Nekromanti Venusianerna - mänsklig kultur på Venus

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Jag vill gärna ha tips på hur en mänsklig kultur på Venus kan ha utvecklats under minst 1.000 års avskillnad från Jorden. Något som dessa venusianer har utvecklat är dock större motståndskraft och skydd mot värme.

De lever ju trots allt i minst 450 graders värme.

Riddaren
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Jag tror inte det egentligen går att säga från en rent vetenskaplig vinkel hur samhället där skulle utvecklas; man får helt enkelt använda fantasin för att sätta ihop det hela (med en utgångspunkt i den teknologi som måste till för att det skall kunna gå att leva där). Det beror dessutom mycket på vilka det var som koloniserade planeten först; vilken religion tillhörde dom, vilken ideologi hade dom och så vidare. När man har fastställt sådana saker tror jag det är ganska lätt att (i stora drag) improvisera fram hur samhället har artat sig under de tusen år som gått.

En tanke jag hade med just venusianerna var det här med värmeskydd. Två möjligheter;
a) Med hjälp av framtida teknik framställer man material och teknologi som lyckas skydda människan. Ur denna teknik kommer (liksom från den första månfärden som en jämförelse) en rad andra teknologiska framsteg som ger Venusianerna ett teknologiskt försprång jämfört med alla de andra släkterna i solsystemet. Omständigheterna tvingade dem helt enkelt till framsteg.
b) Med hjälp av genteknik skapar man en människa som är resistant emot höga temperaturer. Alla nyfödda barn får den här genen, och efter ett tag behövs ingen teknologi för att skydda människan från den extrema värmen. Av någon okänd anledning associerar jag alltid genteknik med japaner, bara så ni vet vilka människor jag föreställer mig på Venus just nu... När sedan de genmanipulerade människorna kommer till jorden är de tvungna att ha speciella värmedräkter på sig, samt att leva i specialdesignade miljöer. Detta blir en svaghet som ökar främlingskänslan... kan bli lätt att ge intrycket av att dom inte är människor alls.
Alternativt kan genteknikens första (?) praktiska avändning tar bort en rad spärrar som människan hade tidigare. Genteknik börjar användas till allt möjligt, vilket gör att ett sorts elitistiskt samhälle växer fram. I likhet med Huxleys utopimänniskor ser Venusianerna med äckel på de människor som fortfarande avlas genom mer "traditionella" medel; venusianerna har ett samhälle där varje människa genom genmanipulering passas in i just den roll som staten har bestämt att hon skall ha. Detta kan skapa en hel del intressanta konflikter...
Jag har många fler idéer, inte minst om marsianerna, men nu måste jag käka! /images/icons/cool.gif

-Gaxar, känner sig inspirerad idag
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Skulle nog åxå tänka mig att deras matintag blir helt annat. eftersom det är sådana extrema temeraturer så borde det finnas andra vägar att skaffa mat.
Sen så kan jag tänka mig att deras utseende blir annorlunda. Eftersom det blir ett annat slags ljus. Det borde ju bli så att de får en värmeavstötande hud.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Av någon okänd anledning associerar jag alltid genteknik med japaner, bara så ni vet vilka människor jag föreställer mig på Venus just nu...

Hmmm...av någon anledning hade jag redan tänkt mig åtminstone folk från östasien på Venus /images/icons/smile.gif, just Japaner är ju kända för hög teknologi.

Med hjälp av genteknik skapar man en människa som är resistant emot höga temperaturer.

Genteknik är åtminstone en av planerna till hur maten och liknande skall skapas. Med bland annat Genmanipulation.

Riddaren
 
Top