Nekromanti Vilket jävla neggo jag är...

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
.. men nu ska jag klaga fett här.
Sid 11, tredje spalten, första frågan: "ekstrem"? Va?

Varför är vissa sidors kantgrunka svartvit och andra i färg? Finns det en plan bakom det?

Mittuppslaget: Jag trodde först det var en artikel, men det visade sig vara två. Men när man ser sidan får man intrycket av en enorm artikel om Conan, vilket är en osanning.

Mina grannar som bor ovanför mig väsnas något enormt, jag tror de har gymnstikundervisning eller försöker sig på steppdans medelst träskor och hopp. Kan det göras något åt det?

På den positiva sidan vill jag dock påpeka att tidningen rockar sylta, Rosen-strippen på sid 45 är genombrilliant, artikeln om hur och var man söker bidrag och pengar är intressant och stuffet från spelbolagen är mycket bra.
Mycket bra tidning, men ekstrem och mittuppslaget narras med mig.


Storuggla, nämne rinte magnus artiklar
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,415
Fenix, kritik

Jag hörde från någon liten fågel på forumträffen att man skulle ta ner dem på jorden igen, så jag gör väl ett försök. Tar det i den här tråden eftersom det redan är kritik det handlar om. :gremsmile:

Det jag störde mig på mest av allt (vilket inte var särskilt mycket även om det kan låta så. :gremwink: ) var ett gäng korrekturmissar. Värst var artikeln om Nemi där det var väldigt många.

Och...det var väl...ungefär allt jag hade att komma med vad det gäller dålig kritik. Tidningen är, ja... Suverän. Bra och varierande matrial, intressanta artiklar, fräsch layout. Dessutom fick jag Fabeljazzvibbar av artikeln om Instrument i Mundana. :gremcrazy:

En sak till som inte alls har med saken att göra. Ungefär när i månaden är deadline och så för artiklar? *funderar på att skriva något, men lovar inget* :gremwink:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,451
Location
Stockholm
Tack för ros och ris!

Hej!

Kul att du gillade tidningen. Och jag vill passa på att säga som jag sade på wrnu-träffen, för att vi ska kunna göra en bra tidning måste vi höra vad ni andra tycker.

Tidningen kommer i brevlådan till prenumeranter under måndag eller tisdag.

M.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Jag vill att artiklars författare syns tydligt i början av artikeln, jag tycker det är viktigt att veta vem som skrivit en artikel, speciellt längre, innan jag ger mig in på att läsa den och att bläddra fram till och leta upp slutet av artikeln för att får reda på det tycker jag alltid är irriterande. Men det är ju också nästan det enda jag har att komma med. =]
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,893
Nå, jag säger väl vad jag tycker också. Trots att jag är en god medborgare.

Jag gillar den! Fenix är vad Codex borde vara.

Några saker var kass däremot;

Airsoft och Paintball? Allvarligt. Varför det? Rollspelare och paintballspelare måste ju vara två olika målgrupper. Är det verkligen nödvändigt att kombinera de två? Jag kan tänka mig att inte särskilt många paintballspelare är särskilt intresserade av att läsa om rollspel och rollspelarnas intresse av Airsoft borde vara tämligen svalt.

Artiklarna höll bra kvalitét och var en ren fröjd att läsa. Däremot var det två artiklar skrivna till "världens populäraste rollspel" som var rätt sunkiga. Måste varit fanboys eller väldigt små barn som skrev dem. Dessutom var det snyggt att maskera artiklarna genom att kalla D&D just "världens populäraste rollspel". Synd bara att man hade glömt skriva OGL istället för Dungeons & Dragons i sidrubriken :gremgrin:

Riotminds aritklar var suveräna! Snygga, välskrivna och perfekta hjälpmedel för både SL och spelaren. Precis den typen av material som jag älskar att läsa om i rollspelstidningar!

Materialet till Eon var dessvärre betydligt tråkigare. Vem bryr sig om vilka musikinstrument som spelas i Mundana (särskilt som de bara var rip-offs från musikinstrument som redan finns i vår värld)? Det som räddade upp den artikeln var yrkesbeskrivningen av Barden. Synd att de inte hade en bra bild på denne bara. Bilder på fioler och trummor klarar jag mig utan, jag tror mig ha en ganska god uppfattning om hur de instrumenten ser ut.

Appropå det, är det inte [profil]avatarex[/profil] himself som vi ser på fotografiet i Neotech-artikeln?

Det jag saknar mest är "skvaller" från rollspelsvärlden. Vad är på gång? Vilka produkter skall man hålla utkik efter? Lite recensioner på rollspelsprodukter vore inte fel.

Överlag är jag positivt överraskad av Fenix. Den är en ljusglimt i vintermörkret!

/Vulf
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,451
Location
Stockholm
En intressant fråga

Vitluv tar upp en intressant fråga som jag har funderat på länge.

Är det intressant med tips på vad som är på gång i tidningen? Eller läser ni hellre om det på Internet?

Själv läser jag hellre om det på Internet, men... det är jag det, och eftersom det säkert skulle vara typ jag som skrev om spännande nyheter så kanske det är intressant för andra.

Så vad säger ni andra? Vill ni ha nyheter och tips om vad som är på gång?

M.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,451
Location
Stockholm
Om recensioner

Som det är idag har vi inga planer på att ha med recensioner i tidningen. Det finns en stor anledning till det.

Vi vill ha mer plats åt riktigt spelmaterial! :gremgrin:

Det är möjligt att vi gör specialartiklar som i detalj presenterar nya intresanta spel, som DoD6 rev, eller om Eon 3 kommer ut, eller om någon ny spännande modul till något annat spel dyker upp (som vi gjorde med Conan i nummer 1, och som i Sverok med D&D3e5, till exempel). Mer en produktpresenation där de som arbetat med spelet får en chans att förklara vad de tycker är bra.

