Windows Classic Shell vs Windows uppdateringar

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
587
Hej

Jag kan ingenting om datorer. Jag är en digital troglodyt. Jag gillar fysiska böcker, medeltida stenkyrkor och bläckpennor. Jag är bakåtsträvare, eller som Jocke Berg i kent formulerade det, jag har "en släng av allergi mot min samtid".

Jag har en bärbar dator från 2016 med Windows 10. På den har jag installerat något som heter Classic Shell som är avsett av bevara datorns utseende i ett gammaldags "statiskt" Startfält och Aktivitetsfält etc, vilket varit superskönt och behändigt för en bakåtsträvare. Jag tycker nämligen det är extremt irriterande med de modernare varianterna som ska "röra sig" och hålla på. Sådan är jag.

Efter senaste uppdateringen av Windows 10 kunde jag inte ha kvar Classic Shell, och om jag förstår det rätt har antingen Classic Shell slutat att erbjuda sin tjänst eller att Windows 10:s senaste uppdateringar omöjliggör det ålderdomliga skalet. Eftersom jag får parodiskt Rena Rama Rolf-agg mot otäcka nymodigheter i datorn var den enda lösningen att återställa uppdateringen, för att få behålla det ålderdomliga utseendet.

Det leder till ett par frågor, som kanske nån datorkunnig forumare kan hjälpa mig med:

1. Finns det något substitut till detta "Classic Shell" för senare uppdateringar av Windows 10, dvs någon annan "produkt" som kan bevara det gammaldags omoderna utseendet på skrivbord, startfält, aktivitetsfält etc?

2. Erbjuder Windows själva något sådant alternativ, förutom att återställa uppdateringarna? Jag fattar hur man byter färg på aktivitetsfält etc, längre än så har jag inte hittat fram.

3. Är det "skadligt" för datorn att vägra uppdateringarna? Försämrar det datorns livslängd att envist hålla fast vid en äldre version och hela tiden återställa uppdateringarna när jag inte gillar den estetiska looken?

Lite mer bakgrund: Jag använder endast datorn till att kolla hemsidor, kolla på YouTube, skriva i Word och (under rådande omständigheter) delta i Zoom-möten. Jag spelar inga spel, laddar inte ner någonting och har alla mina streamingtjänster helt separat i smart-tv:n. Ganska låga krav på vad datorn ska klara, dvs.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
3. Är det "skadligt" för datorn att vägra uppdateringarna? Försämrar det datorns livslängd att envist hålla fast vid en äldre version och hela tiden återställa uppdateringarna när jag inte gillar den estetiska looken?
Uppdateringar innebär ofta säkerhetsuppdateringar. Att skippa detta ökar din sårbarhet för virus, hackers och dylikt.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
1. Finns det något substitut till detta "Classic Shell" för senare uppdateringar av Windows 10, dvs någon annan "produkt" som kan bevara det gammaldags omoderna utseendet på skrivbord, startfält, aktivitetsfält etc?
Nu är inte det här mitt expertområde, men jag vet en del via association med vissa ludditer =).

