Vilket är det bästa datorrollspelet?

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,219
Hm. Det här går väl inte att svara på utan att det blir ytterst subjektivt.

Fallout New Vegas. Till och med bättre än ettan och tvåan, men mest för det mekaniska. Det är inte kul att spela de gamla, även om storyn i ettan fortfarande är magnifik.

Knights of the Old Republic 2: The Sith Lords - Där ettan hyllar Star Wars och försöker göra en egen variant, vågar tvåan ta ut svängarna och undersöka star wars myt och världsbygge, utan att kännas det minsta mindre episkt än filmerna eller första spelet. Det har dessutom antagligen världens bästa NPC i ett datorrollspel - Kreia.

Baldur's Gate 2 - Det är klyschigt, rå och enkel episk fantasy, systemet är absolut inte anpassat till att kännas kul på dator och så vidare. Men storyn är skitbra, halva nöjet (minst) är att se karaktärerna växa och utvecklas synkront med storyn och att verkligen känna sig inne i världen när man är med dem. Tidigt, men skitbra

Planescape Torment - Kanske spelvärldens bästa story, men tyvärr inte så bra idag. Mest på grund av att systemet och mekaniken lider av att vara ivägen. Hade exakt samma story knötts in i en ny spelmotor, gärna med hundra procent röst, hade jag köpt det i nyversion utan att tveka. Det säger jag som älskar originalet.

Och avslutningsvis

Jade Empire - BioWares sorgligt bortglömda första försök till egen IP. Fantastisk wuxiafantasy, riktigt bra story, precis lagom långt, finfina karaktärer och sidoplåttar, magiskt bra musik, och antagligen den bästa blandningen av omgångsbaserad och realtidsbaserad strid jag sett någon gång i rollspel. Trots att det kom ut under GCN/PS2/XBOX1-eran är det fortfarande väl värt att investera 20-30 timmar i det. Rekommenderas varmt.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Planescape är min favorit. Som nämnt är det lite åldrat men med de obligatoriska moddarna funkar det bra! Tröskeln är halvhög för att komma in i ståryn pga mycket text och öppet upplägg men orkar en frammana lite nyfikenhet så är det amazing. Att dyka in i en dialog och komma ut 45 minuter och tre levels senare och känna att jag lärt mig något är riktigt coolt!


...och jag rekommenderar att maxa CHA och INT följt av WIS för att få max dialogval!
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Men det hemliga svaret är egentligen Heroes of might & magic III
Jag hoppas att du menar Might & Magic III och inte Heroes of might & magic III? Mycket bättre och en hel del år äldre spel.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Tänkte skriva lite andra spel, men efter lite ransakanden är allt bara rälsat trams.

Så håller till fullo med @Hans E Magnusson här, DayZ. Inte för att det kanske ser ut eller beter sig som ett rollspel över huvud taget i relation till trötta digitala diton, men det är nog det enda spelet som kommer i närheten av att ge mig friheten att spela och friheten att sätta egna mål, precis som i ett bra riktigt rollspel, och samtidigt säga, lite lömskt leende som bara en spelledare kan le, "ja vi får väl se, let's play to find out om du når dit".
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
Är det några av dessa spel som går att spela på ipad (eller i värsta fall en relativt ny MacBook Air)?
Ja! Planescape och Baldursgate spelen finns på Ipad och fungerar jättebra där! Jag spelade igenom alla Baldurs gate spelen (1:an, Siege of dragonspear och 2:an + throne of Bhal), Planescape och Icewind dale spelen under 2020 på min ipad.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
Ska du spela Baldurs Gate spelen är min rekomendation att börja med Baldurs Gate 1. Det blir mycket bättre i Baldurs Gate 2... Men på det här sättet får du hela resan och hela handlingen. BG1 handlar mest om att gå runt i skogen och göra random quest och stuff.

Siege of Dragonspear är gjort av de som gjorde Ipad versionen och inte av original utvecklarna. Den är... Weird. Den är bra, men den känns mycket mer som moderna Bioware spel i en gammal motor. Det är en väldigt kort expansion dock så spela igenom eller hoppa till BG2 direkt efter 1:an som du känner för.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Är det några av dessa spel som går att spela på ipad (eller i värsta fall en relativt ny MacBook Air)?
Många av spelen nämnda ovan finns, precis som God45 säger, tillgängliga på ipad. Du hittar även KOTOR 1+2 där, och tydligen jade empire.

