Nekromanti Vilka är era favoritstridssystem?

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,875
Location
Barcelona
Som rubriken frågar, vilka är era favoritsystem för strid eller konflikt mer allmänt? Vad har de för features som gör dem så bra? Vad letar ni efter i ett stridssystem?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
D&D: Superlärt och alla kan det.

Wushu: Den som beskriver bäst och är mest kreativ slår hårdast! :gremlaugh:
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
Detta vill jag se i ett bra stridssystem:
* Relativt regellätt
* Taktiska val
* Använder samma system övriga systemet (konfliktresolution, färdigheter, magi etc).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,531
Location
Rissne
Mitt favoritsystem för konflikt och strid är just nu mitt eget system Krank. (Ungefär som det i Null State). I tryckta, utgivna produkter gillar jag... VtM kanske?

Features:

Krank - extremt regellätt. Knappt ett regelsystem. Mycket låg detaljrikedom (alla vapen ger mer eller mindre samma skada t.ex). Största fördelen är att jag ids använda det, vilket man inte kan säga om speciellt många system. Jag har som bekant oerhört låg smärttröskel när det gäller regelmekaniskt krångel.

VtM - egentligen ett ganska klumpigt system med specialregler för precis allting. Men - det har en stor fördel i att ha en väldigt enkel grund och vara förhållandevis intuitivt. Man kan spela med enbart regelkärnan och improvisera resten och det blir ganska bra och inte alltför långt från det som står i böckerna. Jag gillar också det enkla och intuitiva i att plocka med fysiska tärningar - när man drar av en tärning eller legger till en så är det ett oerhört tydligt och påtagligt sätt att visa att något blir lättare/svårare. Samma sak när man försöker göra flera saker och "splittar pölen". Nackdelen är såklart att det blir regelpill i nån mån, men jag tycker att tydligheten och snabbheten väger upp en del.

Sen spelar jag ju D&D också och gillar det, men eftersom jag spelar det mer som ett brädspel än ett rollspel tänker jag nog inte ta upp det.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,669
Location
Eslöv
Det bästa stridssystemet med en milslängd är Noir.
Superior to everything.

Snabbt, enkelt, taktiskt.

Om man vill leka runt med skjutvapen och vill göra det lite mer regeltätt så är ju western alltid roligt, att sitta och sikta med den där lilla grejen gör striden till mer än bara tärningsrull.

Vad jag vill ha i ett stridssystem mest av allt är dock att det ska vara snabbt och enkelt -samt- ha förmågan att påverka sina egna val. Att bara ha "attack" samt "försvar" är lite tråkigt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,531
Location
Rissne
Mundo said:
Det bästa stridssystemet med en milslängd är Noir.
Superior to everything.

Snabbt, enkelt, taktiskt.

Om man vill leka runt med skjutvapen och vill göra det lite mer regeltätt så är ju western alltid roligt, att sitta och sikta med den där lilla grejen gör striden till mer än bara tärningsrull.
Jag vill inte starta bråk eller komma med kritik eller så, men för min egen nyfikenhets skull: Kan du ge 1-2 exempel på system du tycker är svåra och krångliga, jämfört med Noir?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,669
Location
Eslöv
krank said:
Mundo said:
Det bästa stridssystemet med en milslängd är Noir.
Superior to everything.

Snabbt, enkelt, taktiskt.

Om man vill leka runt med skjutvapen och vill göra det lite mer regeltätt så är ju western alltid roligt, att sitta och sikta med den där lilla grejen gör striden till mer än bara tärningsrull.
Jag vill inte starta bråk eller komma med kritik eller så, men för min egen nyfikenhets skull: Kan du ge 1-2 exempel på system du tycker är svåra och krångliga, jämfört med Noir?
Javisst. Eon är ett exempel. Exalted är ett andra. World of darkness med 48 fighting styles och speciella regler för varenda kraft de olika venuesna har. :3
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,208
Barbarians of Lemuria.
För sin simplicitet och för att man får en hel del manöverutrymme att improvisera vad som händer med delvis hjälp av sina careers.

