Nekromanti Vilka figurer passar till Symbaroum?

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Vi har använt schackpjäser med gott resultat genom äventyren än så länge. Nu vill en av våra spelare måla gubbar.

Vilka figurer passar till Symbaroum? Både spelarkaraktärer och fiender men kanske framför allt hjältarna är intressanta. Bönder och löpare fungerar ganska bra för att illustrera styggelser och kultister.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
Största utbudet av figurer som passar som rollpersoner är nog i skalan 28 mm (som Warhammer), och det finns en hel del figurer där ute om beställning från utlandet är ett alternativ. Jag har mest bara fönstershoppat så jag hoppas någon mer insatt figurköpare dyker upp och säger spännande saker och tipsar om intressanta butiker. Här kommer några första förslag i alla fall:

Red Box Games har en del som kan passa ganska bra (kanske hade varit ännu bättre till Trudvang), till och med någon enstaka som vore en schysst spelarrese. För svartalferna är jag mer osäker.

Reaper Miniatures gör massor av olika figurer i olika serier, de har säkert en hel del som skulle kunna passa beroende på behoven också.

I vissa fall kanske det finns nån passande figur från D&D Minis, men då är det att leta begagnad samt att det är förmålat. Vissa butiker, t.ex. Collector's Point har en del figurer i lager att köpa styckevis. Smidigast där är i så fall att leta upp någon annan sida för att kolla på figurer och sen kolla om Collectors's har den.
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Om min grupp spelat med figurer så hade jag nog använt minis från Warhammer Fantasy och/eller Mordheim
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Finns naturligtvis mycket begagnade figurer att köpa på Tradera men framför allt Ebay.co.uk

Kolla även Kulturkommissariet och Hasslefree Miniatures.

Cool Mini or Not är en bra sida att besöka för att hitta olika tillverkares figurer.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,218
Reaper och Warhammer som sagts. Brukar finnas att köpa styckevis på Ebay om man inte vill ha en hel uppsättning likartade figurer. Där finns det en hel del som kan funka som styggelser också om ni trots allt är sugna på att skapa sådana.

Brittiska tillverkare av miniatyrer för krigsspel brukar mycket att välja på. Essex miniatures och Dixon miniatures har båda stor mängd ganska snygga tennfigurer från diverse historiska epoker. Essex har även en fantasy range. Mirliton är en italiensk tillverkare med liknande utbud + mycket i fantasygenren (dessa är dock inte lika snygga och hållbara tycker jag). Samtliga dessa har ok priser, ca 1 £/1 € st, fast frakten kan bli lite dyrare om man inte samordnar sina köp till få tillfällen.

Snyggast, och dyrast,är Mithril miniatures som gör Lord of the Rings-figurer sedan många år (gjorde bl.a. till gamla MERP). Min favorit. Men som sagt, de kostar en del, typ 40 kr och uppåt per st. Bra till hjältar kanske?

Detta tillverkare jag köpt från vid något tillfälle, men det finns mycket mycket mer om man vill botanisera vidare. I varje fall i Stockholm brukar dessutom en del av spelbutikerna ha ett blandat utbud där det går att fynda om man går dit att rotar runt.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
Arketypen för gamla Warhammer-figurer för mig som köpte Empire-grejer för typ 20 år sen. Inte riktigt det jag tänker på när jag bläddrar i Symbaroum. :D

 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,218
Nej, fast Empire militia eller Bretonnian archers ger en annan look.Det gäller att välja figurer utan renässans -stilen.
Men i övrigt hållet jag med, det är inget fel på Warhammer men det finns mer att hämta på andra ställen.
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Vilket företag är det som låter dig skräddarsy figurer? Du kan komponera ihop utifrån kropp, detaljer, tillbehör osv. Eller har jag drömt det här? Snälla säg att jag inte drömt det här...
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
Instämmer i DeBracys rekommendation av Red Box, det var det första jag kom att tänka på.
Warhammer har en egen stil med landsknektar och kaos, och reaper är väl mest high fantasy. Symbaroum kräver figurer som ser ut som de uthärdar att sova på marken i ösregn.
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Oh man... Red Box figurer är ju jätteläckra!

Nästan så man vill köpa ett knippe...
 
Top