Vilka pbta-spel gör grejen bra?

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jag har ingen jätteerfarenhet men har hört att det finns så många dåliga pbta-hax, så otroligt dåliga vad det låter ibland, och jag vill inte läsa fler (okej, jag har bara läst ett dåligt men jag är heller ingen läsare, så ett dåligt spel är ganska mycket investering för mig). Men jag är sugen på att spela en del av de jag inte läst.

Vad har ni läst? Spelat? Vilka var bra och fattade AW-grejen? Vilka var dåliga?

Min lista:

Bra
Monsterhearts - Tydligt beskrivet, bra moves snowball, schysst spel över lag! Jag är inte 100 % på att jag gillar v2 bättre än v1 men inget av dem är kass liksom.
Dark Galaxy - Simons 40k-hax. Haft mycket kul även om spelet kanske inte riktigt är klart (?).
Kult: Illusionens Fångar - Ett par riktigt bra kampanjer, movesen fungerar och det driver bra utan att kännas knasigt. Föredrar tyvärr förlagan framför det släppta spelet.
Dream Askew - Tärningslöst och spelledarlöst, ger inte lika mycket input som AW (tycker jag) men i gengäld mer frihet. Svårspelat men riktigt bra.

Dåliga
Monster of the Week - Funkade inte alls, känns som att det försökte skohorna ner AW i något det inte ville vara. Kul pitch, dåligt genomfört.

Nyfiken på
Sagas of the Icelanders - Ett av de få spel jag äger men inte spelat. Blev så less efter Monster of the Week att jag inte läste det. Borde jag?
Night Witches - Är det bra? Funderar på att skaffa.
The Sword, The Crown, and The Unspeakable Power - Gillar verkligen temat men har också på känn att det är svinsvårt att göra bra som pbta. Har jag fel, är det bra?
 
Last edited:

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Jag tycker att Ironsworn är jättebra!
Att det delvis bygger på att svära eder och att det följer med en väldigt bra slumpgenerator för ederna gör att det växer fram relationellt kopplade och meningsfulla skeenden från interaktion med omvärlden
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Tycker det finns flera som är väldigt intressanta. Brukar köpa en del PbtA-grejer enbart för att hitta bra ordval för teman som intresserar mig. Tycker däremot regeltekniskt att inget av dem klickat på samma sätt som AW verkar göra.

Ironsworn, skitbra. Väldigt annorlunda och tankarna om solospel är verkligen häftiga. +1 på det helt enkelt.

Legacy: Life Among the Ruins är coolt, men jag gillar det nog mest för att det har ett par scifi:iga settingsupplement som är coola, som Generation Ship.

Monster of the Week tyckte jag var coolt, även om det inte riktigt är min typ av monsterjakt. Mer Buffy/Supernatural än ond bråd död. Det gör sin grej bra däremot. Bara en grej som inte är min grej.

Night Witches är supervälgjort och jag gillar tudelningen mellan det hårda livet bland natthäxorna själva (drama) och sättet det lägger upp sina uppdrag på. Inspirerande inte minst som sätt att göra historiska rollspel.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Att kalla Dream Askew för PbtA är att dra termen längre än den förtjänar, tycker jag. Ibland känns det som att alla spel som är inspirerade av AW blir kallade PbtA, medan spel inspirerade av andra spel inte får något speciell stämpel. Men det är OT. Gillar man Dream Askew ska man kolla på Dream Apart, också; det är rätt schysst.

The Sword, The Crown, and The Unspeakable Power - Gillar verkligen temat men har också på känn att det är svinsvårt att göra bra som pbta. Har jag fel, är det bra?
Jag har spelat men inte läst det. Jag tyckte att det var kul. Vi hade inga problem att få till schysst spel med det. Men jag misstänker att jag är betydligt mindre kräsen än andra när det gäller PbtA. Vet inte, dock. Jag har bara spelat AW, SCUP och Monsterhearts, och tyckte att alla tre var trevliga.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Att kalla Dream Askew för PbtA är att dra termen längre än den förtjänar, tycker jag. Ibland känns det som att alla spel som är inspirerade av AW blir kallade PbtA, medan spel inspirerade av andra spel inte får något speciell stämpel. Men det är OT. Gillar man Dream Askew ska man kolla på Dream Apart, också; det är rätt schysst.


