Nekromanti Varginfluensan - runda 2

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Åh nej! Kalabalik och kaos har uppstått bland patienterna, och dödsfall har redan skördats! Inte nog med att vaccinen inte kommer räcka - det verkar som att vissa eggar på striden!

Patient Sigma (Vimes) har lynchats.
Patient Gamma (Konrad) har mördats.


Röstläge:
Alpha - 0
Beta - 0
Delta - 0
Epsilon - 1
Gamma - 0 (avliden)
Omikron - 0
Sigma - 4 (hängd)
Zeta - 1

Nästa runda avslutas 22.00 på lördag (efter Fröken Ur, ej forumklockan, för att undvika missförstånd)
 

Patient Epsilon

Veteran
Joined
17 Feb 2014
Messages
14
Oh well... Basse - styr upp byn nu. Brynolf - Prestera. Xyas - sniffa. Orkar inte kolla vilka ni andra är men ni får gärna göra grejer också.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Tack för ett spännande spel Larsson!

Tack alla bybor och ulvar.

Tack Spidde och alla andra för det nya forumet!
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,630
Location
Stockholm
Men ÅÅÅH! Är ni nöjda nu era beppon? Sorry, Vimes och KK. Väl spelat!

Ok, nu ska powerrollerna göra en oral redovisning av sina hjältedåd. Sen tar vi ställning. Och MUKWA SKA GÅ UT FÖRST!

Det låg 2-2-2 ett tag där mot slutet innan Omikron hoppade över till Sigma. Med tanke på hur grön Vimes ansågs vara är det anmärkningsvärt hur lite intresse det nya drevet på Trasapa fick. Man kunde ju tro att ungefär vad som helst skulle vara bättre än att hänga Vimes.

Det blev dåligt med motiveringar på slutet. Vi får ta dem nu i stället. I synnerhet Omikron och ni som röstade blankt hala fram motiveringar.
Själv hoppade jag över till Vimes för att det uppenbart var kört, och jag inte ville sprida ut rösterna mer än nödvändigt. En bybo (så mycket bybo Mukwa nu är) med två släpröster på sig i R2 vore nästan katastrof.

Mukwa said:
Oh well... Basse - styr upp byn nu. Brynolf - Prestera. Xyas - sniffa. Orkar inte kolla vilka ni andra är men ni får gärna göra grejer också.
Det är du som till att börja med ska prestera om du inte vill bli hängd! Seså, fram med siandet!


Röst: Epsilon
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
1/10
Patient Epsilon;n1176 said:
Oh well... Basse - styr upp byn nu. Brynolf - Prestera. Xyas - sniffa. Orkar inte kolla vilka ni andra är men ni får gärna göra grejer också.
Röst: Patient Epsilon
Sigma röstades ut, något som du kämpade riktigt hårt för, och han visade sig vara grön.
Nu får du ta och lägga korten på bordet om dig och din förmåga. Varför skall inte du ryka denna runda?

Patient Alpha! Du är den enda som inte lade någon röst alls under hela runda 1, kom in i spel nu!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,501
FÖRLÅT VIMES!

Förlåt förlåt förlåtförlåtförlåt…

:(

Jag är ett pucko och skitdålig på varulvsspel.

Det här är inte nån ursäkt eller bortförklaring, men eftersom du verkade så uppriktigt förvånad över att jag gillade anonymiteten ska jag väl åtminstone försöka ge dig en förklaring.

Mitt sätt att spela varulvsspel på handlar om att man visar sig så grön man kan inför de andra byborna. Det är knappast Arvidos-klass på den stilen, men det förklarar varför jag gör som jag gör.

När Zeta gick ut och sa att hans förmåga var "Inbillningssjuk" så blev jag förvånad över att du aldrig sagt något liknande. Ser du? För att jag ska tro på folk måste de gröna sig med COMIC SANS typstorlek 36 med några extra smileys. Du spelade lite för ballsy och…obyboigt i mina ögon.

Men huvudanledningen var att jag inte ville sprida rösterna mer än vad de redan var spridda. Det tog verkligen emot, och ni som inte tror mig kan läsa mitt tionde inlägg. Jag var inne på att göra precis som du sa: och röstade på Delta tills Zeta gick igång och påminde om att det var suboptimalt för byn med så många strö-röster. Och jag tordes inte rösta ut Epsilon efter hans förmågeclaim.

Anonymitet i mina ögon skyddar exv en KK från att bli plockad av ulvarna. Nu tror jag att de valde honom dessutom för att du grönade honom och för att han började prata om att jag var ulvig. Ulvarna hoppas nu att byn ska ta upp det KK lämnade efter sig.

Men visst, det är förstås en härlig seger för ulvarna att en så bra spelare som KK tas ur spel. Hade det varit svårare om ulvarna inte vetat säkert vem som var vem? Ja, jag tror det.

Och det är också min stil: hellre göra det svårare för ulvar och bybor, än att göra det lättare för både bybor och ulvar. Ser du hur min spelstil karaktäriseras av dåligt självförtroende, naivitet och paranoia?