Banner Saga är en rätt trevlig blandning av strategi-RPG och choose-your-own adventure. Finns också på ios, om jag fattar det rätt.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
Många av spelen nämnda ovan finns, precis som God45 säger, tillgängliga på ipad. Du hittar även KOTOR 1+2 där, och tydligen jade empire.

Banner Saga är en rätt trevlig blandning av strategi-RPG och choose-your-own adventure. Finns också på ios, om jag fattar det rätt.
Kotor 1 har okej kontroller på Ipad men inte lika bra som BG och Planescape.

Neverwinter Nights har dock skit kontroller på ipad vilket är jättesynd :( Neverwinter nights är inte superbra men är en massa nostalgi för mig. Men jag stod inte ut med kontrollerna!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
@Evokee hur var det, vad är du själv intresserad av? När man pratar digitala rollspel så finns det ju en uppsjö olika varianter. Gillar du att bygga en dödsmaskin genom att allokera siffror i olika skills, eller mer story och narrativa val? Vill du ha realtidsstrid eller turbaserat? Gillar du scifi, fantasy eller något annat?

Typ, den gamla klassiska CYOA-serien Sourcery! har fått en bra port till ios. Faller sånt på läppen?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
@Evokee hur var det, vad är du själv intresserad av? När man pratar digitala rollspel så finns det ju en uppsjö olika varianter. Gillar du att bygga en dödsmaskin genom att allokera siffror i olika skills, eller mer story och narrativa val? Vill du ha realtidsstrid eller turbaserat? Gillar du scifi, fantasy eller något annat?

Typ, den gamla klassiska CYOA-serien Sourcery! har fått en bra port till ios. Faller sånt på läppen?
Vet inte riktigt vad jag gillar, tänker något som är lite likt bordsrollspel men inte för komplicerad att spela tekniskt, då jag knappt spelat ett datorspel på tjugo år.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Svårt, men valet står mellan:

Mass Effect 2
Skyrim
Pillars of Eternity
Dragon Age (hela serien)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Oj vad många bra det finns! Är actionRPG rimligt val så är jag väldigt förtjust i Kingdom Hearts spelen.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Är det några av dessa spel som går att spela på ipad (eller i värsta fall en relativt ny MacBook Air)?
Vet inte riktigt vad jag gillar, tänker något som är lite likt bordsrollspel men inte för komplicerad att spela tekniskt, då jag knappt spelat ett datorspel på tjugo år.
Pillars of Eternity är ett bra svar på båda de kriterierna.
Många har nämnt Baldurs Gate och det är onekligen en riktig klassiker, dock ett lite åldrat spel. Pillars har samma känsla men är nytt.
Pillars 1 lider lite av att det var en kickstarter och alla backare lagt in en massa onödigt fluff i spelet. Så ur den aspekten är pillars 2 ett mer polerat spel.
Men båda är riktigt riktigt bra.
 

Bengtsson

Veteran
Joined
27 Oct 2020
Messages
118
Det är synd att Neverwinter Nights, även i Enhanced Edition, är så otroligt svårspelbart och fult, för gudars vad kul det var en gång i tiden. NWN2 var kanske överlag inget vidare heller, men kul var det också.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,219
När jag tänker efter är det frågan vad man definierar som rollspel också.

Jag har haft sjukt kul med peka-klicka-äventyr, tex de från Telltale och gamla LucasArts och fått ut det jag vill ha ut av rollspel ur dem. Bra story, bra karaktärer, känslan av att vara smart när jag lyckas med något är påtaglig. Jag slipper det jag sällan gillar i rollspel också - att opta system och att slåss. Men om det är de två grejerna du gillar är ju kanske inte min rekommendation något att lyssna på. :)
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Ja
När jag tänker efter är det frågan vad man definierar som rollspel också.

Jag har haft sjukt kul med peka-klicka-äventyr, tex de från Telltale och gamla LucasArts och fått ut det jag vill ha ut av rollspel ur dem. Bra story, bra karaktärer, känslan av att vara smart när jag lyckas med något är påtaglig. Jag slipper det jag sällan gillar i rollspel också - att opta system och att slåss. Men om det är de två grejerna du gillar är ju kanske inte min rekommendation något att lyssna på. :)
Ja tilltale har riktigt bra spel. Gillar verkligen det konceptet.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Mass Effect-serien är bra. Jag kan ha tröttnat lite på genren, men tänker att Disco Elysium ligger rätt högt bland det jag spelat.
 
Top