Vilken fantasy kände du till innan du spelade rollspel

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Född 77. Började spela tyyyyp 85-86.

Sagor i olika former. Sagoböcker, folksagor, julkalendrar mm.

Astrid Lindgrens böcker. Mio min Mio, Bröderna Lejonhjärta, Ronja.

Narnia hade jag nog hunnit läsa lite av också.

Bumbibjörnarna har någon nämnt.

Serietidningar med fantasy-inslag. Från vissa Kalle Anka-nummer till fantasygrejer i Tarzan, till nån jäkla konstig Don Quijote-tidning det kom några nummer av.

He-Man-gubbar och serierna man fick med dem. Plus lite andra sånna figurer som kom i samma veva.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Samt:
Ett avsnitt av Fönster mot tv-världen där man fick se klipp från thundercats.

Stjärnornas krig
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Lite OT: VARFÖR fastnade jag (och många andra av er gissar jag) just för dessa genrer? Jag menar: jag läser igenom den kombinerade SF-fantasy hyllan i biblioteket varv på varv, men läste egentligen inget annat i skönlitterär väg. Och vissa av verken läste jag uppåt tio gånger hellre än att läsa t.ex. socialrealistisk arbetarlitteratur eller deckare. Jag har faktiskt ingen aning, kan bara konstatera att så var det. Och är det – jag har numer läst åtskillig "vanlig" litteratur också, men läser fortfarande mycket hellre SF eller fantasy.
För mig, än idag, så dras jag till det fantastiska. Det som redan finns i vår värld känner jag att jag gärna läser om, men då mer i faktaform. Men det fantastiska är nöje. Om jag läser klassisk litteratur som anses stilbildande, eller bara fantastiskt bra så är det mer för allmänbildningens skull, inte för nöjet i upplevelsen. På samma sätt konsumerar jag film, serietidningar och tv-serier. Bildkonst däremot, där kan jag finna intresse och nöje utanför det fantastiska.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Född 1975, började spela 1985-86. Jag slukade allt i fantasyväg jag hittade på barn- och ungdomshyllor (det var ett hanterligt projekt på den tiden) men lite svårt att minnas vad jag hann få mig till livs innan jag började med rollspel.

Definitivt före (och generöst räknat):
Narnia, Bilbo (och började på Ringen vid 9 men kom av mig och fortsatte inte förrän några år senare), Astrid Lindgrens fantasyböcker, div sagor (Andrew Langs sagoböcker i olika färger minns jag tidigt gjorde intryck t ex), Stjärnhuset/Hjältar och monster på himlavalvet, lite nordisk mytologi i olika återberättelser, Barnens Bibel, Tove Jansson, Oz-böckerna, Alice i Underlandet. Smurferna, Johan och Pellevin, en del i Bamse. Asterix' 12 stordåd (tredje tecknade långfilmen och den första med betydande fantasy-inslag som efter Goscinnys död så småningom också blev vanligare i serieböckerna).

Troligen före: En del av Lloyd Alexander (i synnerhet Prydain-sviten), Fönster mot TV-världen med klipp ur Masters of the Universe

Troligen kort efter: Resten av Lloyd Alexander, Susan Cooper, Gummibjörnarna (det hette så då), Labyrinth, några Conan-serietidningar, Valhall, enstaka Alverfolket/Elfquest. Började på Trollkarlen från Övärlden men tog mig aldrig igenom första boken.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
För 1980, stötte på rollspel kring 1988 (men började inte spela på allvar förrän 1993), var våldsamt fascinerad av pappas Sagan om Ringen-pocketar precis samtidigt, framför allt kartorna, och lånade Tolkien-bestiariet på biblioteket. Började läsa soloäventyren där Fighting Fantasy borde ha varit först med att introducera termen, och sedan Äventyrsspels pocketutgivning, och framöver all svenskspråkig fantasy när den började markeras som sådan på biblioteken. Naturligtvis lite sagor och typ Astrid Lindgren innan rollspelen, men alltså inte mycket direkt fantasy.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Född 1970. Började spela 1984.

De jag kommer ihåg..

* Tolkien. Hade läst Bilbo och Sagan om Ringen
* CS Lewis - Narnia (vill minnas att jag ogillade den dåligt förklädda kristna delen redan då)
* Ursula K. Leguin - Trollkarlen från Övälden
* Div mytologi. Främst nordisk och Grekisk, men även legenden om Kung Markatta.
* Frank L. Baum - Oz (läst typ 3 böcker i serien)
* Astrid Lindgren - Mio min Mio / Bröderna Lejonhjärta / Ronja Rövardotter
* Ivanhoe tror jag hade gått på svensk tv då.
* Disney's Robin Hood
* Arthur-sagan i någon version kommer inte ihåg vilken.

