Nekromanti Varning för Scam support

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
Liten allmän varning, eller ja jag antar att de flesta här är mycket medvetna om hur datorer fungerar, så det blir väll en lite för varning för hur mycket skoj man kan ha.
Det ringer nämligen runt en fals microsoft support och försöker få tag på ens ip adress genom att man skall göra nått kommando i run så de kan hjälpa en tabort farliga maskar i systemet.

Såhär roligt hade jag.
För ca en vecka sedan ringde "microsoft support upp mig och sa att jag hade virus. Jag förklarade argt för dom att jag tyckte att de var dumma i huvudet. När jag lade på ångrade jag mig. Fantiserade ihop om vad jag skulle säga om de ringde igen. And they did !

Samtalet på ett ungefär.

Indisk dialekt
-Hello sir my name is Alex and im calling from microsoft support.

- Oh how come whats the matter ?

-Well we have been getting error messages that your computer is infectet with malicious germs.

-That sounds serious how can i get rid of them.

-No worries sir i will guide you through the process, are you at your computer now.

-Yes.

-Ok do you see the ctrl button sir.

-Yes.

What key is next to it sir ?

- Oh that would be the windows key.

-Very good sir, can you press the windows button and r at the same time ?

-Ok... Nothing happens.

-Please press them at the same time.

-I'am nothing happens !

Irriterad
-Please sir, do as i say hold down the windows button and then while still holding it down press the r button.

-Iam nothing happens.
Väldigt irriterad.
- Ok sir, do you see your desktop.

-Yes.

-Ok sir, down in your left corner you have a button do you see it ?

- You mean a startmenu ?

-Yes sir.

- I don't have one of thoose.

-What ?

-You see I'm running Linux, so i hardly think i will be affected by any worms viruses or malware affecting windows computers. And furthermore i know for a fact that Microsoft support never calls a customer if the customer didn't call first sins i infact work for microsoft support. So good sir now i would like your Id-number.

-What ??

-Give me your microsoft support employee number.

-What, (Klick)

Ringer de igen skall jag nog sno deras IP-adress och skänka till nån anonym hacker.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
De där jepparna brukar höra av sig hem till oss med jämna mellanrum. Trots att vi är macanvändare. :gremwink:
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Kan vara vettigt att uppmärksamma särskilt era äldre släktingar på detta. Folk som inte är så haj på IT alltså, går lätt på grejer.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Necross said:
Kan vara vettigt att uppmärksamma särskilt era äldre släktingar på detta. Folk som inte är så haj på IT alltså, går lätt på grejer.
Så länge våra äldre släktingar inte klarar av engelska med indisk brytning så är det nog ingen fara. :gremsmile:
 
Top