Vindsjäl, konsekvenser i strid

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
180
Location
Södertälje
Varning för långdragen post, men jag vet inte hur jag skall korta ned mina funderingar...

Försöker få lite grepp på hur man som sl skall använda sig av konsekvenser i strid.

Vi tar Bosse och hans Kämpe "Yari-Iwa" i följande exempel:

Yari-Iwa har 5T i Kamp och möter en motståndare med medelrisk.

Om Yari-Iwa blir träffad och har rustning så har han möjlighet att använda en del eller hela rustningens skyddsvärde för att sänka konsekvensen ett eller flera steg.
om han väljer att göra detta med ett steg så går risken ned till från medelrisk till låg risk.

Nu har sl några valmöjligheter från listan med lågriskkonsekvenser:
Rollpersonen blir avväpnad
rollpersonen faller omkull i strid
rollpersonen förlorar enkel utrustning
rollpersonen drar till sig oönskad uppmärksamhet
medelrisk om rollpersonen försöker med motsvarande handling igen.

"Medelrisk om rollpersonen försöker med motsvarande handling igen"
Känns som att den går bort i detta fall då jag antar att man inte bara kan höja risken igen när spelaren valt att minska risken?

"rollpersonen förlorar enkel utrustning" Yari-Iwa har inget på sig värt att tappa utom vapnet och rustningen i detta fall så vi hoppar även denna.

"rollpersonen drar till sig oönskad uppmärksamhet" Yari-Iwa och hans motståndare är ensamma uppe på en bergstopp, men jag antar att det skulle kunna komma en glupsk flygande varelse och ställa till med problem.

Men följande två är det som jag är mest intresserade av då det känns som att dessa kommer användas mest frekvent i strid.

"Rollpersonen blir avväpnad" Här har då Yari-Iwa valet att antingen fortsätta striden obeväpnad vilket skulle ge honom -1T i kamp resten av striden, alltså 4T kvar eller plocka upp vapnet, vilket jag förmodar är ett rörlighetsslag där stackars Yari-Iwa bara har 1T...

Här står alltså valet mellan att slåss med 1T mindre resten av striden, vilket känns klart görbart eller plocka upp vapnet och behöva slå 1T mot medelrisk vilket med största sannolikhet kommer resultera i att han får en Åkomma (eller någon annan konsekvens) som ett brev på posten.

Exakt samma sak gäller vid "rollpersonen faller omkull i strid" slåss resten av striden med 1T mindre i kamp eller slå 1T mot rörlighet för att resa dig upp och bli belönad med en överhängande risk för ett slag mot medelrisk och påföljande konsekvens.

Det känns alltså som att Bosse kunde ha låtit bli att sänka risken med sin rustning och bara tagit medelkonsekvensen direkt eller har jag missförstått något?

Varför inte bara låta rustningens skyddsvärde ignorera motsvarande mängd Åkommor?
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Hm, det var bekymmersamt. I detta fall hade det nog varit bättre att faktiskt inte sänka risken, och det känns inte intuitivt.

Vid hög eller extrem risk så är det ju viktigare att sänka risken ner mot medelrisk, men just vid medelrisk kan vissa karaktärer få lite bekymmer. Kanske kan man hitta på någon annan lämplig konsekvens vid låg risk, exempel skulle kunna vara:
  • Blottad. Ökad risk för nästa konflikthandling (så inte en permanent ökning).
  • Tappa balansen. -1T vid nästa konflikthandling.
  • Bortfumlad. En gratis manöver åt fienden så denne hamnar i lite bättre läge till nästa runda.
  • Omtöcknad. Som att ligga ner, fast mentalt! -1 tärning tills man lyckas med ett slag mot vilja. (Denna typ av konsekvens kan man nog hitta en bra förklaring för till nästan alla färdigheter)
Att låta rustningars skyddsvärde bara motverka åkommor leder till andra bekymmer; Inte alla karaktärer kommer ha så svårt att ställa sig upp eller plocka upp ett tappat vapen, och inte alla attacker i en konflikt kommer att leda till åkommor. Att sänka risken blir bättre och mer användbart både för spelarna och SL. Bekymret kvarstår dock.
 
Last edited:

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Hej! Kul med en fråga om Vindsjäl. :D Intressant frågeställning också – det här är nämligen inget problem som har dykt upp i speltest.

"Medelrisk om rollpersonen försöker med motsvarande handling igen" Känns som att den går bort i detta fall då jag antar att man inte bara kan höja risken igen när spelaren valt att minska risken?

I det här fallet skulle jag säga att eftersom motståndaren egentligen har medelrisk så skulle nästa handling snarare göras med hög risk.

"rollpersonen förlorar enkel utrustning" Yari-Iwa har inget på sig värt att tappa utom vapnet och rustningen i detta fall så vi hoppar även denna.

