WRNU Varför forumet gick ned i natt

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Jag håller på att försöka hitta ett sätt att pålitligt få vår epost (för lösenordsåterställning bla) att funka. Ett alternativ jag tittar på är att använda nunames som leverantör — alltså vår domänregistrator. För att det ska gå måste en använda deras namnservrar för adressresolution (för att browsern ska kunna översätta rollspel.nu till ett IP-nummer).

Så jag bytte till deras namnservrar igår. De borde rent teoretiskt vara mer pålitliga än någon tredje part som vi använt hittills, men ack så var inte fallet.

För dig som bara sporadiskt kommer in på forumet just nu, eller pratar med någon som inte kommer in alls: jag bytte tillbaka för ett par timmar sedan men det kan ta upp till 24h innan det globala DNS-nätverket plockat upp ändringen helt.

Jag ber om ursäkt för det här. Det är en sån där sak som inte ”borde” kunna leda till något fel. Och tyvärr också en där fel kanta flera timmar att upptäcka och flera timmar att åtgärda.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag har noterat att det funkat och inte funkat omväxlande både under gårdagskvällen och idag på morgonen.

Jag har använt tjänster som sendgrid och mailgun för att skicka epost.
Det är smidigt och pålitligt. Och inte speciellt dyrt.
Men jag vet inte om WRNU-forum-mjukvaran kan kommunicera med dem.

Du är välkommen att höra av dig ifall du vill ha fler personer att bolla med.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
503
Det har varit såna där skumma fel som att det funkar i chrome på mobilen men inte safari, men på datorn går det bra med allt, tills det ett tag inte gick med något alls. Antar att olika läsare har olika källor för DNS. Skönt att det verkar slut nu iaf.
 
Top