VEM SLÅR EGENTLIGEN?!?

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Jag satt på mitt jobb i godan ro, med en kopp java. Kollade lite rollspelsforum innan det var dags att för lektion. Hade svårt att göra mitt jobb, eleverna frågade men jag duckade. Men de märkte av att jag var skärrad. Och vad är det som skrämmer mig.

Jo, SLs dolda agenda.

Mig veterligen hade vi en överenskommelse om att sluta upp med dolda slag. Om SL slår slag ska dessa alltid slås öppet och storyn ska utformas efter den slump som uppsår vid spelbordet.
Annars hade vi kunnat spela friform istället.

Men jag märker att forumiter i min egen ålder gör annorlunda vilket leder till att jag själv blir villrådig.

Vad är rätt?
Vad är fel?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,986
Location
Ett häxkräl
Rätt är att följa slagen tärning. Om du som SL inte är beredd att följa tärningsslaget finns det ju ingen mening med att slå?

Man kan givetvis ha ett socialt kontrakt som säger annorlunda. Men det är inte den sortens spel jag personligen vill spela. Idag. Jag har sysslat med en massa dåliga saker, som illusionism, plottrustning och tärningsfusk. Men jag slutade med det, för att jag kom fram till att det var dåliga vanor, för att de är principiellt förkastliga eller för att de skapar problem som är värre än problemen de skulle lösa.

Edit: jag misslyckades visst helt med att svara på frågan. Nåja, svaret får stå kvar.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,707
Location
Göteborg
Om du pratar om det här insticket, som du verkar ha reagerat starkt på, så ger jag ett förslag på hur man kan göra annorlunda något som Zook gjorde förr i tiden. Så ingen av oss verkar i alla fall spela med dolda slag. Själv spelar jag ju sällan spel som har både tärningar och spelledare, så det är mestadels en icke-fråga. När det väl händer är det mest ett PbtA, där spelarna slår alla tärningar.

I fallet ovan handlade det specifikt om slag för Upptäcka fara. Jag tycker ”Gör som det står i reglerna”. De tillfällen jag har slagit dolda slag för spelarna har varit när jag spellett InSpectres eller Lasers & Feelings, och SL ska slumpa fram ett scenario i början av spelet. Jag tycker inte att det är problematiskt där att spelarna inte känner till vem skurken är innan spelet börjar. Visst, jag gillar vanligtvis inte dold info, men i det här fallet är det en del av spelet. Hade nog funkat att i början säga ”Okej, det här scenariot handlar om att hjärnkontrollerande rymdmaskar vill förstöra voidkristallerna, vilket kommer att utrota ett solsystem”, men det hade blivit ett helt annat spel än om jag slår dolt och låtit dem upptäcka det under spelets gång.

Å andra sidan kanske det hade gjort spelet mindre rälsigt …
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Vad är rätt?
Vad är fel?
Är vi tillbaka på att "alla måste spela rollspel på samma sätt och om folk har roligt på ett annat sätt än vad jag har så har de fel"-debatten?

Dolda slag är skitbra. Finns ingen anledning att välja mellan "endast öppna slag" och "endast friform"; Only siths deal in absolutes.

Med andra ord: din slutsats är fel.

Men spela så som du tycker blir bäst så gör jag detsamma =)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
Det är fusk att säga att något annat står på tärningen än vad du egentligen slog.

43F3A7BD-8706-496D-91B9-06AF15B059FF.jpeg
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,835
Location
Off grid
Vad är rätt?
Vad är fel?
Rätt = SL slår alla slag dolt.
Fel = Min spelgrupp envisas med att de ska slå sina egna slag (öppet) som spelare, men de är kulturlösa och går igång på färger och former.

//EvilSpook
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Spelarna slår slag när deras karaktärer gör något alla andra slag sköts av sl sedan om sl vill slå öppet eller dolt vid sitt spelbord är upp till sl
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Jag respekterar er alla och jag försökte vara rolig bakom mitt tangentbord men inser att min brist på smileys snarare får mig att vara en tjurig trollgubbe. Men jag trodde nog att dolda sl-slag tillhörde dåtiden och att vi inte lekte den leken mer.

