Vindsjäl, Grundmekaniken och Grupphandlingar

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Jag har läst och myst in mig i Vindsjäl några dagar nu och är överlag väldigt nöjd med det mesta! Verkligen en gosig och trevlig bok på alla sätt. Jag fullkomligt älskar stilen och färgsättningen i boken. Dessutom är den positiva känslan i miljöerna och världen super härlig. Riktigt bra jobbat!
Nu till ett par frågor!

Jag är lite osäker på balansen i grundmekaniken. Vid ett vanligt handlingsslag krävs alltid 2 framgångar för att lyckas och för att motverka konsekvens. Börjar man med 5 i en färdighet så har man redan från start någorlunda goda chanser att få 2 eller fler framgångar. Hur balanseras detta i takt med att spelarna blir starkare? Kan SL endast hoppas på att spelarna misslyckas med att slå två framgångar i takt med att de får fler och fler tärningar? Hur ska man handskas med detta som SL? Man vill ju inte att det ska bli för enkelt när man blir starkare. Att motståndet ökar är ju en grej, men räcker det när chansen att lyckas ökar?

Tilläggas bör här att jag inte testat att varken spela eller spelleda, utan bara rullat lite tärningar i en testmiljö.

En annan fundering har jag kring grupphandlingar. Jag gillar tanken kring dem, men jag är jag lite osäker på om jag förstår dem helt rätt.
Som jag läser det måste alla grupphandlingar avklaras på ett slag, eller missar jag något?
I reglerna står det att motståndet ökar med 1 för varje spelare (om det är till spelarnas nackdel att vara fler) och spelarna måste slå lika många framgångar som värdet i motstånd för att lyckas, och ytterligare 1 framgång för att undvika konsekvens.
Tar man då en klippvägg som ska bestigas där SL tänker att grundmotståndet är 5, med 5 spelare blir motståndet 10, och man behöver sammanlagt 11 framgångar för att inte få någon konsekvens. Är det rimligt att spelarna ska klara detta? Lyckas slaget tar man sig uppför bergväggen, misslyckas man avverkar man ingenting på motståndet, och man kan få ödesdigra konsekvenser.
Är det till spelarnas fördel att vara fler blir det rimligare, i fallet med klippväggen behövs i det fallet bara 5 framgångar för att lyckas, och ytterligare 1 för att undvika konsekvens.

Som sagt, jag gillar tanken på grupphandlingar, men det känns inte som att jag riktigt förstått hur man ska implementera dem i spelet för att de ska få en bra och önskad effekt.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Vad roligt, stort tack för de fina orden! :heart:

Utifrån speltesten har det visat sig väldigt sällsynt att någon höjer färdigheter över 5 – eftersom det känns mer lockande att höja andra färdigheter eller skaffa nya förmågor. Och på 5 är det ungefär 50-50 att man slår två framgångar.

Men det händer ju att folk höjer högre och tanken är ju absolut att man ska kunna göra det. Har någon rollperson investerat all sin erfarenhet i att vara världsbäst på en färdighet ser jag inget problem med att hen lyckas så gott som alltid (även om det vid 10 i en färdighet fortfarande är 10% risk för konsekvens).

Sen, för varje extra motstånd ökar ju risken att man på något av slagen inte får två framgångar. Så ökat motstånd bidrar i regel till fler motgångar.

Om man ändå upplever problem i och med att rollpersonerna blir starkare kan man introducera utmaning (s. 8) som ytterligare parameter. Handlingar med utmaning 6 blir nämligen avsevärt svårare att lyckas med.

Precis, grupphandlingar ska avklaras på ett slag. Motstånd 5 är en extremt komplex handling – själv hade jag nog aldrig satt så högt motstånd för en grupphandling. Istället hade jag nog delat upp det i etapper med lägre individuella motstånd, där varje grupphandling innebär att ta sig upp till en avsats – lite som i introäventyret (s. 141), där det delas upp i tre grupphandlingar.

Nu när jag läser igenom texten om grupphandlingar inser jag att det definitivt är en sak som hade kunnat beskrivas tydligare, så det får jag ta med mig till framtiden.

Jag är jättetacksam för frågeställningar som de här, eftersom det får mig att reflektera kring reglerna ytterligare en gång och påvisar saker jag kan behöva förtydliga framöver. :) Hoppas att det gav någon form av klarhet, annars är du varmt välkommen att hojta till igen!
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Det klarar upp en del, tack! :)
Jag kan förstå att spelare helst ökar sina färdigheter som är låga, eller skaffar nya förmågor, det känns rimligt, jag hade nog självt gjort så också. Tror min hjärna direkt dras mot det som känns bäst, och så oroas jag över hur jag som SL ska handskas med spelare som blir väldigt starka utan att det behöver påverka alla negativt. Men i praktiken behöver det ju inte alls vara ett bekymmer.

Hur som helst ser jag mycket fram emot att börja spela Vindsjäl, det känns riktigt spännande! :)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Det klarar upp en del, tack! :)
Jag kan förstå att spelare helst ökar sina färdigheter som är låga, eller skaffar nya förmågor, det känns rimligt, jag hade nog självt gjort så också. Tror min hjärna direkt dras mot det som känns bäst, och så oroas jag över hur jag som SL ska handskas med spelare som blir väldigt starka utan att det behöver påverka alla negativt. Men i praktiken behöver det ju inte alls vara ett bekymmer.

Hur som helst ser jag mycket fram emot att börja spela Vindsjäl, det känns riktigt spännande! :)
Vad roligt att höra!
 
Top