Nekromanti Varulvskalendarium 2.0

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Den här tråden är till för att hålla reda på vilka som anordnar så kallade varulvsspel (maffiaspel). Vad ett varulvsspel är, hur de är och bör vara uppbyggda får ni diskutera i Snack & Teori. Denna tråd är endast avsedd som ett kalendarium för kommande spel.

Vilka spel är på gång?
Håll reda på vilket varulvsspel som står på tur genom att läsa den här tråden.

Vill du anmäla dig till ett varulvsspel?
Leta efter en separat tråd för spelet du vill anmäla dig till. Länkar hittar du i konstruktörernas spelinlägg i denna tråd.
Observera att denna tråd inte är till för att ta emot anmälningar eller diskutera någonting. Frågor om ett specifikt spel ska hållas i separata speltrådar, eller via PM till konstruktören. Se tråden som en anslagstavla för kommande spel och följ länkarna i konstruktörernas spelinlägg för vidare information.

Vill du anmäla ett varulvsspel?
Svara på startinlägget för att de med trådad visning lättare ska hitta. Skriv ungefärlig starttid och sluttid på eventet och se till att kolla av andra kommande spel så att de inte krockar. Skriv namnet på spelet i ämnesraden för att göra det så lätt som möjligt för spelare att det. Länka till en separat speltråd där spelare kan anmäla sig, eller specificera hur anmälningar mottages (exempelvis via PM). Om du vill kan du lägga till en flufftext och krav på antal spelare du vill ha.

Försök så länge det går att uppdatera ditt grundinlägg (Ändra-knappen) om du behöver lägga till ytterligare information. När det inte går längre kan du ange ytterligare information i ett svar på ditt inlägg, men försök göra så få inlägg som möjligt om samma spel.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Vilket fint kalendarium som Mukwa skapade 2012!

Nu börjar jag längta efter ett mysigt varulvspel och tror att det föreslagits spel för hösten? När börjar höstens varulvsspelssäsong?

Hursomhelst. Om ingen annan vill dra igång nåt så är jag sugen på ett spel med följande upplägg:

"Sen natt på konstmuseet"
  • Åtta spelare, pretentiösa rödvinsdrickande konstvetare som var och en identifierar sig starkt med en konstnär eller en konstepok.
  • Vid start finns det en varulv (en insmugen 'konstfackare' med radikal konstsyn, vilken ej passar sig på konstmuseet) som smittar* en annan bybo varje natt (ej valbart)
  • Varje natt måste någon dö (hängning)
  • Varulvarna vinner när de är lika många eller fler än byborna
  • Byborna vinner när inga varulvar är kvar
  • Det finns en röd tråd mellan bybornas konstnärer/konstverk som ska vara svår att hitta, men som kan ge ledtrådar till vem startulven är.
Verkar det vara ett kul spel? Diskutera gärna!

* Dvs övertygar ett pretto att det nya sättet att diskutera konst på är mycket mer intressant än den dammiga impressionismen.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Jag är med på allt, Basenanji! Personligen är jag lite avig mot värvningsmekanik, men i ett lir där det är öppet att det kommer ske varje runda är det nog ett mindre (eller icke-) problem. Kul med konsttema!

Spontant tänker jag att du måste ha en mekanik för den här situationen (vilket du kanske redan tänkt på): i R2 står det 6-2, byn röstar ut en varulv och en ny värvas. I R3 är det 5-2, och om byn röstar ut en ulv igen blir det 4-2. Dvs byn kan inte vinna. Men det kanske löses om det är originalulven som röstas ut (i.e. smittan slutar sprida sig).
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
I Immunförsvaret fanns det ju ett virus. Om viruslorden blev utröstad fick den inte infektera någon den rundan, och virusens röster räknades inte. Det var ju kanske lite viktat åt virusen ändå - de vann.

Vi är OT enligt startinlägget från 2012 förresten.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jag är med på allt, Basenanji! Personligen är jag lite avig mot värvningsmekanik, men i ett lir där det är öppet att det kommer ske varje runda är det nog ett mindre (eller icke-) problem. Kul med konsttema!

Spontant tänker jag att du måste ha en mekanik för den här situationen (vilket du kanske redan tänkt på): i R2 står det 6-2, byn röstar ut en varulv och en ny värvas. I R3 är det 5-2, och om byn röstar ut en ulv igen blir det 4-2. Dvs byn kan inte vinna. Men det kanske löses om det är originalulven som röstas ut (i.e. smittan slutar sprida sig).
Ja, det var tanken. Det är bara startulven som kan sprida smittan. Sedan gillar jag att det blir explosivt dåliga odds om man inte nyper en ulv och helst startulven.

Fluffet tänker jag mig blir det som kan analyseras för att hitta, startulven, men allt är inte helt färdigtänkt här. Trixigt att få till ett bra fluff som både är bra att nystaxibmen ändå inte kan massoutas R1.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Ni vet att jag inte kan hålla mig undan från varulvsspel, trots bättre vetande. Hoppas det är dags för något nytt spel snart, har annars filat på ett koncept vid namn Varulvarnas kyrkogård. 🙃
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
@Feuflux var inte du också sugen på att arra något? och hur var det med dig @Empiricus är du sugen? Jag tänker att det vore juste att ha något sorts "Först till kvarn-system" och då kanske ni var före mig och LJS?

Hursomhelst, höstens varulvsspel verkar vara räddade! Både LJS och jag verkar sugna på att dra igång den!

/Basse, ät vitlök och gjut silverkulor, snart kommer monstrena!
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,969
Location
Linköping
Jag är inte i närheten av att vara klar med det forumspel jag börjat designa så vänta inte på mig.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
"Först till kvarn" tycker jag är "först med att ha en officiell anmälningstråd uppe", annars blir det aldrig något av något. Typ. Eller, det är superbra att vi diskuterar, men jag är också för initiativ i stil med "ge mig X antal spelare innan Y så kör vi!".
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
"Först till kvarn" tycker jag är "först med att ha en officiell anmälningstråd uppe", annars blir det aldrig något av något. Typ. Eller, det är superbra att vi diskuterar, men jag är också för initiativ i stil med "ge mig X antal spelare innan Y så kör vi!".
You bet!

Jag har underhandlingar med LJS, aka Züperulfwe aka MESTERULV 2018 aka ev arrangör av nåt sorts kyrkogårdstema?!?!?

Den som kravlar levande ut från den bataljen lär lägga upp en FET anmälningstråd!

See ya,
B
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jag kan avslöja att jag har mitt spel helt redo för spel. Och att jag tycker att det blev svinbra.

/Basenanji, egenkär
 
Top