Vi får prata vidare om det här efter spel. För sista gången: sorry!

---

Jag tror följande om de kvarvarande spelarna:

[Alpha] Deltar för lite för att kunna analyseras.
Beta <--- känns grön med listor, uppstyrda argument mm
Delta <----?
Epsilon <----? Powerroll eller inte? Dramatisk ulvlögn i slutet på runda ett?
Omikron <---grön
Zeta<---grön eftersom förmågan stämmer med Sigmas.

Så mina prime suspects är alltså:

Delta
Epsilon
[Alpha]

---

Epsilon. Du måste börja outa din roll. Jag vill inte gå ut först. Ditt claimande kom sent och kan vara en pressad ulvmanöver. Jag claimade först och är grön, boyscout och snel.

Epsi, ut me't bara. Vad är du för en powerroll egentligen?

:)


Röst: Epsilon
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Rövlar! Nä, nu får ni ta och hitta ulvarna och hänga dem högt! Heja byn!
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,630
Location
Stockholm
2/10

Åhåjaja, Mukwa ser brunare ut för var sekund som går. Det udda är ju att ingen har klivit fram och sagt sig ha en powerroll. Om det är nån som sitter och trycker på det så sluta genast! Vi torskar om vi hänger en bybo den här rundan så det finns ingen tid att sitta och vara hemlig.

---

Ska vi kika vidare så länge? Onkel Vimes hade ju smått vittring på Delta-Trasan. Jag har läst igenom hans (båda) inlägg från R1 och de säger ju inte så mycket. Han är på Vimes en del men verkar inte vilja prata om Mukwa som ju också är i ropet vid den tiden. Svårt att säga så mycket om hans spel med så klent underlag, men han får väl lira upp sig då.

Trasan, haka på nu! Vad tror du om mina och Vimes förmågor? Dömer jag byn till undergång genom att vara kvar i spel? Hur ser du på Mukwas nyans? Hur ska vi på bästa sätt få användning för våra powerroller?

---

Empiricus hade sin röst kvar på Mukwa. Det hade jag själv gärna också haft så jag klandrar honom inte för det egentligen, men jag ser gärna en stadig förklaring till det. Empo, du var alltså beredd att låta Mukwa få två släpröster på sig (om jag också vavrit envis och inte flyttat min röst)? Du vet om att det skulle innebära att OM Mukwa är bybo så hade ulvarna kunnat få till fyra röster på honom den här rundan, och det skulle som bäst bli lika. Om en ulv bara skyndade sig att lägga den första rösten så skulle bybo-Mukwa ryka och spelet skulle vara över. Hur tänkte du där?

---

Apropå det... Om vi nu lyckas pricka en ulv denna runda, är vi tre bybor mot en ulv i R3. Jag kommer ha minst två släpröster på mig. Det räcker alltså att jag får ulvens röst så blir det lika. Om ulven lägger den rösten först, förlorar vi alltså nästa runda oavsett vad vi gör. Och om ulvarna lägger minst en röst på mig i slutet av denna runda så är det förstås fetkört. Jag skulle kunna diska mig själv genom att typ heila i vrållådan, men då skulle ulvarna bara ge en annan bybo två släpröster i R2, och då är det två bybor mot en ulv med tre röster till sitt förfogande i R3. Har vå två ulvar var alltså det här spelet omöjligt att vinna om vi inte tog en skurk i R1.

Ok, det här kan förstås betyda två saker:
1. Larsson har inte tänkt till ordentligt och spelet är trasigt.
2. Vi har bara ett ulvkräk.

Vi får naturligtvis hoppas på att det är alternativ 2 som gäller. Hur förändras saker då?
Om vi bara har en ulv:
*Vi hänger honom och vinner. Eller:
*Vi hänger en bybo och blir då tre bybor mot en ulv nästa runda. Om jag är kvar kommer jag ha två släpröster på mig från tidigare, vilket gör att vi lik förbannat hamnar i situationen att ulven vinner om han röstar först. Och det är dessutom förutsatt att jag inte får fler släpröster på mig i denna runda, för då är det fetkört. Jag kan återigen diska mig själv, och det blir då två bybor mot en ulv. OM Mukwa överlever R2 och är ulven så har han förstås en släpröst på sig, och då vinner vi väl.

Vi kanske kan tänka ut nåt att vi hänger vår troligaste ulv, men lämnar släpröster på vår näst troligaste ulv, så ulven i så fall inte får övertaget.

Kommentarer på detta, någon? Det är nämligen ganska viktigt. Empo! Kontrollräkna och se om jag missat nåt.

(Jag kan förtydliga att mina hypokondri-röster dyker upp EFTER hängning och mord)
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Patient Zeta;n1265 said:
2/10

Åhåjaja, Mukwa ser brunare ut för var sekund som går. Det udda är ju att ingen har klivit fram och sagt sig ha en powerroll. Om det är nån som sitter och trycker på det så sluta genast! Vi torskar om vi hänger en bybo den här rundan så det finns ingen tid att sitta och vara hemlig.