Jag kommer att fortsätta skriva recensioner på d20-produkter av och till, men tills vidare hamnar de i Rollspelaren.

M.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,546
Location
Fallen Umber
Re: En intressant fråga

Jag tycker att tips om nyheter och sådant gör sig mycket bättre på nätet än i en tidning med uppemot 1.5 månaders pressläggningstid. Att det sedan lämnar plats för mer spelmaterial, alltså sådant man inte hittar så lätt på nätet, gör det ännu enklare att välja. Nej, även om nyheter är intressanta passar de nog mindre bra i Fenix. Genomgångar av feta nyheter(som du skrev om i det andra inlägget) är ju i och för sig en annan sak, men det hör ju inte direkt till vanligheterna att det släpps prylar av den kalibern.


/Dimfrost
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Sid 11, tredje spalten, första frågan: "ekstrem"? Va?

"Extrem" på norska - jag antar att intervjun (iaf svaren) är översatt från det språket.

Varför är vissa sidors kantgrunka svartvit och andra i färg? Finns det en plan bakom det?

Den är i färg på färgsidorna... Tidningen trycks inte i fyrfärg helt igenom (eftersom den inte betalas med skattepengar, som en viss annan); sidorna 1-8, 25-40 och 57-64 är i färg; sidorna 9-24 och 41-56 är svartvita.

Mittuppslaget: Jag trodde först det var en artikel, men det visade sig vara två. Men när man ser sidan får man intrycket av en enorm artikel om Conan, vilket är en osanning.

'Conan the Roleplaying Game' och 'Den svenske Conan', ja. Men båda har ju 'Conan barbaren' som tema...

Mina grannar som bor ovanför mig väsnas något enormt, jag tror de har gymnstikundervisning eller försöker sig på steppdans medelst träskor och hopp. Kan det göras något åt det?

Du måste hämnas - inköp ett par rejäla kängor, spring upp två trappor, invadera lägenheten ovanför deras och steppa loss tills du uppnår nirvana.

--
Åke
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,451
Location
Stockholm
Jo, det är så

"Extrem" på norska - jag antar att intervjun (iaf svaren) är översatt från det språket.
Det är INTE mitt fel! Trots min lusekofte och mitt norska blod! :gremlaugh:

M. (helnorsk)
 

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
Eftersom vi nu kommer in lite sent i diskussionen så nöjer vi oss med att suga åt oss av berömmet och ta till oss av kritiken och i övrigt nöja oss med andras svar. Utom på en punkt. Airsoft och paintball...

Du har förmodligen helt rätt i att den genomsnittlige paintballspelaren och airsoftaren kanske inte kastar sig över spelspecifikt rollspelsmaterial och tvärtom, men... Rätt många är intresserade även av de där andra konstiga;-) Både airsoft- och paintballspelare har dessutom varit väldigt positiva till Fenix, lovat förse oss med bra material och vill väldigt gärna se tidningen överleva. Om de menar det och köper den är vi inte sämre än att vi tar med dem. Vår ambition är dock att rollspelsmaterialet skall utgöra grunden och stå för omkring halva innehållet.

/tove & anders
 

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
Dödslinjer

Tackar för synpunkterna:)

Dödslinjer kan vara bra att ha koll på. Normalt sett ligger gränsen den 20 samma månad som förra numret kom ut. Helt enkelt för att vi skall hinna planera ihop hela tidningen och ge illustratörerna en någorlunda rimlig tid att arbeta på.

Dödslinjen för nummer 2 har således redan passerats, men vi ser fram emot bidrag till nummer 3. Före den 20 mars, tack:)

/anders & tove
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
du frågar fel personer :)

Är det intressant med tips på vad som är på gång i tidningen? Eller läser ni hellre om det på Internet?
Du frågar på ett internetforum om man vill läsa om nyheter i tidningen eller på internet.
Det är ungefär som att be de frånvarande att räcka upp handen.
:gremlaugh:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,451
Location
Stockholm
Okej, drå frågar jag så här

Vad tycker era kompisar som spelar rollspel och som inte hänger på Internet? :gremlaugh:

M.
 

Exterus

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
126
Location
Sundsvall
Är det bara jag som tycker att loggan ser nästan precis ut som Quake-symbolen? Inget klagomål, direkt. Mest en observation.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,199
Location
Göteborg
Appropå det, är det inte avatarex himself som vi ser på fotografiet i Neotech-artikeln?
Jo, jag gick med på att låte Nallo ta ett kort på mig, under en svag stund. Men äsch, jag är ju med i Fenix!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Är det bara jag som tycker att loggan ser nästan precis ut som Quake-symbolen?

Finns starka likheter i formen, förvisso - fast det är rätt svårt att göra en stiliserad fågel som inte liknar någon annan logo eller symbol som använts förut...
Och Quake-symbolen är väl bara ett stiliserat Q, om jag förstått det rätt.



--
Åke
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,670
Location
Värnhem, Malmö
Re: Dödslinjer

Även jag har planerat att skriva något, så jag undrar hur det funkar att skriva material till redan befintliga spelvärldar. Behövs det att man kontaktar skaparen (i mitt fall Riotminds) för att få skriva?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,451
Location
Stockholm
Jag skulle göra så här...

...kontakta Fenix och berätta vad du vill skriva. Antingen blir det en inofficiell artikel till DoD6, eller om Riot sedan godkänner det kan det bli officiellt material.

M.
 
Top