Nekromanti Varginfluensan - spelet slut

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Vaccinet är sönderslaget, alla slåss mot alla och influensan sprider sig över världen.

Alpha (xyas) diskas på grund av inaktivitet.
Epsilon (mukwa) röstas ut.
Zeta (Brynolf) nattmördas.

Detta leder till att Beta (Empiricus) och Delta (Trasapa) vinner spelet.


Först och främst, tack alla för gott spel. Sedan behöver jag som arrangör be om ursäkt för att det inte blev det bästa av alla spel denna gång.

En viss del berodde på det nya forumet och dess begynnelsebuggar, men släpröster visade sig vara en dålig mekanik (i alla fall i detta utförandet). Brynolf förmåga var dessutom trasig, och hade spelet fortsatt till runda 3 hade jag nog valt att errata den så att han inte fick fler röster på sig.
Det fanns kanske sätt att få spel med släpröster att fungera. Man kanske hade kunnat göra så att ulvars röster inte räknades, eller de hade halva röster. Även Brynolfs förmåga hade kunnat fungera om man gjort något i den stilen ("du får en halv röst lagd på dig varannan runda"). Nåja, det är lätt att vara efterklok. Nu blev det visst en kobayashi maru denna gång.

Angående anonymitet var det synd att jag inte hann implementera något ordentligt till spelet, men det hade kanske varit bortslösat med tanke på allt annat i vilket fall. Jag tog dock och pratade lite med Spidde under spelet, och han kunde tänka sig att skapa tio anonyma varulvskonton som man kan "låna" för framtida anonyma spel, om någon vill testa det.

Men i vilket fall - tack till alla som ville vara med och testa. :)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Tack alla! Och förlåt, jag har toppat min lägstanivå som varulvsspelare..eller hur man säger. Ändå snyggt av Beta och Delta så cred till dem! Och LJS ska ha tack som orkade arra&testa!

Nu ska gå upp 100% i in Starcraft-karriär. Och skriva klart rollspelskampanjer!

:)
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Oops, sorry Mukwa. :) I det läget vi hade tror jag att det enda vi hade chans att göra var att hänga dig och hoppas på att du var ulv. Snyggt lirat av Empi, jag hade dig som bland de grönaste.

Två ulvar i kombination med min förmåga gjorde det extremt svårt för byn. Jag borde så klart ha försökt bli mördad/hängd första rundan utan att säga något om den.

Jag tycker idén med släpröster är cool, men problemet är att det krävs planering i förväg för att kunna lägga släprösterna rätt. Något som ger ulvsidan en enorm fördel då de inte behöver riskera att lägga släpröster på sina polare. Det skulle kanske funka bättre i ett spel mer åt Tomteland-hållet, där ingen fraktion hade ett informationsövertag.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Coolt. Trasan lurade mig irl när jag döden mött så nu är vi kvitt. En förlust svider ju alltid men visst måste jag väl till viss del kunna skylla min bedrövliga insats på forumet.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Tack för spelet! Jag är både glad över att ha vunnit som ulv och lite bitter för att balansen låg så till vår fördel. Mycket av vinsten tror jag kom ifrån att vi lyckades nattmörda KK runda ett samtidigt som byn fick för sig att haka på tåget mot Vimes och hänga honom.

Jag satt verkligen in i det sista då och velade om jag skulle byta från Mukwa eller inte, men att jag inte gjorde det visade sig lite ändå vara till min hjälp.

Hade alla andra förmågor förresten? Jag tror jag och Trasapa var de enda som outade att vi inte hade förmågor, vi borde fallit lite på det.

Hursomhelst, härligt spel Larsson, jag hade riktigt roligt trots att tempot var lågt, och jag tror säkert att en del av spelmekaniken kan användas i framtida spel också!
 

Patient Epsilon

Veteran
Joined
17 Feb 2014
Messages
14
Tack för att du tog dig tid, LJSL.
Släpröster var en cool grej, men behöver ses över (den med näst flest röster kan få EN röst rundan efter, men den släpar inte mer än en runda t ex. Då behåller vi taktiken som kommer med släpröster, men vi tar bort det brutna).
Byn behöver också ses över :) En oemotsagd siare behöver man förstås inte plocka förrän det krisar liksom. Nåväl. Jag orkade inte lägga ned tid på att kämpa mig ur det så jag är inte direkt utan skuld i det. Att jag valde att sia KK var ett kasst val. Risken att han skulle nattdödas kom ju inte som en nyhet för mig direkt, men jag orkade inte sätta mig in i spelet och tog ett namn som jag visste att jag skulle tjäna mycket på att veta fraktionstillhörigheten på.

Men framförallt behöver forumet ses över. Heck! Tror inte ens att LJSL fick mitt sista siande för att mitt pm inte gick iväg...

Tokigt obrydd samlar jag ordentlig kraft till ett lir med bättre förutsättningar än det här.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Jahapp! Väl spelat av Trasapa och Empi.

Märklig känsla att bli utröstad! Jag får förstås skylla mig själv för att jag goofade med "sia", tanken var att skaka om och kanske skaka fram någon ulv, istället skakade jag fram båda powerrollerna och blev utröstad. Så här i efterhand var det helt klart en tabbe :)

Samtidigt tycker jag att jag var jäkligt bra under första rundan. Jag grönade KK, hade feeling för både Beta och Delta (hade jag fått vara kvar hade jag definitivt styrt mot er i andra) och så vidare. I ett vanligt spel hade jag aldrig blivit utröstad för siar-goofet. Men den här gången hade jag dethär emot mig:
1. De släpande rösterna gjorde det svårt att starta nya drev mot slutet.
2. Inläggstaket gjorde att jag inte kunde styra bort från mig själv på slutet.
3. Mukwa outade sin powerroll så pass sent att det inte fanns tid att skapa ett nytt drev (se punkt 1)
4. Mitt bybocredd är i botten sedan senaste matchen jag var ulv.

Marginalerna var helt enkelt för små för att kunna goofa.

---

Empi och Trasapan gjorde inga misstag, men byn var inte bra. Först var det jag som var vårdslös, sen var det Mukwa som spelade så ulvigt (för det gjorde du) att han blev utröstad trots ett siarclaim, sen var det byn som röstade ut en outad siare i runda två. Spelupplägget var inte omöjligt för byn (trots att Brynolfs förmåga är redigt dålig för byn), men marginalerna var så väldigt små att de misstag som gjordes fick ödesdigra konsekvenser (ie att jag och Mukwa blev utrsötade).

---

Släpande röster (som faktiskt var min idé) är intressant, men det skulle behöva göras något mer av det tror jag. Här blev det mest en nerf av byn som inte går att jobba så mycket med. Anonymitet är potentiellt jätteintressant! Jag skulle gärna se ett spel där det faktiskt har spelmässig betydelse.
 
Top