Viktorianskt rollspel som inte är fantasy/steampunk?

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Hej!

Jag har en idé till en kampanj för ett som utspelar sig i en viktoriansk setting som inte är starkt kuten till steampunk, fantasy eller monster.

Jag gräver i samlingen och hittar Castle Falkenstein, Victoriana, Space 1889, Good Society, Cthulhu by Gaslight, Broken gears och Victorian Age: Vampire. Ingen är riktigt det jag söker efter. Jag hade använt Good Society utan att blinka om det inte var så att de tänkta spelarna inte är helt såld på det spelet utan hellre vill spela något mer trad-aktigt rollspel.

Har någon tips på ett trad-rollspel i en viktoriansk setting som inte är fokuserat på skräck, steampunk eller fantasy?

Det gör inget om det är något som förekommer lite i bakgrunden så länge som att det är tänkt att spelarna axlar rollen som vanliga viktorianska människor som lever ett vanligt viktorianskt liv likt det som finns i vår historia. Det går såklart att modifiera befintliga system, t.ex. köra Cthulhu by Gaslight och stryka allt som har med Cthulhu Mythos att göra, men jag tänker att detta kan vara ett tillfälle att få lite tips på bra viktorianska rollspel jag missat.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Har någon tips på ett trad-rollspel i en viktoriansk setting som inte är fokuserat på skräck, steampunk eller fantasy?
Vad gör en setting särskilt viktoriansk? Tänker att Call of Cthulhu (och då by Gaslight) fungerar som regelbas om det framförallt handlar om att hitta ett "trad-rollspel", som du kallar det.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Good Society är väl tekniskt sett inte viktorianskt heller, utan utspelar sig under Regency-eran, det vill säga tidigt 1800-tal. Något som däremot ligger helt rätt i tiden, men fel i fråga om kontinent, är Western. Reglerna hade dock säkerligen gått att använda även på andra sidan pölen.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Håller med både @Svarte Faraonen och @entomophobiac. Western eller Cthulhu by gräsligt borde duga om man vill ha ett regelverk för samtiden. I och för sig borde det väl finnas något Sherlock Holmes-rollspel att plocka men jag har ingen titel.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Tipsar om Victoria av Daniel Hodges. Vanliga rollpersoner i historisk setting.
Jag har inte spelat det utan bara läst igenom boken för några år sedan. Jag minns att jag tyckte det var ett bra spel.
Blev ett spontanköp och jag har bläddrat lite snabbt i den. Jag måste säga att det är en gedigen mängd med historisk information som de sammanställt och bara det gör boken värd pengarna.

Ibland är man lite trångsynt. Jag hade inte reflekterat över Western som ett alternativ. Ska kika på att skaffa mig en lite nyare utgåva, den jag har är kanske lite förlegad och saknar de förtydliganden som kom med andra utgåvan.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Baker Street.
Vaesen: Mythic Britain - ej släppt än (kom just ett mysigt previewscenario från Graeme Davis i Tabletop Gaming #60, “Old Meg”.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Alltså, om du vill spela historiskt behöver du bara regler - settingen finns ju redan. Så det är väl bara att använda BRP (typs Cthulhu By Gaslight minus det övernaturliga), GURPS (jag utgår från att det finns en Victoriana-bok), Savage Worlds eller vad man nu gillar för regelmotor och vad som passar vad du siktar på?
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
The Between av Jason Cordova!
PbtA, 1800-tal, mysterier och hemliga sällskap.


Aha.. trad. Nä. Men kolla in ändå!
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Vaesen: Mythic Britain & Ireland, nu på Kickstartern, borde funka, med nedtonade väsen. https://www.kickstarter.com/project...ef=nav_search&result=popular&term=Vaesen myth Har funderat på om regelverket i sig inte skulle funka väldigt bra till just Sherlockaktiga saker.

sedan fanns det ett victorianskt spel som drogs in, Age of Empires, pga titellikheten med ett datorspel. Ägde det ett tag, men sålde. Verkade riktigt bra.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
sedan fanns det ett victorianskt spel som drogs in, Age of Empires, pga titellikheten med ett datorspel. Ägde det ett tag, men sålde. Verkade riktigt bra.
Jo jag har hört en del bra om det, men det verkar rätt svårt att få tag på.
 
Top