D&D4e.
Vet inte varför men helt plötsligt blev strid i D&D mycket mer intressant.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,690
Location
Göteborg
Vad som helst där hela striden avgörs med ett tärningsslag. Alternativt friform. :gremsmile:

Nä, men ska jag ha ett riktigt system så måste jag naturligtvis välja Drakar & bananer. Både speligt och kreativt utmanande för spelarna utan komplicerade regler eller alltför mycket tärningsrull (ett slag per handling). Dessutom utan några tärningsslag för motståndarna, och med fullt stöd för andra handlingar än att bara anfalla.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,880
Location
Nordnordost
Just nu spelar jag helst spel helt utan stridssystem. Men om jag skall spela något trad-aktigt och känner att vi behöver ett så är inte det i Höstdimma så himla tokigt.

Det är snabbt. Hjälpligt lättlärt. Du KAN vinna en duell med en dolk på en stridsrunda, det är osannolikt, men det går. Alla strider måste inte sluta med DÖDEN, folk går ofta ner innan dess.
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Coriolis.
Inte för jag egentligen har spelat det med det är det enda stridssytem som simulerar moderna eldstrider som har kommit ihåg att nedhållande eldgivning är en stor grej i eldstrider. Och att det även gör ett bra jobb att få nedhållande eldgivning att bli en viktig taktisk del av striderna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,531
Location
Rissne
Chryckan said:
det enda stridssytem som simulerar moderna eldstrider som har kommit ihåg att nedhållande eldgivning är en stor grej i eldstrider. Och att det även gör ett bra jobb att få nedhållande eldgivning att bli en viktig taktisk del av striderna.
Det enda system du testat, antar jag =) Jag vet att Volt (More than Human och New Horizon) är byggt just för att göra nedhållande eld och liknande viktigt. Inte genom att ha en "nedhållande eld"- regel, utan genom att ge ungefär de fördelar resp. nackdelar som gäller vid modern eldstrid. Voltsystem.net har en sammanfattning av grundsystemet; NH använder en äldre version och >Human en lätt nedbantad.
 

Måns Bredelius

Veteran
Joined
9 Jan 2013
Messages
121
Location
Stockholm
Just nu ogillar jag alla system som har strid i sig.

För några månader sedan skulle jag svarat Skymningshem eller Mause guard eller något. Men jag har levlat och nu är det Polaris som gäller asså.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Det beror på vilket humör jag är på.

Eon för att det är grisigt och dödligt men istället så¨är det regeltunt och jobbigt och blir snabbt en pingismatch.

Noir, för att det är ganska enkelt, det går snabbt och du måste agera samtidigt som det är svårt att behålla kontrollen över rollpersonens handlingar under ren strid. Exempelvis avgär ditt tärningsslag hur många kulor i pistolen du får iväg under rundan.

The One Ring, enkelt och lagom taktiskt, spelarna har ständigt övertaget och det är snabbt. Istället väldigt odetaljerat men några utav de roligaste striderna har jag haft i det här systemet.

Nytt slag efter att ha spelat och spellett nya star wars Edge of the Empire en gång på vardera sida av spelledarskärmen så lär jag säga att systemet verkar riktigt jäkla kick-ass i strider. Tärningarna tvingar fram agerande och dramatiska situationer, taktiskt och snabbt medan saker händer. Tärningarna påverkar situationen och är det ända system jag åtminstone stött på med roligare och intressantare utfall än en pingismatch.




/Poseur
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Första gången jag spelade the one ring förstod vi inte systemet alls och då var det jättetråkigt. Men andra gången jag spelade det blev jag kär i systemet. :gremsmile:
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
Jag gillar nWoD för snabbhet och enkelhet (har inte testat GMC men det känns som att lite crunch har lagts till) men strider blir lätt ganska tråkiga i det. Har dock gjort lite husregler som jag tycker gör strider lite (<-- obs) roligare och intressantare.

Savage Worlds har ett mycket intressant och mångfacetterat system. Ganska crunchy (med mycket bra regler för nedhållande eld emm).

D&D4 tycker jag verkar göra strid jäkligt intressant men det dödar mitt sinne för rollspelande tyvärr då det är så sjukt likt Descent (också ett jäkligt kul spel) vilket jag har svårt att se bortom tyvärr.

WH3 skulle jag gärna testa för det verkar ball. Särskilt tycker jag att grupp-formuläret och delandet av resurserna är en intressant grej.

Cog.
 
Top