Jag har spelat men inte läst det. Jag tyckte att det var kul. Vi hade inga problem att få till schysst spel med det. Men jag misstänker att jag är betydligt mindre kräsen än andra när det gäller PbtA. Vet inte, dock. Jag har bara spelat AW, SCUP och Monsterhearts, och tyckte att alla tre var trevliga.
Cool! Då ska jag absolut kolla in SCUP.

Håller med om Dream Askew men det står med på "listan" av AW-hax så...
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Tycker det finns flera som är väldigt intressanta. Brukar köpa en del PbtA-grejer enbart för att hitta bra ordval för teman som intresserar mig. Tycker däremot regeltekniskt att inget av dem klickat på samma sätt som AW verkar göra.

Ironsworn, skitbra. Väldigt annorlunda och tankarna om solospel är verkligen häftiga. +1 på det helt enkelt.

Legacy: Life Among the Ruins är coolt, men jag gillar det nog mest för att det har ett par scifi:iga settingsupplement som är coola, som Generation Ship.

Monster of the Week tyckte jag var coolt, även om det inte riktigt är min typ av monsterjakt. Mer Buffy/Supernatural än ond bråd död. Det gör sin grej bra däremot. Bara en grej som inte är min grej.

Night Witches är supervälgjort och jag gillar tudelningen mellan det hårda livet bland natthäxorna själva (drama) och sättet det lägger upp sina uppdrag på. Inspirerande inte minst som sätt att göra historiska rollspel.
Gött, då får det bli Night Witches också!
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Appcalypse World - såklart

Monster of the Week - tycker det är koolt, men nog mer kampanj än oneshoot så de där aspekterna av att bygga upp mytologin och big magic klickar i.

Icelanders har jag bara läst, men tycket det känns som den absolut mest kompetent sammanfatta varianten av AW. Svinpepp på att spela det.

Jag älskar också Passing otroligt mycket!!! Det är fantastiskt litet fint spel som gör mycket intressanta ändringar i reglerna. Du spelar en alien i amerikanskt 50-tal och lever där ett fördolt liv, playbooks som den där som hatar människor, den som blivit så fascinerad av människornas liv att den vill bli en människa... Osv.

Zombie World mest för att det är brutalt och elakt dödligt, typ drakenkorten från Drakborgen som mekanik när du gör något och zombies finns i närheten för se de om du blir skadad och infekterad.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Ingen som spelat Icelanders?
Jag köpte @wilpers ex, men det var nog ospelat. Och jag har kommit fram till att PbtA-spel inte är något för mig, så jag har aldrig blivit klar till att spela det. Tror det jag vill gör med medeltidens Island nog kräver BRP eller ett Pendragon-hack.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Ingen som spelat Icelanders?
Ja, men det var ganska många år sedan och ganska få spelmöten, då spelet inte imponerade särskilt. Min upplevelse var att spelet hade en bättre idé än dess utförande och att det yttrade sig i att vi aldrig riktigt fick till spelflytet. Spelet gör en briljant sak i att dela upp spelböckerna och dragen i manliga och kvinnliga. I faktiskt spel tyckte jag att flytet blev konstigt, delvis på grund av hur dragen var skrivna. Somliga satte fokus på det som skedde i ögonblicket och skulle skapa laddade scener, medan andra är skrivna för att man ska spela med långa tidshopp (huskarlen har t.ex. draget "när du far i viking, slå +X" och detta avgör sedan vad han kommer tillbaka med). Vi fick aldrig riktigt ihop det där, då det kändes som att berättelsen slets lite mellan det moderna dramats laddade scener och sagatidens generationsspel, långsinthet, o.s.v.

Detta är emellertid minnen med många år på nacken, så ta det med en nypa salt. Det kan dessutom handla om smak. Spelet är oavsett värt att läsaför sina idéer, som @Christoffer ger uttryck för.

