Vilka är de bästa rollspelsskurkarna som skapats?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Victonik, Lufiathar, Stradh etc. Det finns många klassiska skurkar i rollspelsvärlden. Men vilka är de bästa skurkarna och varför?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Shagul. Till syvende och sist så har han ju faktiskt rätt. Shoutout till Nominatorn också, som nog är den sämsta guden som finns.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
The Octopus i Troubleshooters. Det är inte en person utan en skurkaktig organisation. Bra därför att den är roligt och tydligt beskriven och går att göra mycket av. Dessutom är jag särskilt förtjust i konspirationer.

Av samma anledning gillar jag Järnringen i gamla Mutant. De hade en ledare som hette Makron (för att nu nämna en person). Han hade någon sorts laseröga och var omgiven av tre lättklädda damer (kloner) på bilderna. What’s not to like?
 
Last edited:

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Jag tycker att Blatifagus har potentialen att spelas som en ganska härlig skurk. Vad är det förresten jag har missat med Shagul? På vilket sätt har han rätt (
förutom slutet på Svavelvinter
)?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ravenloft (kampanjvärlden, inte äventyret) är en guldgruva när det gäller minnesvärda ondingar.

- Vampyren greve Strahd von Zarovich i Barovia.
- Dödsriddaren Lord Soth från DragonLance.
- Lichen Vecna
för att nämna några
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Svenska RPG-skurkar jag kommer att tänka på
1. Shagul (Konfluxen)
2. Ebharing (Konfluxen)
3. Hydran (UA)
4. Dråparträdet i Biobunker VII (Mos Mosel)
5. Cybern (Bris Brygga)
6. Vicotnik (Nidländska Reningen)
7. Siratsia (Barbia)
8. Dakoth (Ärans väg)
9. Cybern (Genlab Alfa)
10. Makron (Järnringen)


Piruett har en bra post på ämnet:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Nu ska vi se ... det blir nog repriser på vad andra skrivit.
  • Shagul från Svavelvinter. Är för mig essensen av Granströms skrivande, att ondska egentligen handlar om ditt perspektiv.
  • Lord Soth från Dragonlance.
  • Strahd von Zarovich från Ravenloft. Den skurk vi hatat mest under mina år som rollspelare.
  • Acererak från Tomb of Horrors.
  • Vecna från AD&D.
  • Drachenfels från WFRP. Fast han är egentligen lite för OP för min smak för den världen.
  • Nerva, Herr Nils rollperson i den senaste Ars Magica-kampanjen vi spelade. Samma grundsyn som Shagul när jag tänker efter.
  • Och så till sist Bargle från Mentzer D&D Basic Set.
Mycket D&D där, kanske för att gott och ont är så hårt kodat i systemet.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Överlag tycker jag att bland det svåraste med att skriva egna äventyr är att konstruera "slutbossar" som är intressanta.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Mithras från Vampire the Masquerade är så jävla ond! Han är skriven mer som en great old one från Call of Cthulhu än som en förre detta människa. En uråldrig blodsgud äldre än Bibeln, den absoluta mästaren över Storbritannien och idealet av vad en prins ska vara. Mithras ÄR Camarillan.

Strahd Von Zarovich från Ravenloft är den sexiga, farliga och brutala mästaren av sin domän. Han är den uråldriga och han är landet. Den brutala men förfinade vampyren som är själviskhet och kränkning i köttet.

Szass Tam som är Necromancer Stalin + Hitler och en Lich. Vilken jävel!

Men! Bortom en omöjlig att navigera vildmark fylld med monster som inte kan dräpas, bortom en omöjlig att besegra dungeon och i mitten av en stad som är omöjlig att inta eller infiltrera väntar Borys of Ebe, THE DRAGON OF ATHAS. Den enskilt mäktigaste fienden i en officiel D&D produkt och slutpunkten av något bortom magi och psionics med 70 klass levlar och oräkneliga folkmord som bränsle för hans eviga makt. Mina spelare lyckades dra blod! En enda gång stack de det omöjliga med ett spjut och skadade der. Det är som att beordra vågorna att vända och de lyder. Det är som att förvandla syre till guld. Det är som att vända entropi. En gång drog de blod innan han förgjorde dem.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
En jag gillar är Gurdhen (tänk typ svartalf) från det fördömdas sista hopp.

En riktig Bond skurk. En underdog som i sin kamp för upprättelse och hämnd kommit över en artefakt som i slutändan kan fördöma en hel ras.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Sheng Seleris i Glorantha. Han var på väg att bli en Buddha-figur, och så kom demonerna och frestade honom med rikedomar och han förnekade dem, och med sex och han förnekade dem, och med makt över alla världens länder och då tog han den dealen och lyckades nästan som den här världens Djinghiz Khan. För närvarande död, men det kommer att gå över i den framtida metaplotten.

Bubblare i Glorantha: Ralzakark, en enhörnings-broo som är bildad, kultiverad, civiliserad, charmerande... och ohyggligt kraftfull och ett komplett jävla monster samtidigt. Har också ett tungt jobb i den framtida metaplotten som The Monster Emperor.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ravenloft (kampanjvärlden, inte äventyret) är en guldgruva när det gäller minnesvärda ondingar.

- Vampyren greve Strahd von Zarovich i Barovia.
- Dödsriddaren Lord Soth från DragonLance.
- Lichen Vecna
för att nämna några
Jag gör ingen hemlighet om mina åsikter om DnD men Ravenloft ligger mig ändå varmt om hjärtat, ravenloft är utan tvekan min favorit setting till DnD men så är jag också svag för gothic/hammer horror.


Jag hade dock en spelare för många år sedan som bokstavligen avskydde ravenloft på grund av att hen tyckte att det var en ren ripp off , vadå strahd von zarovich och barovia det är så uppenbart en pastisch på Dracula och Transylvanien , vadå Dr mordenheim det är så uppenbart Victor frankenstein och Adam är så uppenbart Frankensteins monster , Rudolf van richten blaha det är ju för fasen van Helsing osv osv .
 
Top