Vi spelar Sea of Thieves!

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
TL;DR: Hojta om du vill spela Sea of Thieves med mig och andra wrnu:are!

Sea of Thieves är ett spel där man spelar en pirat, som tillsammans med andra pirater seglar, skjuter kanoner, gräver upp skatter och dricker grogg.

Själva spelet är "open world", det vill säga, du delar en öppen värld med en massa andra spelare som kan vara fientligt eller välvilligt inställda. Spelet lutar sig tungt mot coop, det vill säga, du kommer inte långt om du spelar helt själv.

Spelet har fått rätt bra kritik, bland annat har @entomophobiac rosat det. Jag har länge varit sugen på att spela, men avskräckts lite av "coop med främlingar"-biten.

Nu är det ju så att det finns massor av trevligt folk som är socialt understimulerade och dessutom gillar dataspel här på forumet! Vad sägs att vi sätter upp en liten informell grupp som försöker köra tillsammans när andan faller på? För min del kommer det troligen att bli rätt sällan, och inte några superlånga sittningar (jobb och barn) men det skulle vara rackarns trevligt att få till något ibland!

Än så länge har jag bara kört första tutorial-uppdraget, men det verkar rätt trevligt än så länge! Det är rätt stiliserat, men har ändå "realistiska" system för segling (om du styr är ofta seglet i vägen för din sikt, så det underlättar om någon håller utkik, någon annan bemannar kanonerna och en tredje hämtar ammo och laddar om etc). Jag tror att jag kommit så pass långt att jag nu kan köra tillsammans med andra.

Så: hojta till om skulle vara intresserad att köra vid något tillfälle! Steg ett är att installera spelet och köra första lilla korta tutorial-ön, sen tror jag att vi kan bli polare och klura ut resten längs vägen!

Spelet finns både till PC och konsol, det verkar fungera att köra kross-play. Om du har xbox game pass så ingår det där utan extra kostnad.

Jag kommer att lira på xbox. Mitt game-ID är "morran" - hojta i tråden så lägger jag upp en lista på ditt och andras också!

ping @entomophobiac , @Max Raven och @zonk .
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
Låter ascoolt, sånar på det där med att man delar värld med en massa andra knasbollar utöver sin lilla spelgrupp. Kan man inte isolera sitt coop-spel, så man slipper dem? Jag har inte alls kul när andra spelare kan attackera när som, det är inte min spelstil..
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Jag *tror* inte att det går att avgränsa sin grupp från resten av världen. Osäker på om det finns någon typ av Quest då kan kommer till en egen instance. Hur stort problem andra spelare blir i praktiken vet jag inte heller - kanske @entomophobiac som verkar ha spelat en del kan berätta mer?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Jag *tror* inte att det går att avgränsa sin grupp från resten av världen. Osäker på om det finns någon typ av Quest då kan kommer till en egen instance. Hur stort problem andra spelare blir i praktiken vet jag inte heller - kanske @entomophobiac som verkar ha spelat en del kan berätta mer?
Det går inte att isolera sig från andra spelare helt, men faktum är att möten med andra spelare är bland de absolut roligaste (och hårresande) upplevelserna. Oftast är det dock inte så mycket folk att det blir störande.

Är det någon särskild tanke om när?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Vad gäller möjliga tider att spela: för mig passar det bäst kvällar från och med ca 20:30 - 21:00 (beroende på hur nattningen gick) fram till kanske 22:00-23:00. Sluttid kan sträckas någon timme ytterligare på fredagar/lördagar.

Jag kommer nog att försöka köra på lite mer solo för att greppa lite mer av basic-systemen i spelet under veckan.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag är på, dock kan jag vara distraherad av studier så får pingas. Har dock inget fast som kommer ivägen utom att jag i regel spelar något mellan 17 - 19.

22ish är bäst för mig att sluta men kan hålla på till 23.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Tack för en kul tall tale igår @Max Raven och @entomophobiac !

Den äppelkindade och nybakade piraten Tant R fick hänga på de gamla rävarna Max och Ento på en rafflande jakt efter en magisk amulett. Vi seglade lite, slogs med hajar, och fick vår båt sprängd både av elaka pirater och oss själva! PvP är definitivt en grej, men man förlorar så lite på att dö, både i speltid och in-game resurser, att det inte spelar så stor roll.

Höjdpunkter:
"Jag ser en annan båt! Borde vi passa oss för dem?"
"Nä, det brukar inte vara någon fara"
*berättarröst: det var, faktiskt, fara*

"Okej, de sänkte oss, men då spawnar spelet in oss till en helt ny gratis båt, awesome! Bär ombord förnödenheter!"
"En exploderande krutdurk är förnödenheter, right? Jag kastar upp den i båten, så jäkla stötkänslig kan den inte vara?"
*berättarröst: det var den."

"Okej, nu har vi klippor c:a fem meter framför oss, kan du göra en snitsig handbromsvändning på det här gigantiska segelfartyget så att vi inte åker in i dem?"
*berättarröst: det kunde han inte*

Jag hade en massa krångel med röstchatten, så jag var ganska tyst - jag tror att jag klurat ut vad som spökade, så jag kommer att kunna babbla lite mer nästa runda.

All-in-all: kul spel! Det får vi göra om, kanske någon annan vill hänga på också?
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag tror jag fixat röstchatten på min ände, så förhoppningsvis blir det bättre nästa gång för min del. :)

... När vill folk köra?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Jag är sugen på att köra, men kommer att ha fullt upp i början av veckan. Någon gång onsdag-torsdag skulle kanske fungera dock!

Någon gång innan dess skulle jag vilja provtrycka min audio-chat setup - det borde gå att få både chat och ljud från spelet genom samma lurar känner jag...
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Yarrrrr!

De snedseglande landkrabborna gör en ny ansats att gräva upp groggen, skjuta skatten och dricka några skelett! (Eller något i den stilen).

Vi siktar på att lätta ankar onsdagen den tredje mars, klockan 20:00.

Anslut den som vill!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Ett kul och förvirrat äventyr igår med mig och @Max Raven !

a.k.a. "två puckon snedseglar".

Vi uppvisade en gemensam förmåga att fokusera långsiktigt på mål på nivån "full kattunge".

"Å, någon vill att vi ska fiska?" - "MOT FISKEN"!
"Hey där verkar vara ett annat skepp" - "SÄNK DET"!
"Oh, där är något som glittrar" - "DET SKA VI HA!!!"
"Den där blodsorkanen, vet du vad den gör?" - "MOT DEN! MÅSTE VARA BRA GREJER!"

två timmar senare

"Var sjutton fanns den där fisken egentligen?"

Andra höjdpunkter:

-Att aktivt vika av från vår planerade rutt för att anfalla ett (NPC) spökpiratskepp. Fem minuter senare försöker Max frenetiskt simma bort från en haj och jag sprängs tillsammans med vårt skepp.
-Att finkamma en ö efter en NPC som vi vill sälja en dyr kista till. Inklusive att klättra upp på, och trilla ned från, ett berg. Upprepade gånger. Vi var på fel ö.
-Att cruisa över havet med kanoner laddade med brinnande kanonkulor.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Men kan man verkligen säga att vi snedseglade om vi visste var vi var hela tiden?

... Förutom den där ön som vi trodde vi kunde sälja kistan på, som var helt fel, icke kartlagd ö.
 
Top