---

Ska vi kika vidare så länge? Onkel Vimes hade ju smått vittring på Delta-Trasan. Jag har läst igenom hans (båda) inlägg från R1 och de säger ju inte så mycket. Han är på Vimes en del men verkar inte vilja prata om Mukwa som ju också är i ropet vid den tiden. Svårt att säga så mycket om hans spel med så klent underlag, men han får väl lira upp sig då.

Trasan, haka på nu! Vad tror du om mina och Vimes förmågor? Dömer jag byn till undergång genom att vara kvar i spel? Hur ser du på Mukwas nyans? Hur ska vi på bästa sätt få användning för våra powerroller?

---

Empiricus hade sin röst kvar på Mukwa. Det hade jag själv gärna också haft så jag klandrar honom inte för det egentligen, men jag ser gärna en stadig förklaring till det. Empo, du var alltså beredd att låta Mukwa få två släpröster på sig (om jag också vavrit envis och inte flyttat min röst)? Du vet om att det skulle innebära att OM Mukwa är bybo så hade ulvarna kunnat få till fyra röster på honom den här rundan, och det skulle som bäst bli lika. Om en ulv bara skyndade sig att lägga den första rösten så skulle bybo-Mukwa ryka och spelet skulle vara över. Hur tänkte du där?

---

Apropå det... Om vi nu lyckas pricka en ulv denna runda, är vi tre bybor mot en ulv i R3. Jag kommer ha minst två släpröster på mig. Det räcker alltså att jag får ulvens röst så blir det lika. Om ulven lägger den rösten först, förlorar vi alltså nästa runda oavsett vad vi gör. Och om ulvarna lägger minst en röst på mig i slutet av denna runda så är det förstås fetkört. Jag skulle kunna diska mig själv genom att typ heila i vrållådan, men då skulle ulvarna bara ge en annan bybo två släpröster i R2, och då är det två bybor mot en ulv med tre röster till sitt förfogande i R3. Har vå två ulvar var alltså det här spelet omöjligt att vinna om vi inte tog en skurk i R1.

Ok, det här kan förstås betyda två saker:
1. Larsson har inte tänkt till ordentligt och spelet är trasigt.
2. Vi har bara ett ulvkräk.

Vi får naturligtvis hoppas på att det är alternativ 2 som gäller. Hur förändras saker då?
Om vi bara har en ulv:
*Vi hänger honom och vinner. Eller:
*Vi hänger en bybo och blir då tre bybor mot en ulv nästa runda. Om jag är kvar kommer jag ha två släpröster på mig från tidigare, vilket gör att vi lik förbannat hamnar i situationen att ulven vinner om han röstar först. Och det är dessutom förutsatt att jag inte får fler släpröster på mig i denna runda, för då är det fetkört. Jag kan återigen diska mig själv, och det blir då två bybor mot en ulv. OM Mukwa överlever R2 och är ulven så har han förstås en släpröst på sig, och då vinner vi väl.

Vi kanske kan tänka ut nåt att vi hänger vår troligaste ulv, men lämnar släpröster på vår näst troligaste ulv, så ulven i så fall inte får övertaget.

Kommentarer på detta, någon? Det är nämligen ganska viktigt. Empo! Kontrollräkna och se om jag missat nåt.

(Jag kan förtydliga att mina hypokondri-röster dyker upp EFTER hängning och mord)
2/10

Jag tycker min motivering förra rundan var rätt tydlig för varför jag låg kvar med min röst på Mukwa, skall återkomma på det i detalj med citat osv. senare.
Kort sagt, Mukwa känns mer Ulv än Bybo och jag kände att jag inte ville vara med och hänga en Vimes jag såg som grön.
Nu inser jag också att om mina misstankar stämmer och Mukwa är Ulv så är det dessutom riktigt bra att han börjar med en röst denna runda, just av anledningarna du går in på ovan. Det tänkte jag inte på då.

Jag har räknat lite vid sidan av, och även OM det är 2 Ulvar och Mukwa mot förmodan INTE är en av dem så kanske vi kan vinna om vi har en väktare i spel samt grovt med tur.
Men har vi 2 Ulvar och de lyckas nattmörda någon som helst av oss som inte har röster just nu, då är vi rökta.

Jag på jobb i Stockholm och kan inte skriva nån längre utläggning förrän jag är på hotellet i kväll vid åtta-snåret, men jag återkommer då.
 