I övrigt är Night Witches också intressant, som ett spel som försöker använda formatet för att forma spelstrukturen, i form av nattfas/dagfas, med respektive drag. Detta skapar ett ganska annorlunda flyt än vanilj-AW och rutar in spelet ganska ordentligt, på ett sätt som till viss del kan påminna om Mouse Guard (åtminstone skrivet). Jämfört med AW blir dragen mer framträdande och styr i min erfarenhet ens handlingar rätt tydligt.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Ja, en sak som slog mig när jag läste Sagas är att det är välskrivet och lätt att begripa, inte alls som AW ska vara skrivet (har alltså aldrig läst originalet men det har ju ett visst rykte)
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Ingen som spelat Icelanders?
Jag har spelett en kampanj i icelanders, tycker det var riktigt bra på att sätta stämningen, men just spelledartipsen var ännu bökigare än AW vilka jag redan tycker är rätt bökigt, hade kanske underlättats om man haft bättre koll på asagudarna eftersom motsvarigheten till fronts är baserad på gudar och deras egenskaper. Vi fick en riktigt fin och jordnära kampanj i Gunnar Gunnarsson stil, och som sagt det manliga och kvinnliga hanteras på ett riktigt spännande sett.

Av andra hack så tycker jag att Cartel var riktigt bra även om det spelet är moraliskt tveksamt (mycket som gränsar åt våldsromantik och förskönande av mexikanska maffian) så verkar det även där väl researchat och skrivet av någon som lever i det, det är nog det enda pbta-spelet som jag just nu skulle kunna tänka mig att spela en kampanj i. (Även om vi i och för sig också hade jätteskoj med monster hearts)
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Gillar många av idéerna i Masks: A New Generation.
Masks har bra rykte. Gäller bara att veta att alla playbooks motsvarar varsin medlem i Teen Titans och det blir bäst om man inte avviker för mycket när man spelar.

Legacy: Life Among the Ruins är coolt, men jag gillar det nog mest för att det har ett par scifi:iga settingsupplement som är coola, som Generation Ship.
Legacy ligger på min att-spelalista. Jag gillar konceptet med att spela både en fraktion och en viktig person i fraktionen.

Night Witches är supervälgjort och jag gillar tudelningen mellan det hårda livet bland natthäxorna själva (drama) och sättet det lägger upp sina uppdrag på.
The Watch är upplagt på samma sätt med uppdrag varvat med kramkalas mellan soldaterna.

Fellowship är fint också. USP:n är att din playbook är ett folkslag och spelaren har auktoritet att bestämma hur folkslaget "är".
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Av andra hack så tycker jag att Cartel var riktigt bra även om det spelet är moraliskt tveksamt (mycket som gränsar åt våldsromantik och förskönande av mexikanska maffian) så verkar det även där väl researchat och skrivet av någon som lever i det, det är nog det enda pbta-spelet som jag just nu skulle kunna tänka mig att spela en kampanj i. (Även om vi i och för sig också hade jätteskoj med monster hearts)
Ja, Cartel är väldigt bra. Systemet med Stress funkar riktigt väl och är designmässigt intressant.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag trodde Monsterhearts var bra, tills vi spelade det. Tyckte movsen fungerade dåligt och strings blev jättekonstigt i spel. Kult däremot, trodde jag skulle funka dåligt - jag menar Story Now-aktig skräck?! Men det flöt bara bättre och bättre under kampanjen. Positivt överaskad!
Masks var inte vår kopp te. Någon har tänkt för mycket. Just nu spelar vi Simons senaste rymd-hack till AW och det funkar riktigt bra!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jag trodde Monsterhearts var bra, tills vi spelade det. Tyckte movsen fungerade dåligt och strings blev jättekonstigt i spel. Kult däremot, trodde jag skulle funka dåligt - jag menar Story Now-aktig skräck?! Men det flöt bara bättre och bättre under kampanjen. Positivt överaskad!
Masks var inte vår kopp te. Någon har tänkt för mycket. Just nu spelar vi Simons senaste rymd-hack till AW och det funkar riktigt bra!
Finns det ett nytt Simon-hack!? Kan en få tag på det på något sätt?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Ingen som spelat Icelanders?
Jo, vi körde en kampanj. Jag tyckte det var rätt trist, då spelet har hard caps för vad jag får göra i fiktionen som jag tyckte bröt immersionen. Jag förstår att det är karg mytologisk vikingasaga, men för mig blir det fjantigt när män regelmekaniskt inte kan lösa problem på annat sätt än med våld och när kvinnor inte kan lösa problem på annat sätt än att snacka. Det gjorde att spelet snarare gjorde mig förbannad på historien vi målade upp, och gjorde även spelet förutsägbart väldigt snabbt. Betyg 3/10, kommer inte spela igen.
 
Top