Är vi tillbaka på att "alla måste spela rollspel på samma sätt och om folk har roligt på ett annat sätt än vad jag har så har de fel"-debatten?

Dolda slag är skitbra. Finns ingen anledning att välja mellan "endast öppna slag" och "endast friform"; Only siths deal in absolutes.

Med andra ord: din slutsats är fel.

Men spela så som du tycker blir bäst så gör jag detsamma =)
Nej, alla får spela som de vill så klart. Och om tio år så kanske jag bara: Va, vem låter spelarna slå öppna slag. Tokstollar!
 

Tjocken

Veteran
Joined
30 Jan 2019
Messages
90
Location
Kalmar
För mig handlar det om miljö och system. När vi spelade mycket online via roll20 under pandemins första tid var i princip alla mina slag som spelledare öppna. IRL så blir det mest naturligt för mig att slå slagen bakom min spelledarskärm och slippa sträcka mig fram över bordet.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,835
Location
Off grid
Men jag trodde nog att dolda sl-slag tillhörde dåtiden och att vi inte lekte den leken mer.
Har missat det här helt! Kan vara för att jag bor i en garderob?
De dolda slagen fyller ju en del funktioner (som att förbättra spelarnas immersion, möjlighet att få spelarna på tårna, möjlighet att spara reveals tills spelarna faktiskt upptäcker vad det är, hemlighålla fienders exakta kompetens m.m.).

Men varför vill man inte leka den leken längre?

//EvilSpook
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Alltså, om jag som SL har möjlighet att slå dolda tärningar (alltså en spelledarskärm, eller vi kör via discord) så kan ju inte spelarna veta om jag gör det. Så helt förbjudet kan det inte vara.

En del slag tycker jag det är orimligt att slå öppet. Typiskt vandrande monster, eller andra slump-händelser som är del av äventyret/preppen:

a) Rollpersonerna har slagit läger för natten. Jag har en tabell för att se om något händer. Det finns ingen anledning att avslöja för spelarna något om hur den tabellen ser ut, eller ifall den alls finns.
b) 1d4 gastar med 3d8 HP överraskar rollpersonerna på natten. Jag ser ingen anledning att slå de slagen öppet.

Jag kan också föreställa mig en situation där rollpersonerna försöker bluffa. Vi kör D&D (DCC) så det finns ingen färdighet. Jag kanske inte bara vill bestämma utfallet som SL utan jag vill hellre slå en tärning (1d6 räcker, där högt är bra och lågt är dåligt), men jag vill kanske inte slå den öppet (av uppenbara skäl).

Ibland försöker rollpersonerna ordna ett bakhåll. Det är typiskt något som jag inte har preppat alls. Rollpersonerna har liksom inte drönare i luften, så de kan inte se ifall fienden håller på att gå i bakhållet, om de väljer en annan väg, eller om fienden anar något. Och jag vill inte bara som SL bestämma hur det går, och jag vill vara öppen för idéer som jag inte på förhand tänkt på.

Med det sagt så slår jag de allra flesta slag öppet som SL.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Rätt är att följa slagen tärning. Om du som SL inte är beredd att följa tärningsslaget finns det ju ingen mening med att slå?
Jag brukar preppa max en sida inför ett spelmöte. Alla detaljer finns inte.

Säg att spelarna klubbar ihjäl en rövare och får för sig att se ifall han har något på sig. Jag sitter med några böcker från DriveThrugh-rpg med slumptabeller. Exempelvis vad någon skulle kunna ha på sig. Jag kan så 1T100 på en sådan tabell som inte är skriven för det specifika äventyret, och som jag inte läst igenom rad för rad någonsin, och underkänna resultatet ifall det inte är rimligt i sammanhanget.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Har missat det här helt! Kan vara för att jag bor i en garderob?
De dolda slagen fyller ju en del funktioner (som att förbättra spelarnas immersion, möjlighet att få spelarna på tårna, möjlighet att spara reveals tills spelarna faktiskt upptäcker vad det är, hemlighålla fienders exakta kompetens m.m.).

Men varför vill man inte leka den leken längre?