Men vill även minnas att jag hade läst en hel del SF i det läget. Bland annat stora delar av serien "Det hände i morgon"
 

Trockel

Veteran
Joined
24 Sep 2019
Messages
47
Jag började spela Rollspel när jag var 10, (FASTÄN det står från 11 år på Boxarna!) så jag tror inte att jag hann med så mycket innan det. Skulle vara lite "barnfantasy", johan & Pelevin, Valahll, Marvel och DC. Vet inte om jag skulle klassa Mio och Lejonhjärta som fantasy, eller kanske.. De handlar mer om döden och livet efter. Astrid skrev nog egentligen riktigt dystopiska sagor. Fast Ronja tyckte jag om. oj, och så Stjärnornas Krig, Rymdfantasy extraordinaire! Kommer ihåg att jag såg Ewokernas Parad på Bio.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Född 1969. Kände inte till fantasy som genre annat än diffust innan 1982.

För mig var Astrid Lindgren en genre i sig själv. Och Prins Valiant-serierna.

Med det sagt ... minns inte när jag först läste Sagan om Ringen eller Narnia. Troligen runt 1982/83. Trollkarlen från Övärlden lite senare.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Ronja Rövardotter satte djupa spår hos mig, både boken och filmatiseringen. Utöver det har jag svårt att minnas någon fantastik jag kom i kontakt med. Jag tror isf mer att illustrerade historieböcker om Rom och vikingar väckte mitt intresse. Sedan har jag lite svårt att säga om rollspel och Tolkien är hönan eller ägget, men de båda var djupt sammanlänkade för mig. Star Wars däremot vet jag med säkerhet att jag fängslades av före rollspelen. Pappa var i NY runt -79-80 och hade med sig en fantastisk katalog hem med bilder på figurer som C3P0 och en supercool speeder!

Men jag har ärligt talat aldrig konsumerat speciellt mycket fantasy. Jag vet inte om jag i huvudet direkt sammankopplar rollspel och fantasy, även om det såklart finns ett släktskap. Men rollspel är inte för mig synonymt med fantasy, mer än vad säg film eller böcker är. Det är ett medie och en spelform som ibland tar formen av fantasy.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
...var våldsamt fascinerad av pappas Sagan om Ringen-pocketar precis samtidigt, framför allt kartorna...
Ja! Det här minns jag med! Det var något fullständigt magiskt över detta. Jag tog fram dem så ofta att de till slut föll i bitar och mina föräldrar fattade inte vad det var så märkvärdigt med de där kartorna. Jag kunde ju inte ens läsa! :)
 
Last edited:

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Född -77, upptäckte rollspel ca -87/88.
Hade läst Bilbo, massor av Robin Hood-böcker, Astrid Lindgren, Narnia, Johan och Pellevin, Valhall, Alverfolket, Hotet från Korpfolket och annan svensk sago-fantasy som jag inte minns namnen på nu. Massor av Mytologi-sagor, nordiska och andra.
Sett Bumbibjörnarna, Ivanhoe, Taran och den magiska kitteln.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Född -75. Började spela rollspel -86 så vitt jag kan minnas. Fantasy och liknande som jag hade kommit i kontakt med innan dess var bland annat:

- Bröderna Lejonhjärta
- Ronja Rövardotter
- Mio min Mio
- Narnia
- Ivanhoe
- Disneys Robin Hood
- Johan och Pellevin (som någon borde göra fina nyutgåvor av)
- Smurfarna
- Asterix
- Stjärnhuset (som jag minns som oerhört spännande, tack för att ni påminde mig om den)
- Trolltider
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
OK, lite mer noggrant då. Född 1977, började med rollspel 1988.

- Viktiga influenser var som för många andra mytiska berättelser (i text-, serie- och julkalenderform) och rena äventyrsromaner (och Illustrerade klassiker och någon Prins Valiant hit eller dit). Är dock inte säker på att jag så ofta skulle klassa det som fantasy.

- Böcker:
Bröderna Lejonhjärta, Min min Mio, Ronja Rövardotter
Blibo och vagt Ringarnas herre (har för mig att min far började läsa den högt för mig 1988-89 och att jag läste slut de sista två själv) men att det var andra försöket.
Narnia, alla sju
Första Trollkarlen från Övärlden
De två första Taran-böckerna (men kan minnas fel, kan också ha läst alla)
(Skulle kunna nämna Maria Gripes böcker men det är en efterhandskonstruktion, såg inte alls dem som samma genre då)

- Film m.m.
Bakshis ringenfilm
Den oändliga historien
Disneys Taranfilm
Julkalendern Trolltider
BBCs Narnia-TV-serie
Robin of Sherwood? (lite av ett gränsfall precis en del mytologiskt men trillar kanske över kanten - även mycket är helt ordinärt i den)
Star Wars? (påverkade mig jättemycket men är det fantasy? Jo det är det men också lite av en efterhandskonstruktion i min 80-talskontext även det)

- Spel
Drakborgen
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Jag är född 1973 och min andra bok som jag läste själv 1980 var Tarzans återkomst (den första hette Döskraj :) ). Innan dess hade jag fått läst för mig en massa sagor och en hög med illustrerade klassiker, samt bläddrat i t.ex. Asterix. Men det var med Tarzan som min slukarålder började. Jag följde upp den första med Tarzan och Opars diamanter och sen Tarzan och dvärgfolket (båda med mycket fantasy i sig). Och sen blev det sjukt intensivt. Jag har jättesvårt att skilja på vad som kom först bland rollspel, datorspel och böcker fram till mitten på 1980-talet.

