DoD Vilken utgåva är bäst?

Vilken är din favoritutgåva av Drakar och demoner?


  • Total voters
    141

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Det var ett tag sedan vi hade ett uppfriskande edition war på forumet. Det tänkte jag vi skulle ändra på nu. Vi ska nämligen kora den bästa utgåvan av Drakar och demoner! Och i brist på edition war kanske vi bara kan ha en civiliserad diskussion i frågan åtminstone. Plutta för den/de utgåvor som ligger närmast just ditt hjärta. Du får även gärna motivera eller kommentera ditt/dina eller andras val nedan.

Personligen lägger jag min första röst på DoD2. Det tycker jag är den version som åldrats bäst. En rapp och snabb version av BRP som jag tycker håller även idag. De flesta senare utgåvorna känns betydligt mer som barn av sin tid (och det inte alltid på ett bra vis) på ett sätt som inte DoD2 gör.

Min andra röst lägger jag på RMs andra utgåva. Där har man sneglat på de äldre DoD-versionerna Expert och 91 och gjort en ny, och enligt mig bättre, take på det hela. Absolut bäst blir det om man även använder tilläggsboken Rollpersonen som, trots att det rör sig om extraregler, hör och häpna, gör spelet enklare.
 
Last edited:

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Alternativet "mitt hemmabygge som bygger på DoD-91 + valda delar av DoD Expert, fast bättre och roligare" finns inte med.

Besviken.

[EDIT] Glömde visst säga att jag röstar på Chronopia. Let the flame war begin!
 
Last edited:

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,189
Location
Göteborg
Riotminds gav väl ut fler utgåvor?
  • DoD6
  • DoD6 Expert
  • DoD reviderad
  • DoD Trudvang
  • DoD jubileumsutgåvan
  • DoD 2016
  • DoD Ereb Altor Caldarox
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
DoD 2 var grejen under många, många år (jag hade versionen från 84, andra i gänget den från 85 – den som kallades 3:e utgåvan, men väl rätteligen var 2.1 då jag inte kan minnas att det var några större skillnader). Men moddat lite av Expert; föredrog t.ex. t20 framför t100, samt så klart husreglat en hel del. Och Samuraj var hur kul som helst under en period – men då settingen snarare än reglerna (kan inte minnas att vi använde dem alls). Övriga editioner från Äventyrsspel läste jag, men saknade lust att spela. Why change a winner?

När Trudvang kom hade vi lämnat fantasyn bakom oss, och när den återupptogs var det med andra system än DoD. Men det är inte utan att jag blir lite sugen på att testa gamla -84:an igen!
 
Last edited:

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Riotminds gav väl ut fler utgåvor?
  • DoD6
  • DoD6 Expert
  • DoD reviderad
  • DoD Trudvang
  • DoD jubileumsutgåvan
  • DoD 2016
  • DoD Ereb Altor Caldarox
Är inte Expert och den reviderade nära på samma spel? Jubileumsutgåvan och Ereb Altor Caldorax vet jag inte vad det är. Är de värda att kallas enskilda versioner av spelet?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Samuraj var hur kul som helst under en period – men då settingen snarare än reglerna (kan inte minnas att vi använde dem alls).
Fast Samurajs regler var väl i det närmaste identiska med de till DoD2, eller? Så det var väl hugget som brunnet vilken regelbok man faktiskt bläddrade i.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Alternativet "mitt hemmabygge som bygger på DoD-91 + valda delar av DoD Expert, fast bättre och roligare" finns inte med.
Det som bäst beskriver DoD är en rad ur sången "Nobody's Side" från musikalen "Chess":

"Everybody's playing the game, but nobody's rules are the same."

Och jag röstade på DoD2. En gång i tiden hade jag sagt Expert, men idag tycker jag inte att det tillför något speciellt viktigt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Oklart, men det har något att göra med alver på ridstrutsar och resar i kråsskjortor.