Patient Epsilon

Veteran
Joined
17 Feb 2014
Messages
14
Forumet är så buggigt att jag helt ärligt överväger att skita i det här spelet. Jag kommer se till så att jag inte diskas och jag kommer göra det som krävs, men förvänta er inga stordåd från min sida.
Ålright. Tämligen obrydd om hur det här kommer gå så ska jag ändå försöka bidra till att första varulvsspelet på nya forumet blir en byboseger.
Jag är siare. Jag var helt enkelt för orolig att jag ofrivilligt skulle outa powerroll om jag inte var anonym (i mitt första inlägg, sedan dubbelkollade jag och insåg att jag LJSL har lovat mig att jag inte riskerar någonting om jag avslöjar vem jag är). När Vimes smulade ”sia x 2” och började babbla om att alla hade förmågor så tänkte jag att alla kanske var siare. Sedan tog han tillbaks det och kunde inte härleda ett smack av det här debaclet till sin egen roll, så att rösta ut Vimes var det enda rätta byn kunde göra. Jag tänker inte ens be om ursäkt för att rösta ut Vimes, och jag tror att han kommer hålla med om att han gjorde en svag insats det här liret.
Jag tänker inte outa vem jag har siat och jag tänker inte outa vilken färg jag har fått fram heller, så det tjänar ingenting till att pressa mig på det.
Släpande röster – om inte ulvarna är rejält nerfade så kommer vi förmodligen förlora det här partiet endast på grund av det här.
Vi är 6 pers varav två ulvar.
Vi förlorar automatiskt om vi inte tar ut en ulv den här rundan. Om vi tar ut en ulv så har någon tjomme valt att ge mig en extra röst vilket innebär att R3 kommer se ut så här:
4 pers varav en ulv. Ulven kan lägga sin röst på mig. Det kommer krävas att vi tre kvarvarande bybor alla röstar på ulven för att vi ska vinna med 3-2 i rösttal. Är Zeta fortfarande med i spel så kommer ulven, oavsett vad vi väljer att göra, kunna rösta ut Zeta och vinna. Detta förutsatt att Zeta är bybo. Som ni ser så har vi torskat eller lottat oss till seger om vi inte hänger Zeta, och vi har torskat om vi inte hänger en ulv den här rundan. Därför finns bara en enda grej byn kan göra och det är att rösta ut Zeta. Är Zeta bybo förlorar vi, är Zeta ulv så kan vi fortsätta att kämpa för seger. Det här scenariot gäller alltså om det finns två ulvar i spel.
Jag ser det inte som otänkbart att det bara finns en ulv i spel. Det hade gjort det här spelet balanserat. Det är tokigt obalanserat om det är fler än en ulv. Men är det bara en ulv så behöver vi inte ha rätt den här rundan och då kan vi lika gärna hänga Zeta nu på momangen ändå.
Jag har inga som helst scum tells på Zeta, snarare tvärtom faktiskt, men det är det enda rätta att göra:
Röst: Patient Zeta

Och inga fler släpröster nu.

Trasapa said:
röst: Epsilon
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,630
Location
Stockholm
Alla var siare? Jaharu... Att hänga mig hjälper inte för ulven/ulvarna kan så klart lägga släpröster sen här rundan också och tippa över balansen. Det enda sättet vi kan vinna på är att lägga egna släpröster för att utjämna. Enter siar-Basse nu då.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,501
Ja du Epsi, en siare som inte vill berätta vem som siats eller vilken färg det var?

Hm.

Jag är väktare. Vem jag skyddade vill jag inte säga eftersom det gör jobbet lättare för ulvarna nästa runda.

Hela diskussionen om ulvar, släpande röster mm gör mig missmodig. Och det retar mig hur dumt det var att rösta ut Vimes när jag å andra sidan var nära att välja Delta.

Min röst står kvar på Epsilon tillsvidare. Jag läser Epsilons poster som trötta, uppgivna och läser in en ulv som har gett upp.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,630
Location
Stockholm
Ok, inga dubbla siare alltså. Synd. Nu har jag väl skygglappar på här, men vad tror vi om möjligheterna att vi bara har en ulv och ingen siare alls? Har man bara en ulv kan siaren bli lite väl bra. Ett lyckat siande så är det slut liksom. Hur som helst är aktiviteten här alldeles för låg sen Vimes o Konrad dog. Det här spelet verkar ha brutalt små marginaler, både med en och två ulvar. Jag borde så klart ha hållit käft om min förmåga och hoppats på att ulvarna skulle mörda mig, vid närmare eftertanke. Men det kändes värt att typ gröna både mig och Vimes. Nu hängde vi ju honom ändå så det kvittade ju. Så jaha, vi får väl chansa då. Vi hänger trött-Mukwa och lägger en släpröst på (rullar T4) Trasapa. Har vi tur så vinner vi då. Spider kan skriva ett skript som kör klart resten av spelet så slipper vi slösa tid.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Så nu är jag på svensk mark och sitter framför en riktigt data pata maskin. Jag har försökt hänga med på mobilen men forumet är bedrövligt i nuläget för mobila användare så det har varit menlöst att skriva något överhuvudtaget, därav min motvationslösa röst på Epsilon. Men jag tror ni kan förstå den rösten i vilket fall..

