Vart spelar folk ?

Vart spelar ni ?

  • Hemma hos någon i spelgruppen

    Votes: 61 89.7%
  • På jobbet i tex konferenslokal eller likande

    Votes: 9 13.2%
  • Kvarterslokal tillhandahållen av Hyresgästföreningen eller liknande

    Votes: 3 4.4%
  • Spelföreningens lokaler

    Votes: 5 7.4%
  • Online

    Votes: 45 66.2%
  • Spelbutik

    Votes: 2 2.9%
  • Annat alternativ isf berätta vart du/ni spelar

    Votes: 3 4.4%

  • Total voters
    68

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Utifrån tråden om spelbutiker som folk spelar i väcktes tanken om vart folk spelar.

Personligen sker allt mitt spelande hemma hos mig då jag lider av the curse of the game master med andra ord är jag den evige SL.

I övrigt spelar jag online.

Jag har tidigare när jag var mer aktiv i olika föreningar i stor utsträckning spelat i föreningens lokaler och innan jag flyttade till mitt nuvarande boende så fanns det där jag bodde en kvarterslokal man kunde boka för olika event/fester och fördelen var att den låg i källaren i samma hus som jag bodde i och jag gjorde mig till vän med hen som var nyckelansvarig så jag hade bokat upp lokalen varje onsdag i år och dar framåt 🤣.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Nuförtiden online, åren innan pandemin mest hemma hos någon.

Historiskt sett har det dock varit mycket spel på spelförening, 95% av mina spelmöten mellan typ 1994 och 2013 ägde rum på DMF i Lund.

Mest udda var nog när vi spelade i ett konferensrum på en av spelarnas mammons kontor. Men det var många år sedan.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,531
Location
Rissne
Numera spelar jag inte alls, men innan pandemin träffades spelgruppen i den lya som var fräschast och hade bäst möbler för spel, typ. Det var inte min.

I en spelgrupp jag hade ett tag körde vi i konferenslokal i centrala Stockholm. Det var lite speciellt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,606
Location
Uppsala
Vi brukade alltid spela hos mig innan pandemin, eftersom jag har en gäststuga (som en liten etta, typ) där vi inte stör någon. Men sedan mars förra året har det varit uteslutande online.

Förut utgick mitt jobb från en lokal väldigt centralt i Uppsala, då spelade vi där istället.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Skall tillägga att jag i dagsläget uteslutande spelar online och vi i den ordinarie spelgruppen sagt att vi kommer fortsätta att göra det tills vi alla har fått spruta nummer 2
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,296
Location
Kullavik
Just nu spelar jag inte alls (senast ett enstaka tillfälle i januari). Det finns generellt en slags inbyggd förväntan i spelgruppen att jag skall spelleda, men just nu har jag ingen ork för det.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,277
Jag är som en cowboy: Där rollspel ska spelas, där kommer jag att spela.

Men här är en breakdown över var jag spelar:
  • Spelar jag med vänner är det oftast hemma hos någon eller online nu under pandemin.
  • Spelar i föreningslokaler (oftast antingen Sveroks lokal, eller hos studieförbund) när jag spelar i föreningssammanhang och ibland har mina vänner och jag bokat sådana lokaler.
  • Spelbutik när det har gjorts evenemang där vi ska spela i butiken. Har till exempel spellett på SF Bokhandeln flera gånger.
  • Mitt andra är konvent! Med tanke på att jag har haft grupper jag spelat rollspel med flera år i rad (har till exempel haft en grupp jag spellett varje GothCon) så tänker jag ändå räkna in det.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Innan mina två nuvarande grupper (fysiskt och online) så hade jag en tioårsperiod då jag mestadels spelade enbart på konvent.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,888
Location
The Culture
Vi brukade spela hemma hos någon (hos vem varierade lite). Nu spelar vi online. Vi ser alla fram emot när vi kan träffas och spela istället.

Onödig observation:
Jag märker att mina åsikter om rollspel är nästan exakt desamma som mina åsikter om sex! Det är roligare om de inblandade befinner sig i samma rum, och det känns lite besvärande om någon annan är där och bara tittar på.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,116
Nuförtiden online, åren innan pandemin mest hemma hos någon.

Historiskt sett har det dock varit mycket spel på spelförening, 95% av mina spelmöten mellan typ 1994 och 2013 ägde rum på DMF i Lund.

Mest udda var nog när vi spelade i ett konferensrum på en av spelarnas mammons kontor. Men det var många år sedan.
Ah, DMF, alla rökte som borstbindare i en källarlokal..
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
I Umeå finns det ett kukturhus för studiefrämjandet. Med replokaler för musik, blackbox teatrar som även används som danssalar, mötesrum, klassrum för typ språkkurser osv. Sverok har kontror och spelrum där.

Rätt många spelföreningar är aktiva där men drt är inte spelföreningens lokal

I övrigt spelar jag mest hemma hos folk och online.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,128
Vi spelade mest hemma hos oss före pandemin. Någon gång då och då spelade vi på Nördhäng Norrtäljes söndagshäng. Numera är det nästan uteslutande online via Foundry.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,018
Location
Sthlm
Av någon anledning tycker min spelgrupp att man inte kan spela hos sina familjer, så vi spelar hos mig. Jag tror egentligen inte alls att det är ”problem” att spela i en lägenhet med en familj i, men å andra sidan är det ju bekvämt att alla kommer hit.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,876
Min spelgrupp kör bara ca. en gång per år, men när vi väl spelar gör vi det hemma hos någon av oss
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
503
En i vår stora grupp som är egenföretagare har tillgång till ett bra konferansrum med stort bord och sköna stolar som dessutom ligger i en källarlokal så det är svalt året runt så det blir där vi spelar 90% av gångerna med den gruppen. Vi har ibland kört kortare oneshots eller brädspel även hemma hos någon men då sker det oftast dagar som nyårsafton eller midsommarafton då vi bara spelar spel en liten del av dagen.
I den mindre gruppen där vi bara är 3 så är vi hemma hos mig. Har än så länge inget bra bord för större sällskap.
 
Top