Varulv Varulvsspel/maffia - påskveckan (och/eller tidigare!)

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Så, i God45 tråd om digitala aktiviteter under påskveckan (istället för GothCon) föreslog jag varulvsspel. Den här tråden är till för att anmäla intresse. Och för att diskutera upplägg/spelledare etc.

Preliminärt:
När? spelstart måndag 6:e april. Max en veckas speltid.
Antal spelare? minst 7

Jag kan tänka mig att leda spelet och skriva upplägget, men jag är också sugen på att spela.

Anmäl ditt intresse!

Lite allmänna frågeställningar att diskutera här i tråden:
Vem vill leda spelet? Vad är vi sugna på för upplägg och tema? Vill vi klämma in ett spel innan påskveckan? Varulvsspel låter spännande, hur funkar det? O.s.v.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
477
Location
Uppsala
Plockar upp sista frågan där: varulvsspel låter spännande, hur funkar det?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,540
Hej, jag är gärna med! Helst som spelare men om det behövs kan jag arrangera ett spel med Western-tema.

Jag är sugen på ett rätt traditionellt spel även om "Ett Äventyr" var himla kul. "Ett Äventyr 2: the rebound!" skulle kanske kunna ha en struktur för at identifiera varulvarna, men våga sig på att vara något mer krånglig att avkoda. Börjar gärna v. 13.

/B
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Monokel;n344590 said:
Plockar upp sista frågan där: varulvsspel låter spännande, hur funkar det?
Hej! Kul att du frågar! Varulvsspel eller maffia är ett social deduction-spel mellan två fraktioner: "byn" och "varulvarna". Mellan en tredjedel och en fjärdedel av deltagarna är "varulvar", resten är "bybor". Innan spel slumpar spelledaren vilka som tillhör vilken fraktion. Varulvarna känner till vilka de andra varulvarna är, medan byborna inte har någon aning om vilken fraktion olika spelare tillhör. Den informerade minoriteten mot den oinformerande majoriteten alltså. Spelet spelas i rundor: varje runda diskuterar samtliga spelare och röstar ut en spelare de vill ska "hängas" - elimineras ur spelet - och varje runda väljer varulvsfraktionen en spelare de ska "nattmörda" - eliminera ur spelet. Båda fraktionernas mål är att bli ensam kvar i spel.

Det är alltså ett spel som fokuserar på logisk slutledning, beteendeanalys och retoriskt munläder. Jag tycker att det är bland det roligaste man kan göra online.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Hörrni! Sparka på vänner, bekanta och gamla WRNU-veteraner så att de trillar in här och anmäler intresse. Jag har mejlat Larsson och KK.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,540
LJSLarsson;n344708 said:
Kommissarie Larsson anmäler sig till tjänstgöring! :-D
Mycket mycket bra! Var är Arvidos? Var är Björn den Gode? Var är Recca? Kom igen nu, vi har med en PANDEMI att göra, nu behövs högklassig underhållning!

/B
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,020
Location
Sthlm
Jag är intresserad. Kommer med tydligt svar om en stund!
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Nu börjar vi bli en del, Vimes. Hur många spelare vill du ha innan vi börjar köra? :)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,540
INTENSIV rekryteringskampanj pågår! Jag hoppas att mina kompisar hoppar på det här och att de får någon dag på sig att anmäla sig! /B, spritter i varulvsspelstarmen
 
Top