Angående förra rundan så var det såklart tråkigt med en hängd grön-Vimes, men jag kommer inte ursäkta mig för min röst. Jag tyckte Vimes spelade alldeles för ballsy i starten och verkade så pass klar med att anonymitet inte spelade någon som helst roll, det målade upp självförtroendet från en ulv som kände till spelreglerna. Sen spelade han upp sig lite senare i rundan och jag var redo att hänga med mot Epsilon men tack vare urbuggat forum och tidsbrist så blev det tyvärr inte så. Skadan var dessutom redan skedd och jag må väl säga att jag fortfarande är lite bränd sen tidigare lir med Vimes då han lurade byxorna av hela byn med liknande attityd som han påvisade i förra rundan.

Men Epsilon färgas rödare hela tiden. Att nu inte ens vilja gå ut med sitt siande är rent ut sagt fånigt. Jag hoppas verkligen att det är någon sorts utstuderad by-mukwa plan som i slutändan klämmer åt en ulv, men i nuläget har jag svårt att se det. Vad är liksom anledningen?

Sen håller jag med Zeta att tempot är bedrövligt, mycket har varit(för min del) tack vare forumet, det är buggigt och inte helt funktionsdugligt i nuläget. Men förhoppningsvis kan vi få upp takten lite nu. Jag är iaf hemma och kan spela mer aktivt från och med nu.

Zeta du vill lägga släpröster på mig, ge mig gärna motiveringar så ska jag svara efter förmåga. Jag hoppas bara inte att det bara grundar sig i min bedrövliga aktivitet.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,501
Ruskigt segt tempo. Jag tycker att Epsilons röst på Zeta rödmålar Epsi. Vi vill ju verkligen inte att Zeta av alla ska få fler röster eftersom han kommer ha två röster på sig automatiskt inför R3. Så om Epsilon verkligen hade haft ett byboperspektiv så hade han röstat på exv Delta eller varför inte Alpha. Om idétorkan breder ut sig tycker jag att vi kan fortsätta rundan med att diskutera vem som skulle kunna vara den andra ulven. En eller två ulvar? Nån var inne på att det kanske inte finns nån siare med argumentet att det vore för jobbigt med en siare som på bara en runda kunde pricka in ulven och så game over – vilket väl ändå känns som rätt svårt. Jag kan bidra med ett svagt stöd för den teorin – för när jag funderar på vem som är den riktige siaren så tycker jag att ingen riktigt uppvisar tydliga siartecken: Alpha – nej, om xyas vore siare så hade han deltagit mer Beta – mjo, teoretiskt ja, men eftersom han inte outat…. Delta – se ovan Epsilon – skulle kunna tala sanning, men varför isf inte gå ut med vem han siat? Varför så kryptisk? Och allt talar för att han körde en ulvlögn för att rädda sig. Gamma – nej, då hade han reagerat mer på Epsilons outning och nog röstat ditåt. Omikron – Väktare Sigma – nej, eftersom han har en annan förmåga Zeta – nej eftersom han har en annan förmåga (bevisad genom LJS statistik) Så, det kanske är så att vi inte har någon siare. För mig är det rena rama grekiskan (hö hö) eftersom väktaren alltid spelas tillsammans med en siare, men vem vet vad LJS kan ha tänkt ut? Isf verkar det som att väktarens roll är att göra jobbet svårare för ulvarna rent allmänt. Men jag tror faktiskt att det är två ulvar i spel. LJS var noga med att ha åtta spelare och om vi bara har en ulv så måste två bybor försvinna/runda i fyra rundor i rad för att ulven ska kunna vinna. Verkar lite väl svårt i mina ögon. Har vi två ulvar så kan ulvlaget vinna på bara tre rundor, men förmågorna ska väl kunna stoppa detta. Men då borde vi ha en siare med i spel. Äh, jag känner mig trött och sugig. Min röst får ligga kvar på Epsilon och så hoppas jag på att Alpha, Delta och Epsilon rockar lite hårdare när de väl kommer hem från arbetet och kan ta helg.
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
3/10

Nu blev det inget skrivet i går, det blev alldeles för sent innan jag kom till hotellet i går.

Men

Om jag skall resonera om vilka som är ulvar utifrån antagandet att det finns 2 så ser det ut så här:

Mina omdömen, rödast till grönast:

Epsilon - Epsilon har enbart spelat Ulvigt i mina ögon, att sitta och hålla på siandet får det mer och mer att verka som om det inte ligger annat än luft där.

Alpha - Ett inlägg i spelet hittills, inga röster på någon, inga ställningstaganden. Och ändå så har vi inte varit på Alpha mer? Om Alpha är Ulv tillsammans med Epsilon så verkar det som ett riktigt uppgivet Ulvpar. Jag vill se mer av Alpha för att få något grepp om hen.

Delta - Har börjat komma igång, vilket gör att hen faller en liten del i rödhet.


Zeta - Det enda som skulle kunna tyda på att Zeta är Ulv är att om Zeta är Ulv så blir spelet mer balanserat än om Zeta är Bybo. Zetas spel är annars grönt i mina ögon.