Jag har för mig att Classic Shell har bytt namn till Open Shell och blivit open source, så det kanske kan fungera. Om inte det fungerar finns det alternativ som heter StartIsBack och ViStart som ska göra i stort sett samma sak. Jag kan dock inte uttala mig om hur bra de är.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Jag har inte haft några problem än, men jag har stängt uppdateringarna. Uppdateringar är i sig en risk, speciellt som utvecklare (när man utvecklar behöver man en stabil referensmiljö), så jag föredrar att lägga säkerheten på andra ställen (separat Linux-baserad hårdvarubrandvägg, virusscanning et cetera). Jag har också haft mycket problem tidigare med att saker slutat funka vid uppdateringar, eller fungerar annorlunda, eller att ändringar jag gjort försvunnit, så för mig är det inte värt problemen.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
587
Jag har som sagt oerhört dålig koll på teknik överhuvudtaget, och datorer i synnerhet. Men apropå vad du säger om att uppdateringar kan vara en risk: nu i helgen uppstod ett stort fel i skärmen på min smart-tv helt plötsligt och till synes helt utan yttre orsak, och säljaren på MediaMarkt sa något om att i sällsynta fall kunde en automatisk uppdatering från tillverkaren orsaka sådan skada, vilket både förbluffade och förskräckte mig. Jag vet inte om han hade rätt i det, det kunde tydligen även handla om andra grejer som att kort och sladdar börjat glappa in i tv:n, men skadan är ju skedd oavsett.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag har som sagt oerhört dålig koll på teknik överhuvudtaget, och datorer i synnerhet. Men apropå vad du säger om att uppdateringar kan vara en risk: nu i helgen uppstod ett stort fel i skärmen på min smart-tv helt plötsligt och till synes helt utan yttre orsak, och säljaren på MediaMarkt sa något om att i sällsynta fall kunde en automatisk uppdatering från tillverkaren orsaka sådan skada, vilket både förbluffade och förskräckte mig. Jag vet inte om han hade rätt i det, det kunde tydligen även handla om andra grejer som att kort och sladdar börjat glappa in i tv:n, men skadan är ju skedd oavsett.
Det finns en risk i båda fallen. Rent generellt är dock riskerna med att köra helt uppdaterat betydligt lägre än riskerna med att köra ouppdaterat.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Det finns en risk i båda fallen. Rent generellt är dock riskerna med att köra helt uppdaterat betydligt lägre än riskerna med att köra ouppdaterat.
För en vanlig användare, kanske. För en utvecklare, inte en chans. Dessutom, Win10 kör ibland reboots utan godkännande, vilket inte är OK om man är mitt uppe i en 5-veckorskörning...

För Windows har vi ju dessutom mängden spyware i operativet som ökar med typ varje uppdatering. Det är en pest att hålla sin dator någotsånär trygg. Jag har arbetat i organisationer med säkerhetsklassade data, och det är ett mycket reellt problem att Windows kan få för sig sådant som att skicka de dokument du har öppna till Microsoft om något buggar ur och de ska skicka en felrapport till MS.

Min rekommendation är att stänga av automatiska uppdateringar, och sedan manuellt lägga in de man är berörd av. Jag uppdaterar när jag har ett behov, inte när det finns en uppdatering.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Min rekommendation är att stänga av automatiska uppdateringar, och sedan manuellt lägga in de man är berörd av. Jag uppdaterar när jag har ett behov, inte när det finns en uppdatering.
Jag jobbar en del med säkerhetsklassad och annan hemlig information och jag förstår vad @Troberg menar. Säkerhet handlar om att minimera risk för den typ av information man skyddar samt säkerställa att man fortfarande har den funktionalitet man behöver. Som användare som nästan uteslutande utnyttjar basfunktionalitet på datorer är det ytterst sällan några problem med att installera uppdateringar, men kan kan ställa till det för andra.. För oss utvecklare eller andra som har mer nischad användning krävs det dock lite mer insikt kring i vad varje uppdatering gör och om det har någon påverkan på den funktionalitet man använder.

Att granska och välja mellan uppdateringar kräver dock en viss insikt i vad som är viktigt och hur uppdateringar påverkar. Om man inte har den insikten eller viljan att sätta sig in hur allt fungerar på den nivå skulle jag rekommendera att ha automatiska uppdateringar påslaget.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
För en vanlig användare, kanske. För en utvecklare, inte en chans.
Trådstartaren är ju väldigt explicit inte en utvecklare, så då låter det ju som att alla håller med varandra om att det är bra att uppdatera.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Trådstartaren är ju väldigt explicit inte en utvecklare, så då låter det ju som att alla håller med varandra om att det är bra att uppdatera.
Man kan fortfarande ha information på sin dator som man vill hålla privat. Liksom, vill du att Bill Gates ska ha dina dick pics? :)
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
587
Uppdatering (i dubbel bemärkelse): Tack för tipsen, jag har nu installerat arvtagaren till Classic Shell (Open Shell) som har exakt samma utseende och funktion, vilket innebär att jag nu kunnat uppdatera mitt Windows till senaste versionen men ändå behålla mitt invanda, ålderdomliga utseende! Så jag är supernöjd!
 
Top