL som försöker hålla sin prep på en rimlig nivå.
Är det så? Jag upplever att det som tar tid för mig är kartor, för jag är usel på att fatta och greppa kartor i rollspel. Då ska sägas att kartor i geografi och så vidare kopplar jag utan problem. Men just i rollspel får jag i regel slänga ut kartan för det ger mig inget, jag blir mer vilsen än att få en förståelse för upplägget.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Min gissning är att enkelheten bedrar, och att det ligger mycker mer arbete än man ser vid första anblick bakom en sådan där Word Dungeon. Så jag tror man främst ska se den som ett konstverk (vilket jag gillar och uppmuntrar 100%), inget för vanliga SL som försöker hålla sin prep på en rimlig nivå.
Åh, jag tror inte den ersätter vanlig prepp. Men bör kunna vara ett fantastiskt komplement.

I likhet med andra i den här tråden, verkar det som, har jag ofta svårt att ta in kartor i äventyr när jag måste bläddra fram och tillbaka mellan karta och legend. Att få båda ihopslaget till en och samma på det här sättet kändes väldigt användbart.

Och det är ju ett väldigt platseffektivt sätt att presentera en dungeon på i ett äventyr.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Coolt och annorlunda! Känns som att det passar en viss spelstil bra.

Däremot tyckte jag att det var svårläst så jag föredrar nog de vanliga kartorna + text. Tänker också att man lite grann designar rummen och beskrivningarna så att texten passar, snarare än att man fokuserar på spelupplevelsen.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,295
Alltså, jag vet inte. Känns lite som en skoluppgift för grafisk formgivning. Man kan nästan höra läraren säga "ha nu kul och testa en massa olika typsnitt".
 
Top