Omikron - Känns grön, även om jag inte har mycket exakt att peka på. Claimet på en vanlig Väktarförmåga gör ju att jag kan förstå gnabbet med Sigma-Vimes i början, eftersom Omikron antagligen utgått ifrån ett standardupplägg som väktare men Sigma utgått ifrån något speccigt från sin förmåga.

Men, den enda starka Ulvping jag har är på Epsilon, Alpha och Delta är rödish i mina ögon just på grund av inaktivitet snarare än aktiva skumheter. Jag vill se mer spel av båda så det finns något att analysera, och vi har trots allt en del tid tills röstningen stänger.

Jag har ett förslag gällande rösterna, säg vad ni tror om det:

För att rösta ut någon så behöver personen bara en majoritet, Zeta har en bra tanke med att lägga en släpröst på den näst troligaste efter Epsilon.

Om minst 3 av oss röstar på Epsilon denna runda så kan Ulvarna inte kuppa röstningen, och då har vi 3 möjliga röster över att använda taktiskt. En röst eller kanske till och med 2 på den näst troligaste ulvkandidaten och en röst på alternativ 3, för att verkligen gardera oss.

Kan vi komma till ett konsensus om hur vi skall lägga släprösterna så kan vi gödsla för att i nästa runda med stor chans kunna hänga en ulv till.


Tänk dock på att om vi denna runda mot förmodan hänger en bybo och någon nattmördas så vinner Ulvarna. Planen ovan hänger helt och hållet på att vi plockat Epsilon-Mukwa och att han är Ulv. Skulle vi istället välja att följa Mukwas plan så kan vi göra på samma sätt för att gardera det vi kan.

Mitt förslag på hur vi skall lägga rösterna är som följer (baserat på min röd till grön-lista ovan):

Alpha - 0 + 2
Beta - 0
Delta - 0 + 1
Epsilon - 1 + 3
Omikron - 0
Zeta - 1

Och röstläget är just nu:

Epsilon har 5 röster (Släpröst Beta, Patient Zeta, Patient Beta, Patient Omikron och Patient Delta)
Zeta har 2 röster (Släpröst förmåga, Patient Epsilon)
Alpha har inte röstat!

Nu hoppas jag mycket på att Alpha, Delta och Epsilon kommer igen under kvällen och morgondagen och skakar upp spelet litegrann.
 

Patient Epsilon

Veteran
Joined
17 Feb 2014
Messages
14
Ok. Det här är fjärde och sista försöket att posta den här skiten, så därför fattar jag mig kort:
Jag lägger ned det här nu. Det är på tok för buggigt.
Jag är bybo och har ett traditionellt vinstkrav som säger att byn vinner om alla ulvar är ute ur spel. Inget fluff varken kopplat till namn eller förmåga eller till något annat. Helt flufflös. Jag är siare och har siat en person den här rundan. Om jag säger att det inte finns någon anledning för mig att outa vem jag har siat eller vilken färg jag har fått så får ni utgå från att jag kan spela det här spelet. Det finns nada anledning att outa faktiskt.

Men eftersom jag nu väljer att skita i det här så kommer outningen ändå:
Jag har siat KK. Jag fick som svar att han var grön. - Det enda det här berättar är att min förmåga går före nattmordet. Ett bortkastat siande som lika gärna kunde få till syfte att låta ulvarna svettas istället. Att outa att jag har siat KK gör mig bara ulvigare så det finns ingenting att tjäna på det whatsoever.