"rollpersonen drar till sig oönskad uppmärksamhet" Yari-Iwa och hans motståndare är ensamma uppe på en bergstopp, men jag antar att det skulle kunna komma en glupsk flygande varelse och ställa till med problem.
Helt sant, alla alternativ är ju inte relevanta i alla kontexter.

Däremot ser jag inte alls listan som strikta valmöjligheter, utan bara som exempel. Som @Moberg är inne på går det ju att hitta på en uppsjö andra lämpliga alternativ.

"Rollpersonen blir avväpnad" Här har då Yari-Iwa valet att antingen fortsätta striden obeväpnad vilket skulle ge honom -1T i kamp resten av striden, alltså 4T kvar eller plocka upp vapnet, vilket jag förmodar är ett rörlighetsslag där stackars Yari-Iwa bara har 1T...

Här står alltså valet mellan att slåss med 1T mindre resten av striden, vilket känns klart görbart eller plocka upp vapnet och behöva slå 1T mot medelrisk vilket med största sannolikhet kommer resultera i att han får en Åkomma (eller någon annan konsekvens) som ett brev på posten.

Exakt samma sak gäller vid "rollpersonen faller omkull i strid" slåss resten av striden med 1T mindre i kamp eller slå 1T mot rörlighet för att resa dig upp och bli belönad med en överhängande risk för ett slag mot medelrisk och påföljande konsekvens.
Minusmodifikationen gäller ju bara så länge rollpersonen är i någon form av underläge. I det läget hade jag som rollperson nog försökt ge mig in i någon form av brottningsmatch istället – jag hade kanske fått en minusmodifikation på den första handlingen, men sen hade förutsättningarna varit utjämnade.

Det känns alltså som att Bosse kunde ha låtit bli att sänka risken med sin rustning och bara tagit medelkonsekvensen direkt eller har jag missförstått något?
En konsekvensmedelrisk i handen kan ju vara värre än en konsekvensmedelrisk i skogen, tänker jag. Åkommor kan ju också ge minusmodifikationer – och de är omständigare att återhämta än att plocka upp ett tappat vapen eller att resa sig. Dessutom kan man ju bli utslagen och dö av dem.

Därtill finns ju alltid möjligheten att vara defensiv en runda i hopp om att läget ändrar sig – att någon av de andra rollpersonerna kommer till undsättning eller så.

Det känns inte heller orimligt att en rollperson som inte satt en enda poäng i rörlighet kan få vissa nackdelar av den poängfördelningen.

Varför inte bara låta rustningens skyddsvärde ignorera motsvarande mängd Åkommor?
Att regeln är formulerad som den är beror på att det inte ska vara upp till spelledarens val av konsekvens huruvida rustningen är användbar eller inte.

––––––––––––––––

Som sagt, det här är inte en frågeställning som har dykt upp varken i interna eller externa speltest, så jag ska absolut ta mig en ordentlig funderare kring om det är något som behöver åtgärdas framöver. Tack så mycket!
 

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
180
Location
Södertälje
Tack för svaren.

Jag har ju inte hållit mitt första spelmöte i Vindsjäl ännu (Det blir på Lördag!). Detta var tankar som dök upp när jag testade stridssystemet i huvudet.

En hel del smarta lösningar, det där med att använda en manöver för att gå in och leka ultimate fighting är ju bra och jag gillar @Moberg exempel på nya risker, det märks att jag är van vid regeltätare rollspel med hårdare förhållningsregler, att improvisera regler är inte min grej.

Tack så länge, jag återkommer säkert efter spelmötet med fler frågor.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Tack för svaren.

Jag har ju inte hållit mitt första spelmöte i Vindsjäl ännu (Det blir på Lördag!). Detta var tankar som dök upp när jag testade stridssystemet i huvudet.

En hel del smarta lösningar, det där med att använda en manöver för att gå in och leka ultimate fighting är ju bra och jag gillar @Moberg exempel på nya risker, det märks att jag är van vid regeltätare rollspel med hårdare förhållningsregler, att improvisera regler är inte min grej.

Tack så länge, jag återkommer säkert efter spelmötet med fler frågor.
Vad roligt att höra! Stort lycka till. :)

Vindsjäl fungerar helt klart bäst när man låter fiktionen vara i fokus, snarare än reglerna. Det kan kännas ovant ifall man är van vid striktare och mer detaljerade regler, eller rentav miniatyrbräden Men ett av designmålen har varit att man knappt ska behöva tänka på reglerna som spelare – bara beskriva handlingar som faller en in i stunden.

Och som spelledare är det lite samma sak, när det kommer till konsekvenser och sånt. Det funkar i regel bäst om man bara går på magkänslan utifrån handlingarna som har beskrivits – med lite medvetenhet om handlingarnas risk bara.

Det är en fråga om vana och preferens, men när man väl blivit lite varm i kläderna brukar det leda till väldigt dynamiska och flowiga strider.
 
Top