//EvilSpook
Det har med "fusk" att göra.
Det är inte kul när spelare fuskar.
Men kan spelledare fuska?
Ja, det brukar kallas för fudge.
SL slår dolt och passar inte slaget in i handlingen så ändrar SL resultatet till till något som passar.
Och ja, det är tydligen ganska vanligt med SL som fudgear.

Vissa spelare är allergiska mot detta och KRÄVER att SL slår alla slag öppet - annars har de inte förtroende för spelledaren och vill inte spela.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
Jo, SLs dolda agenda.
Varför skrämmer den dig?

Om du inte litar på SL, varför inte byta SL?

Mig veterligen hade vi en överenskommelse om att sluta upp med dolda slag.
Om ni i er spelgrupp har den överenskommelsen och det funkar för er så föreslår jag att ni fortsätter så.

Om SL slår slag ska dessa alltid slås öppet och storyn ska utformas efter den slump som uppsår vid spelbordet.
Annars hade vi kunnat spela friform istället.
Om ni inte vill spela friform, eller något ni uppleveler som friform, föreslår jag att ni låter bli.

Men jag märker att forumiter i min egen ålder gör annorlunda vilket leder till att jag själv blir villrådig.
Jag trodde själv att vi hade en överenskommelse om att varje spelgrupp själv bestämmer hur den vill spela, och att de enda gånger det egentligen riskerar att bli problem är de gånger man inte pratar med varandra när man ska samlas som ny grupp eller ska inviga en ny medlem i en existrande grupp.

Jag tycker inte att det finns så stor anledning till villrådighet. Om du inte vill ha dolda slag, slå inte slag dolt. Enkelt! Och om du ska spela med en ny grupp, fråga hur de brukar göra. Om de vill göra på ett sätt du inte gillar, fråga om de kan tänka sig göra som du vill. Annars får du välja mellan att inte spela med dem, eller stå ut med deras sätt.

Vad är rätt?
Vad är fel?
Rätt är att spela så som man själv vill.
Fel är att försöka hitta något slags universellt svar om hur Alla Borde Spela.



För egen del fungerar jag såhär: jag hatar tärningsslag. Jag hatar regler också, men få gånger är regler så störande för min upplevelse som när vi måste ta paus i rollspelandet för att både räkna matte och rulla plastbitar. Gärna ska det räknas, rullas, räknas, kanske rullas igen, räknas igen. Det blir en himla massa tramsande innan vi återgår till att spela rollspel, och det avbryter både min uppmärksamhet på vad som händer i rollspelet, min koncntration och min inlevelse. Så som spelare föredrar jag alla gånger att spela friform.

Om spelledaren vill rulla tärning för att få lite inspiration och input, eller räkna lite matte för att få lite styrsel på sitt berättande, så rör det inte mig i ryggen så länge hen håller sådant för sig själv. Jag håller inte på med någon form av brädspel och reglerna är inte spelvärldens "naturlagar". De är spelledarens kryckor och hjälpmedel. Regler är, överlag, inte viktiga. De är långtifrån centrala för det vi gör kring spelbordet. Jag menar, eftersom strid ändå är något som endast sker i undantagsfall och nästan alla andra sammanhang ändå blir sämre och tråkigare av tärningsslag så finns det knappt någon anledning att hålla på med dem.,

Som spelledare håller jag mig från regler och tärningar så gott jag kan, men jag spelar ibland med spelare som vill slå sina egna tärningsslag och sådär. Då låter jag dem hållas.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
Det har med "fusk" att göra.
Det är inte kul när spelare fuskar.
Men kan spelledare fuska?
Ja, det brukar kallas för fudge.
SL slår dolt och passar inte slaget in i handlingen så ändrar SL resultatet till till något som passar.
Och ja, det är tydligen ganska vanligt med SL som fudgear.

Vissa spelare är allergiska mot detta och KRÄVER att SL slår alla slag öppet - annars har de inte förtroende för spelledaren och vill inte spela.
Jag betraktar det nog inte ens som fusk. "Reglerna" är ju inte (i mina ögon) som reglerna i ett brädspel eller så. "Reglerna" i rollspel ser jag mer som… jag vet inte, "regler" för komposition inom konst eller så. De är hjälpmedel man kan använda sig av, men det är inte "fusk" att bryta mot dem.
 
Top