Nekromanti Vargmän i nya Drakar och Demoner

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Necross;n179393 said:
Bara jag som reagerade på att vargmän verkar vara default-spelbar-ras i nya Drakar och Demoner? Iaf anar jag det när jag läser på http://johan-egerkrans.blogspot.se/2016/04/dod-done.html. Eller ni kanske redan har diskuterat detta en massa och jag är en dålig forumit som missat det? Annars: Åsikter?
Den enda reaktionen på retro-DoD var att en hejjans massa folk började göra BRP-kloner.

Jag har verkligen inte tänkt på vargmän som spelbar ras. Det är liksom en icke-fråga: det blev en spelbar ras iom Monsterboken, så det har liksom varit en spelbar ras i 30 år. Att det blir det nu igen är liksom … gjort.

Dels är det verkligen en "the proof of the pudding is in the eating". Det kan vara bra eller dåligt gjort. Är det dåligt gjort kan man kanske reagera på en skala mellan att skita i rasen och ranta på internet. Är det bra gjort är det inget problem.

Men vi kan inte veta hur det är gjort än. När boxen är här, öppnad och läst, då vet jag, och då tänker jag ha en åsikt. Eventuellt tänker jag lufta den här.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Ymir;n179398 said:
jag reagerar mest på att de inte verkar ha några vargkvinnor, av bilderna att döma...
Det är väl som med dvärgarna och ankorna: männen och kvinnorna ser likadana ut i människans ögon.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Ymir;n179398 said:
jag reagerar mest på att de inte verkar ha några vargkvinnor, av bilderna att döma...
Den visuella skillnader är inte så stor, utom vid graviditet. En vargkvinna har en "dubbel knapprad" på framsidan, men den döljs av pälsen.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Visade inte ens spelarna grundreglerna till DoD4 när vi lirade mitt hack. Så slapp jag frågor om man kunde spela anka.. (det kunde man inte, de är tok-strukna från världen)
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Necross;n179393 said:
Bara jag som reagerade på att vargmän verkar vara default-spelbar-ras i nya Drakar och Demoner? Iaf anar jag det när jag läser på http://johan-egerkrans.blogspot.se/2016/04/dod-done.html. Eller ni kanske redan har diskuterat detta en massa och jag är en dålig forumit som missat det? Annars: Åsikter?
Ingent märkligt i det. Jag stipulerade redan 1985 att vargfolk, kattfolk, med flera arter var spelbara.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Det fina med ursprungliga DoD var att man kunde välja själv vad man ville ha med. Det fans ju ingen färdig värld förren långt senare och den lämnade fortfarande mycket till fantasin.
Hoppas på samma sak i nya versionen.
Ankor, Vargmän och Karkioner är ju något som definierade DoD (lite som stora axelskydd i Mutant Chronicels) så det vore synd att inte ha med dem i böckerna. Om man sedan vill använda dem är väl upp till var och en?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Äsch! Vi hade Minotaurer som rollpersoner i början, tillsammans med de övriga raserna. Det var en salig blandning av figurer i äventyrargängen.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
PAX;n179417 said:
Äsch! Vi hade Minotaurer som rollpersoner i början, tillsammans med de övriga raserna. Det var en salig blandning av figurer i äventyrargängen.
Så var det tänkt redan från början. :)
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
PAX;n179417 said:
Äsch! Vi hade Minotaurer som rollpersoner i början, tillsammans med de övriga raserna. Det var en salig blandning av figurer i äventyrargängen.
Min första rollperson, någonsin tror jag tom, var en Minotaur som var trollkarl (vi sket helt sonika i att en Minotaur gick upp i rök om de någonsin kastade magi som jag har för mig var fallet i MB1). Och ja, självklart hade han tvåhandsyxa. Vilken Minotaur med självaktning har inte det?!?!

Cog.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
En helt annan sak, dock: noterar att halvlingarna har spetsiga öron på bilderna! Är det här kosher i nya retro-DoD??
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Mekanurg;n179409 said:
Ingent märkligt i det. Jag stipulerade redan 1985 att vargfolk, kattfolk, med flera arter var spelbara.
Självklart är de spelbara. Jag var bara förvånad av att de verkar vara med i grundreglerna. Mycket ska väl få plats där.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
zonk;n179428 said:
En helt annan sak, dock: noterar att halvlingarna har spetsiga öron på bilderna! Är det här kosher i nya retro-DoD??
Om Riotminds har accepterat eller ADat konstnären, varför skulle det inte vara kosher?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Necross;n179430 said:
Självklart är de spelbara. Jag var bara förvånad av att de verkar vara med i grundreglerna. Mycket ska väl få plats där.
På den gamla goda tiden fick en ras ungefär en kvarts spalt beskrivning och en radda stats, och i bästa fall en bild. Det tar totalt ungefär en halv sida. Skippar man soloäventyret i början får man plats med hur många spelbara raser som helst utan att öka sidantalet.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Krille;n179441 said:
Om Riotminds har accepterat eller ADat konstnären, varför skulle det inte vara kosher?
Asch, är de nån slags alver eller vad är på gång här? Spetsiga halvlingsöron, jag har då aldrig hört nåt liknande!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
zonk;n179452 said:
Spetsiga halvlingsöron, jag har då aldrig hört nåt liknande!
Både pathfinder och DnD har flörtat med spetsiga halvlingsöran, vill jag minnas.

Själv är jag smått emot, men men tydligen är de så de kommer att se ut i RMs nya DoD. Och i gengäld har alverna fått raka svärd, så jag är beredd att acceptera det.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Rymdhamster;n179460 said:
Och i gengäld har alverna fått raka svärd, så jag är beredd att acceptera det.
Well, en alv har fått ett rakt svärd. Men jag är villig att leva på hoppet.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Rymdhamster;n179461 said:
Well, en alv har fått ett rakt svärd. Men jag är villig att leva på hoppet.
Alver med svängda svärd? Vafalls, vad är detta? Paganism, hedendom och kätteri??
 
Top