Nekromanti Verkligheten hinner ikapp Neotech

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Nu verkar det på allvar som om halvstela pansar kommer att bli verklighet, i alla fall om man får tro följande artikel från BBC:

BBC Artikel

Känns lite kul att mina idéer tagna från baserade på majsstärkelse och vatten verkligen höll.

/ CJ
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
Det är alltid kul när förutsägelser om framtiden från rollspel slår in. Exempelvis från min Cyberpunk 2020 från 1993 så finns där en bild av en "cellphone" som påminner inte så lite om min farsas nuvarande Nokia.

Fast å andra sidan kanske det är utvecklare av ny teknik som en gång i tiden satt med näsan i en rollspelsbok och nu påverkas omedvetet?
("fan det där jag läste om i den där novellen om halvstela rustningar för 20 år sen kanske inte är så långsökt iallafall..")
All science fiction är ju faktiskt rotade i vetenskap
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Rustningar av ickenewtoniska vätskor har varit på g flera år och det dyker upp filmer hela tiden som visar lyckade tester. Dock blir filmerna fler och fler och vem vet när det kommer att börja användas. Det finns dock gott om ascool teknologi som är på väg. Fusion för att toppa allt som ni kan plocka fram!
http://www.iter.org/

/Petter - "Muhahaha!"
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Det finns gott om sådana här exempel. Tokmånga till och med. Några exempel från det jag hittar dagligen på nätet:
http://clinic.ripperdoc.net/tagged/science
http://clinic.ripperdoc.net/tagged/technology
http://clinic.ripperdoc.net/tagged/news

Håller man bara ögonen öppna inser man att "framtiden redan är här, bara ojämnt fördelad". Givetvis kan det ta mycket lång tid innan viss teknologi eller beteende verkligen blir mainstream (och det är när det blir mainstream som det intressanta börjar hända.. mainstream med sexrobotar, mainstream med kloner, mainstream med handel i rykten, mainstream med augmented reality).

Jag finner det ytterst fascinerande. Det fascinerande är inte tekniken i sig, utan vilka samhällsförändringar den teoretiskt sett skulle kunna åstadkomma.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
En sak där tiden iofs sprungit om är klädlistan. Och en del utrustningsdetaljer... :gremsmile:
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Själv väntar jag bara på att EU ska krascha i och med problemen med EMU så Skandinaviska Förenta Staterna kan bildas.

Finlands ovilja att betala för grekerna är bara början. Eller det kanske bara är jag som hoppas för mycket.

Håller ett extra öga på Madagaskar också...
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Ond bråd död said:
Själv väntar jag bara på att EU ska krascha i och med problemen med EMU så Skandinaviska Förenta Staterna kan bildas.

Finlands ovilja att betala för grekerna är bara början. Eller det kanske bara är jag som hoppas för mycket.

Håller ett extra öga på Madagaskar också...
Go go go go!
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Ond bråd död said:
Själv väntar jag bara på att EU ska krascha i och med problemen med EMU så Skandinaviska Förenta Staterna kan bildas.

Finlands ovilja att betala för grekerna är bara början. Eller det kanske bara är jag som hoppas för mycket.

Håller ett extra öga på Madagaskar också...
du hoppas på för mycket, vi kommer få se en reformerad union men processen kommer ta lång tid.

domedagslotto: Storbritannien bryter sig ur i någon form.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Krille said:
Gårdagens Maddow Show tar upp en rätt kool sak som nästan kan göras idag: utskrivbara vapen. Ta en 3D-printer och...
Gud vad glad jag blir att det inte är en hysterisk "BALLS! DU KAN SKRIVA UT FÄRDIGA MINIGUNS! RAAAAH!" Utan mer en rätt vettig "Pass på guys, detta kan eventuellt bli problematiskt i framtiden."

Typ, 2070... Aww yeah.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Indeed, coola grejer! 3D-printers kommer vara vardagsmat i NX, men man måste ju fortfarande ha en meny av ritningar att köpa från! Kanske finns gratis Cheap-O ritningar att ladda ned, men vill du printa en Interdynamics så lär det kosta!
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Indeed! Men Piratebay är till för mainstream-grejer - vill man ha bättre grejer idag måste man gå till Usenet, eller gå vidare till privata FTPer från releasegrupperna, eller till TOR. Samma grej gäller i NX. Det handlar om kontakter och/eller pengar i slutändan.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
En minigun (eller en framtida motsvarighet) skulle ju vara mainstream. Däremot skulle kanske inte Podsenkowsky MCEM 2 och liknande lite obskyrare pickor finnas.

Jag kommer att tänka på den här föresten:

 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
När jag tänker efter borde det ju dyka upp program för att göra sina egna vapen också. NX borde ha regler för att designa pickor eller remixa existerande. Kom bara ihåg att vara försiktig, för piratade vapen kan ha virus och kopieringskydd som fuckar upp i ett kritiskt läge. Till exempel att alla identifieras som efterlysa brottslingar eller nåt.

Antagligen skulle mobiltelefonerna ha laserpistolfunktioner också. *pew* *pew*
 
Top