Whats up with this Die rpg i heard about ?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag råkade se nån video på Youtube igår om kommande rollspelet Die rpg som jag förstår bygger på nån serietidning

Spelet beskrevs som goth jumanji blandat med skräck.

Jag förstod det som att man spelar ett kompisgäng som spelar rollspel som sedan blir fångade i rollspelet man spelar och där skiftar man över ifrån sin spelarkaraktär kallad persona till sin rollperson som man gestaltar i rollspelet som ens persona spelar alltså man har 2 karaktärsblad ett för den fiktiva personen som spelar spelet och ett för den fiktiva personens rollfigur .

Jag förstod det även som att spelledaren har en persona samt en rollkaraktär i spelet och fungerar som en antagonist till spelarna

Mer än så här vet jag inte om spelet, jag har inte läst serien spelet bygger på och har noll relation till den.

Så vad är detta nya rollspel för något , upplys mig ni vise .
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,606
Location
Uppsala
Enda jag vet är att det är skrivet av Kieron Gillen, som länge var världens kanske bästa spelrecensent och verkade på sidan Rock Paper Shotgun. Han skrev klassiska artiklar som intervjun med Tom Chick. (Tänkte skriva "those were the days", men det känns absurt att göra det när artikeln är från 2010...)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,250
Jag läser förlagan just nu och den är riktigt, riktigt bra.

Funderar mycket på att hoppa på kickstartern trots köpfritt år.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag läser förlagan just nu och den är riktigt, riktigt bra.

Funderar mycket på att hoppa på kickstartern trots köpfritt år.
Funderar på att ladda ned beta versionen som jag såg att man kan ladda ned gratis för att se vad det hela rör sig om.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,017
Location
Sthlm
Jag läser förlagan just nu och den är riktigt, riktigt bra.

Funderar mycket på att hoppa på kickstartern trots köpfritt år.
Du kan ju vänta tills spelet är i butik, då är kanske till och med det köpfria året slut.

Kieron Gillen är en blind fläck för mig, fast jag läst en del RPS i mina dagar. Jag hade nämligen tills helt nyss blandat ihop dennes serie Phonogram (som jag inte läst) med The Vinyl Underground av Si Spencer - som jag ogillade.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,995
Serien är fantastisk. Det återstår att se om rollspelet mest är konceptkonst eller faktiskt till för att spelas.
 
Top