Nekromanti Vilka konvent, vart åker du?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag har ju inte varit på något konvent än, faktiskt, men jag börjar bli allt mer nyfiken och hoppas-hoppas att tidsbristen och blygheten snart ska falna nog ...

Vilka svenska spelkonvent innehållande rollspel finns kvar och vart brukar du åka?
... Ja, utöver GothCon då, som är så självklart.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Jag åker inte på så många konvent för att spela rollspel. GothCon, LinCon och ibland BorCon (förlåt BSK) brukar få besök men förutom lite indierum så blir det sällan något rollspelande.

Stockholm Scenariofestival är väl det enda konventet jag åker på för att spela rollspel och då är det friform/kammarlajv som gäller. Kan verkligen rekommendera det, brukar vara en av årets höjdpunkter (förutsatt då att en gillar eller är nyfiken på genren).
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Knutpunk/Solmukohta är otroligt intressant och bjuder på stora lärdomar varje år. Även om fokuset är "lajv" och innehåller en del programpunkter som kanske inte är jätterelevanta för pen'n'paper (exempelvis "spatial design"-grejer och så) är utbudet så brett att det alltid finns något spännande att gå och lyssna eller deltaga i. Väldigt lite spel, väldigt mycket teori, föreläsningar, paneldebatter och så vidare.

Stockholm Scenariofestival har varit given sedan de drog igång, sjukt effektivt konvent där en får spela i princip så mycket en vill. Bästa rollspelskonventet, hands down.

LinCon känns som att det helt håller på att dö på rollspelsfronten. Förra året var det i princip bara en handfull forumiter och något fåtal minions som höll igång spelandet i drop-in-rollspelsrummet. Ganska ointressant jämfört med ett random spelmöte i någons vardagsrum.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Jag var på LinCon förra året. Tyckte det var rätt bra, men så spelade jag bara brädspel också.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Vet inte riktigt om det klassas som ett konvent men jag försöker i alla fall besöka Grottröj i Umeå varje gång det är, dvs. fyra gånger per år. Det är grymt trevligt men skulle möjligtvis må bra av lite mer struktur.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Just ja, Flumspelsgrillen som jag styr upp ett par-tre gånger om året! Mest bästa kombinationen av öl, grillat och rollspel i Sverige!
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Jag är alltid med på LinCon, helst alla dagarna. I år arrangerar jag en sorts tävling/introduktion till Eon IVs stridssystem - Arenia Mortëns.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,555
Location
Rissne
Jag åker aldrig på konvent för att spela eller spelleda rollspel. Som kampanjspelsperson får jag inte jättemycket ut av ett enskilt tretimmarspass, så att säga.

Men, jag skulle aldrig missa Gothcon eller Dancon. Båda är fantastiska tillfällen att dels såklart kränga mina egna spel men framför allt umgås med andra spelmakare och forumiter och så vidare. Branschsnack, makarsnack, allmänt rollspelssnack. Det är därför jag åker på konvent. =)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,901
Location
Nordnordost
Raaarh, GothCon! Störst, bäst och vackrast. Åk på GothCon.

--

Eller, tja ... Det hjälper inte att ett konvent erbjuder 100 aktiviteter när du ändå bara hinner delta i 5-10 stycken.

Ett litet konvent ger inte nödvändigtvis sämre spelupplevelser. Jag har spelat coola saker på småkonvent som HalmiCon, SnöKon och SävKon, och på spelhelger arrangerade av den lokala rollspelsklubben. Jag har träffat roliga människor och spelat intimt på huskonvent med 10-15 deltagare.

Om du inte är ute efter storleken just för att bocka av det på din bucket-list, eller för att träffa så många forumiter som möjligt på så kort tid som möjligt, åk på ett konvent vilket som helst.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Jag besöker årligen Gothcon och Lincon som arrangör av Indierummet.
Anmäler mig alltid till DanCon.
Samt i år ska jag ner till wexio spelkonvent i växjö och hålla i Indierummet.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
Gothcon och Sävcon åker jag på.

Gothcon för att det är störst och bäst.

Sävcon för att det är litet och mysigast.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Grottröj (of course) och SävCon. Båda två är små och mysiga konvent, men SävCon är mer strukturerat och organiserat på ett traditionellt svenskt vis (man anmäler ett lag och önskar på förhand vilka scenarion man vill spela utifrån en lista med möjliga). Grottröj är mycket mer av en drop-in-variant, vilket har lite strukturella problem som Luddwig påpekade men det är väldigt välkomnande och mysigt :)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
wilper;n163869 said:
Om du inte är ute efter storleken just för att bocka av det på din bucket-list, eller för att träffa så många forumiter som möjligt på så kort tid som möjligt, åk på ett konvent vilket som helst.
Ja, jag är väl egentligen inte så mycket ute efter att faktiskt spela som att träffa forumiter och prata strunt.=)
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Gothcon och Lincon är ju alltid på tapeten, inte alltid jag kan vara ledig de storhelgerna men nu verkar det ha löst sig två år i rad. Vill man träffa forumiter är det väl Indierummet där som gäller.

Annars bevistade jag senaste Kattcon. Just inget rollspel, men folk var trevliga.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
417
Location
Linköping, Sverige
LinCon. Har faktiskt blivit lite bättre på rollspelsfronten senaste åren. Dock lyser de tyngre namnen till stor del med sin frånvaro. Med lite kryssande mellan planerade arrangemang och Indierummet brukar vi få ihop ett vettigt spelschema.

Jag vet inte hur stor grad närheten till GothCon ställer till det. För egen del skulle det inte gåra något om man återanvände scenarion från GothCon. Det skulle minska arbetsbördan för arrangörerna.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Åker inte på konvent. Men är med och arrangerar det pyttelilla spelkonventet "Tallcon" varje år. Det är synnerligen lokalt och begränsat till den personliga vänkretsen i mellansverige. Vi lirar mest brädspel, men i fjol hade vi rollspelspremiär med Trail of Cthulhu. :grin:
 

mirandir

Veteran
Joined
15 Jan 2016
Messages
70
Åker bara på Nordsken. Inte för att det brukar vara så mycket Rollspel där. Med ett par undantag, och lajvet borträknat, så har Äventyr varit det enda rollspelet. Men i år får vi iallafall sällskap av Western, Ensamma Vargen och Kult.

Tyvärr kommer jag mest troligt inte att hinna med att spela nått av dom. Då det lär bli att spelleda äventyr under den publika öppettiden och sedan har man figurspel c:a 19:00 - 23.00 både torsdag och fredag.
 

Zalozhniy

Veteran
Joined
20 Aug 2015
Messages
24
För mig brukar det inte bli så mycket, men Gothcon och Kattcon har jag alltid ambition att gå på. Nu när jag flyttat till Norrköping lär det bli Lincon också :)
 
Top