Jag borde vara tokgrön av dessa anledningar:
1. Allt jag har skrivit hänger ihop, men eftersom ingen av er har läst det ordentligt, eller gått tillbaks och kollat så vet ni inte det utan kommer med kassa motiveringar och bandvagnsröster istället.
2. Jag outar powerroll och ger alla lång tid på sig att reagera. Ingen har haft några invändningar, inte de döda heller vilket innebär att varken KK eller Vimes har motstridig information.
3. Jag outar att jag är siare eller väktare - ingen opponerar sig.
4. Jag outar att jag är siare och ska alltså ha tagit en 50/50-chansning helt i onödan. Ingen har information som strider mot min outning. Tvärtom faktiskt.
5. Basse intygar att han är väktare. Detta tyder på ett traditionellt upplägg med en väktare och en siare. Grunden för varulvsliren. Ändå är jag misstänkt på inga som helst grunder. Ni som har röstat på mig har inte gjort ert jobb, och jag klandrar er inte. På det här forumet är det inte värt det som det fungerar nu.
Det här låter säkert bittert, men läs det igen med en konstaterande ton istället. Allt jag har skrivit är fakta och jag tycker att det är helt bonkers att ni vill rösta ut mig med all information som finns i tråden. Min röst på Delta kan vara bonkers, men när jag räknade efter känns det fortfarande som att det är det bästa vi kan göra. Dessutom har Deltas tvillingroll bevisats grön, så symmetrin talar även för att det gömmer sig en ulv i Patient Deltas nattskjorta.
Så länge jag överlever lovar jag att posta mitt siande i varje runda, men resten skiter jag i. Jag orkar inte styra upp en kass by med de förhållanden jag har vid sidan av varulvsspelet och definitivt inte med ett forum som gör att jag varje aktiv sekund överväger att fly till lunarstorm och skriva puzz på nån vägg eller nåt istället.
Så tack för mig, och synd på ett schysst lir.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,630
Location
Stockholm
Mukwa har naturligtvis helt rätt angående powerrolls-grejset. Ingen har slappat honom i fejset med ett "nädu, det är allt jag som är siare", och det är normalt inte vettigt att berätta vem man siat när man inte fått ping på en ulv. Men allt annat om honom bara skriker ulv, så man får väl bygga en verklighet som stämmer överens med det. Dvs att vi bara har en ulv och ingen siare. Men hur kunde Mukwa veta det? Angående att lägga släpröster på Trasapa, var det som sagt bara ett exempel. Har Xyas skrivit nåt alls den här rundan? Om han diskas som bybo är det ju ett mindre episkt sätt att förlora på. Vet inte om jag kom med nåt vettigt här. Är packad och halvsovande. Men vi behöver mer aktivitet. Jag är inte tillräckligt mustig för att greja det här själv!
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,630
Location
Stockholm
6/10 (ok, jag har försökt knäcka det här nu men det är fan inte lätt. Jag kan mycket väl ha trasslat in mig och failat ett och annat. Kolla igenom och se vad ni tror. Oavsett hur jag räknar känns det nästan hopplöst om vi har två ulvar, men vi måste ändå utgå från det)


Ok, oavsett vem vi tror är ulv måste vi planera hur rösterna ska läggas. Rent röststrategiskt kvittar det om Mukwa är ulv eller inte eftersom jag och han har lika många släpröster i dagsläget. Ulvarna kan alltså inte få ut någon av oss lättare än den andre. I beräkningarna nedan förutsätter jag att rösterna på mig är ulvröster.

Om vi har två ulvar
Om vi har två ulvar förlorar vi om vi inte knäpper en av dem idag (och förutsatt att inte Basse lyckas väkta rätt), oavsett hur vi gör med släpröster. Men för att kunna vinna nästa runda måste vi i så fall trixa till så det inte blir lotteri av alltihop. Ulvarna kommer förstås lägga sina röster på mig om det skulle ge möjlighet till seger. Värsta tänkbara scenario blir att jag får totalt tre röster. Vår ulvkandidat måste alltså få fyra. Det jobbigaste är att vi måste bestämma oss för vem som är ulv nr 2 redan denna runda.

Några scenarion:

Vi hänger Mukwa
Om vi hänger Mukwa så har jag den äldsta rösten där, så då räcker det med att det blir lika. Så då får vi två röster över som kan läggas annorstädes. Följande är alltså det BÄSTA som kan hända i ett tvåulvsscenario (bortsett från eventuella väktande och att ingen spelar suboptimalt). Det är dessutom viktigt att vi verkligen FÅR två släpröster och att vi alltså inte förlitar oss till en ulv att lägga dem.
R2 - 2 ulvar vs 4 bybor
Epsilon 1 + 2 (+utslagsröst)
Zeta 1 + 2
(Ulvkandidat B) 0 + 2
R3 - 1 ulv vs 3 bybor
Ulvkandidat B 2 + 3
Zeta 4 + 1
=LOTTERI :(
Om jag heilar i vrållådan och diskas så vinner vi däremot. Så det är ju en möjlighet.

Vi hänger kandidat B
Här har vi inte den äldsta rösten, och inte heller någon släpröst, så vi måste helt enkelt samla oss allihop på kandidat B.
R2 - 2 ulvar vs 4 bybor
Kandidat B 0 + 4
Zeta 1 + 2
Epsilon 1
R3 - 1 ulv vs 3 bybor
Epsilon 1 + 3
Zeta 4 + 1
=TORSK :(
Återigen är det jag som förstör för byn. Om jag diskar mig kan byn ändå vinna. Men om ulven räknar med det kan de ha lagt två släpröster på någon annan i stället, och då blir det lotteri.

Om vi har en ulv
Ja, då vinner vi ju om vi prickar rätt nu. Så låt oss planera för att vi inte gör det. Låt oss också utgå ifrån att vi för säkerhets skull agerar som om vi hade två ulvar och se vart det bär.
Vi hänger Mukwa:
R2 - 1 ulv vs 5 bybor
Epsilon 1 + 2
Zeta 1 + 1
(Ulvkandidat B) 0 + 3
R3 - 1 ulv vs 3 bybor
Ulvkandidat B 2 + 3
Zeta 3 + 1
=VINST :)

Vi hänger kandidat B
Här är det ju då frågan om Mukwa fortfarande är kandidat A, men vi säger det.
R2 - 1 ulv vs 5 bybor
Kandidat B 0 + 4
Zeta 1 + 1
Epsilon 1 + 1
R3 - 1 ulv vs 3 bybor
Epsilon 2 + 3
Zeta 3 + 1
=VINST :)

-----------------------------------------------------------------

Så som jag ser det är det säkraste att hänga Mukwa.
*Om vi bara har en ulv, är det sannolikt att vi inte har någon siare och då är Mukwa definitivt ulven. Och då vinner vi.
*Om vi har två ulvar är det visserligen mindre sannolikt att han är ulv, men vi i princip har målat in oss i ett hörn och har inte råd att släprösta alls om vi inte hänger honom. Och då blir det lotteri även om jag diskas.