I princip allt som andra redan nämnt i tråden redan, samt:
Blixt Gordon
John Carter
Michael Ende
Gormenghast
Bertil Mårtenssons böcker om Vägen
Den långa flykten
Riddar Eldhjärta
Fången på Zenda
Linda och Valentin
Väster om Friheten
Bomba
Susan Cooper

Härtill kommer ju film, som folk redan nämnt, samt datorspel.

Allra störst inflytande på mig hade nog Lloyd Alexanders De Trennes bok, Tolkiens Bilbo samt då just Burroughs Tarzan-böcker (med tillhörande serietidningar och matinébios).

Nästan alla mina läsupplevelser kom från bibliotek, både stads- och skolbibliotek, men det var också så att kompisar, bibliotekarier och även lärare hjälpte mig att hitta allt som kunde räknas som fantasy. Min upplevelse var att jag kom till en genre som inte var särskilt ovanlig och som hade funnits länge och hade rätt många titlar. Kikar man på utgivningen av fantasy och fantasyish grejer under 1900-talet så ser man att det nog stämmer. Sen skulle det ju växa sig jättestort under nittiotal och med Harry P, men det är liksom en annan femma :).

Självklart läste jag Astrid Lindgren också, men konstigt nog förknippade jag det aldrig med de andra böckerna. Det hörde liksom till en lite barnsligare tid som jag var förbi. Tarzan rimmade inte med Skorpan, liksom :).

Bästa,

C
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Född 1982 och började spela 93/94

Hobbiten
Sagan om ringen
Narnia
Taran Vandraren
Excalibur och Arthur legenden
Belgarion
Trollkarlen ifrån övärlden
Ivanhoe ( om det räknas som fantasy)
Robin Hood (om det räknas som fantasy
Wilhelm Tell (om det räknas som fantasy)
Shannara
Conan
Sagan om drakens återkomst
Odyssen
Thundarr barbaren
Discworld
Mio min Mio
Prince valiant
Bröderna Lejonhjärta
Ronja
Thunder cats
Heman

Samt brädspel som Drakborgen och dataspel som pool of radiance samt en del nintendospel med fantasy tema
Samt en massa annat jag glömt nu
 
Last edited:

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
587
Född -89.
Började läsa fantasy när jag var 9-10, via Wahlströms Fantasyklubben som försåg mig med min första Månadens bok som var "Drakvår" i Dragonlance-serien. Det var den första fantasyboken jag läste, sedan beställde jag hem och läste serien baklänges (fullkomligt bisarrt, när jag minns tillbaka, och jag kände ju redan då att jag gjorde något knasigt, men jag började alltså med bok 5 och beställde sedan bok 4 och sedan bok 3 osv...). Sedan hann jag under mellanstadiet även börja med Eddings och Gemmel (i rätt ordning!) och Tolkien (något år innan första Jackson-filmen kom, så jag hann forma en egen estetisk uppfattning).

Men först och främst introducerades jag till fantasy via Warhammer Fantasy, tidigt på mellanstadiet (kanske alldeles för tidigt, egentligen) och det var alltid figurspel som gällde. Rollspel kom mycket senare, i början av gymnasiet.

Sedan fanns det såklart enstaka fantasy-grejer man gillade ännu tidigare, typ Dragonheart som jag tror jag såg cirka -97 och nån tecknad riddar/drakfilm som jag aldrig minns namnet på. Det var även nån svensk julkalender tidigt 90-tal som hade lite riddare eller i vart fall nåt troll, i sagosetting, som jag minns som väldigt häftigt.
 
Last edited:

Innergnome

Bygger FictionBoard
Joined
13 Jun 2011
Messages
21
Location
Stockholm
Uppvuxen i grannlandet Norge på 70-80 talet (Född 73). Urvalet var nog rätt så lika. Mamma läste Astrid Lindgren för oss sen blev det äventyrsböcker som Huckleberry Finn, Robin Hood och annat. C.S.Lewis och Narnia hittade jag i 4-5e klass. Knarkade Jules Vernes fantastiska sagor ett tag kommer jag ihåg. Min favorit fram tills jag hittade Tolkien i 6an. Science fiction hittade jag via en norsk författare, Tor Åge Bringsvär, som gjorde en SF barnbokserie om ett biblioteksskepp som seglar genom galaxen för att samla in berättelser och sprida kunskap. Han samlade också en massa härlig scifi noveller och översatte till Norska. Bradbury, Wells.. Sen blev det rollspel för alla pengerna i 7an och framåt.
 
Top