Khan hade kunnat svara själv, men jag vill skydda dig från SAN-lossen....
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Jag kliade mig i huvudet mellan trådrubriken "vilken utgåva är bäst" och tabellrubriken "vilken är din favoritutgåva" - för det är olika svar på de två frågorna för mig. Sen insåg jag till min glädje att jag kunde kryssa två och då blev det väldigt enkelt.

- DoD2/Svarta Boxen är den bästa versionen av Drakar och Demoner (hittils). Den är clean, avskalad. Visserligen saknas många pusselbitar som dyker upp i expert och senare versioner, men som produkt är den helt klart mest sammanhållen och spelbar direkt ur boxen. Så den är bäst.
- Expert har mitt hjärta och ÄR på många sätt Drakar och Demoner för mig. Enroma mängder charm och toolboxtänk. Samtidigt är det versionen med träfftabell för kentaur och svanmö, bokstavskod för rustningsbelastning och diverse andra konstigheter. Men den är helt klart min favorit!
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Fast Samurajs regler var väl i det närmaste identiska med de till DoD2, eller? Så det var väl hugget som brunnet vilken regelbok man faktiskt bläddrade i.
Så kanske det var – det minns jag faktiskt inte. Men det skulle förklara varför regelboken till Samuraj aldrig användes :) (Det var i 84:an som alla husregler var införda.)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Fast Samurajs regler var väl i det närmaste identiska med de till DoD2, eller? Så det var väl hugget som brunnet vilken regelbok man faktiskt bläddrade i.
Nja, Samuraj var väl snarare som en alternativ Expert-låda med nya yrken och färdigheter, och ett system där CL räknades ut baserat på FV och värde i en grundegenskap. (Som i Mutant 2, men inte lika obalanserat.)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Måste säga som @Leon. 1984/85/87 är bäst och som jag skulle använda idag om jag var tvungen att välja, men det är Expert som spelades och som jag tyckte var bäst då.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Expert, Det blev vädligt mycket roligare att skapa rollperson än i DoD2. Det skapades ärligt atalat mer gubbar än det spelades..

Men skulle jag spela idag så skulle det bli närmare DoD2, Hör och häpna! DoD2016
Bortsett från några tokerier och korrekturläsning så är det den versionen som kommit närmast enkelt BRP.

Tyvärr kom världen trudvang efter min aktiva tid som spelare. Minns att jag såg ett ex på någon affär under min studietid men visste inte om att det var ett rollspel...
DoD Trudvang hade jag säkert gillat

/C
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
587
Röstade på EDD. Snyggast låda, t20, men ärligt så vare nog ganska lite av de reglerna som helt system. Mer DoD 87 som sån slags HQ innan det var gjort får jag minnas/säga.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Ingen är bra, men DoD2 är bäst. EDD var min bibel i flera år, men idag tycker jag mest det är krångel, komplikationer och färdighetsinflation.

DoD1 som bubblare, för även om det är uselt skrivet är det på en del sätt bättre än andra utgåvan.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,220
Location
Stockholm
Är inte Expert och den reviderade nära på samma spel? Jubileumsutgåvan och Ereb Altor Caldorax vet jag inte vad det är. Är de värda att kallas enskilda versioner av spelet?
Expert och reviderade tycker jag kan buntas ihop med hedern i behåll. Jubileumsutgåvan kom ganska många år senare och består mer eller mindre av de regler som låg i onlineverktyget plus en bok som beskriver Trudvang. Det skiljer sig en del regelmässigt från expert/reviderade, tillräckligt mycket för att få vara en egen version tycker jag.

Ereb Altor Caldorax är nog absolut ett eget spel, inte minst för att det har en helt annan setting. Jag har inte läst det, men jag tror det är någon sorts twist på ett Ereb Altor "efter katastrofen" (och jag tror inte det är så mycket Ereb Altor kvar längre om jag förstått rätt) . Andra kan nog fylla i bättre.
 
Top