SÅÅÅ... det enda vi kan göra är alltså följande:
-->2 röster på Mukwa (3 om man räknar med en ulv som kommer hoppa av det drevet, och att Mukwa inte röstar på sig själv)
-->2 röster på kandidat B

Frågan är vem som ska rösta var. Vi vill ju ha så gröna män som möjligt som lägger släprösterna så inte de försvinner, och samtidigt får vi inte bli av med utslagsrösten på Mukwa. Jag, Empo och Basse ligger med röster på Mukwa som är äldre än hans röst på mig. En av oss måste alltså ligga kvar där. Men om denna person är ulv, är det kört. På samma sätt är det kört om en ulv utses att lägga en släpröst. Om jag och Basse skulle utses till släpröstare, förlitar vi oss helt på att Empi inte kommer dra bort sin utslagsröst från Mukwa. Det betyder att vi måste utse en kandidat B bland Xyas eller Trasapa. Sen är det förstås så här också, att vi om vi är snabba kan upptäcka vem som är kandidat B när han flyttar sin röst till mig i slutet av rundan.

De som röstar på kandidat B ska alltså:
1) Vara gröna
2) Vara uppe ikväll och beredda att flytta sina röster

Vad tror ni om det här, till exempel?

RÖSTA PÅ MUKWA: (en av dessa kommer så klart flytta sin röst, men det är ok så länge det inte är Empo)
Empiricus
Xyas
Trasapa

RÖSTA PÅ KANDIDAT B:
Brynolf
Basse

RÖSTA PÅ BRYNOLF:
Mukwa
(Kandidat B)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,501
Jag ser framför mig två scenarion som är dilemmatiska, dvs vi måste välja något av dem:

A) Epsilon ÄR siare och grön.

Isf har vi en/två ulvar i gruppen

Alpha
Beta
Delta
Omikron
Zeta

B) Epsilon är ulv och försöker gömma sig med hjälp av powerrolls-claim.

---
Det som talar för A är att ingen förutom Epsilon egentligen har signalerat siarroll samt att det vore skönt balansmässigt med väktare+siare.

Det som talar för B är Epsilons märkliga spel (jag har tex inte märkt av buggarna så mycket, men jag skriver mina svar i ett annat textfilsprogram och slurfar in mha en MacBook). En annan grej som jag tycker talar för Epsilon som ulv är att han byter mellan olika personer som röstningsalternativ. Först var det Zeta, nu är det Delta. Sådant förstärker känslan av att han är desperat.

Men det kanske är sant ändå? Att E är siare och grön. Så jag funderar på några andra alternativ än Epsi.

Rösta ut Alpha
Kanske vore det smart att rösta ut Alpha vars frånvaro är märklig och störande. Hans enda inlägg skvallrar ointresse/mycket jobb IRL men också att han kanske räddar ulvlaget genom att inte bli diskad.

Rösta ut Delta
Jag tycker att Delta har spelat upp sig i den här rundan och hans snack om hur Vimes lurade blöjorna av byn förra spelet får mig att känna förtroende för hans röst på Sigma. Jag är inte så förtjust i en röst här.

Rösta ut Beta
Nja, känns nog mest ovärt av alla alternativ. Han är redlig, bidrar med sina listor och vägrade rösta ut Sigma. Den typen av styvnackat spel har åtminstone jag svårt att koppla ihop med ulvalir.

Rösta ut Zeta
Nja, känns knäppt eftersom hans förmåga balanserar upp Sigmas. Eller? Är det kanske en buff för byn att ulv-Zetas förmåga pressar ulvarna att styra bort med röster på honom?

Kanske det ändå. Hörni ska vi testa att rösta ut Zeta och:

1. Vi får ett slutgiltigt bevis för Epsilons förmåga.
2. Det kan bli spännande spel med väktare+siare – vem borde jag väkta den här rundan exv? Vem borde sias? etc. Den typen av diskussioner tror jag också kan ge den här rundan lite nytt blod och vara givande för att analysera varandra vidare.
3. Om vi bara har en ulv "har vi råd" att rösta ut ytterligare en bybo.
4. Zeta är trots allt en bojsten för byn med sina auto-släpröster. Att rösta ut Zeta ger ulvarna/ulven ett sämre läge eftersom de inte längre får en "friröst".

Äh, jag vet inte, men det här är mitt bidrag till att få lite mer drag under galoscherna den här rundan.

Röst: Zeta
 
Top