Varför bor folk i Gotham city?

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Gotham city är liksom en Halloween prydnad fylld med seriemördare, fattigdom, gangsters, korruption, superbrottslingar och monster. Vad får någon att bestämma sig att flytta till Gotham istället för typ Star City eller Metropolis?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
För att om du bor i Gotham City är det värsta som kan hända att Jokern eller Gåtan mördar några människor innan Läderlappen kommer och stoppar dem. Om du bor i Metropolis kommer Lex Luthors jätterobot välta ett par skyskrapor, eller så krymper Brainiac hela staden och stoppar den i en flaska.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Jag tänker att man inte flyttar till Gotham. Man föds där. Och när man väl fötts där väljer många att stanna för tanken på att flytta till en annan stad kommer inte för dem. Det är ju "deras hem".

Såvida man inte är kriminell och vill slå på stort, så klart. För även med Batman så verkar ju brottslingarna frodas, i alla fall i viss utsträckning.

Plus... att bo i samma stad som stålmannen känns lite som att aktivt flytta övervakningssamhälle.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
För att om du bor i Gotham City är det värsta som kan hända att Jokern eller Gåtan mördar några människor innan Läderlappen kommer och stoppar dem. Om du bor i Metropolis kommer Lex Luthors jätterobot välta ett par skyskrapor, eller så krymper Brainiac hela staden och stoppar den i en flaska.
Jag har inte övervägt att skurkarna är värre med collateral damage i andra städer.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Såvida man inte är kriminell och vill slå på stort, så klart. För även med Batman så verkar ju brottslingarna frodas, i alla fall i viss utsträckning.

Plus... att bo i samma stad som stålmannen känns lite som att aktivt flytta övervakningssamhälle.
Det här är sant. Man vill inte vara kriminell i Metropolis eller Central City för man vill inte att en gud kommer och slår en.
 

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
Det är sant. Hyrorna kanske är jättelåga liksom?
Behöver inte vara att hyrorna är jättelåga. De kan också vara för höga för att man ska ha råd att skrapa ihop det kapital som behövs för att flytta
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Nu anser jag att de flesta som skriver dystopier har en förmåga att bre på för mycket. Men det är också det faktum att Batman osv hoppar runt för med en inzoomning på det nuvarande problemet i en miljonstad.

Under en av vändorna då jag var i Colombia var de två städer jag spenderade mest tid i (Cali och Palmira) med på tio-i-top-listan över flest mord i världen det året. För att kvala in måste staden ha minst 300.000 invåndare och inte vara en aktiv krigszon. Cali hade över 1400 mord det året. I och med att inte alla mordförsök lyckas, och mord inte är den enda olagliga som händer. Palmira, som nätt och jämt är stort nog för att kvala in, hade drygt 200 mord. Under de veckor som jag var där var det enda jag märkte var då jag körde "hem" från nyårsfirandet så såg jag en parkerad bil med två personer i "rånarluvor".

Så länge man inte är en direkt målgrupp så är det bakgrundsbrus 99% av tiden, som man vänjer sig vid. En del vill flytta där ifrån, men det är inte direkt annorlunda än att vissa vill flytta, och inte om att de känner de behöver fly (Colombia har väldigt många internflyktingar tack vare inbördeskriget, så de som flyr har snarare flytt till storstäder som Cali). En del flyttar dit.

Så som redan nämnts. Släkt, familj, vänner, man har jobb där. Man vet vad man har, men inte vad man får; och det man har känns rätt okej.

Och när det kommer till Gotham eller Metropolis, som också redan nämnts, man slipper riskera att få en skyskrapa i skallen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Det här är sant. Man vill inte vara kriminell i Metropolis eller Central City för man vill inte att en gud kommer och slår en.
Jupp, och även vanligt folk kan ha betänkligheter.

Jag menar, berätta för folk att Stålmannen kan se genom väggar kommer det inte dröja länge föränn nån på det stora hela ärlig person frågar "Vaddå... så han kan spionera på mig i dushen? (Och när jag sitter på toa, när jag har sex, när jag tittar på porr...)".

Jag tänker i synnerhet i ett land som Amerika, där folk vill göra uppror bara för att någon föreslår att man kanske inte behöver kunna äga granatkastare och kulsprutor som privatperson...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
Jag menar, berätta för folk att Stålmannen kan se genom väggar kommer det inte dröja länge föränn nån på det stora hela ärlig person frågar "Vaddå... så han kan spionera på mig i dushen? (Och när jag sitter på toa, när jag har sex, när jag tittar på porr...)".
Det finns garanterat fiffiga entreprenörer i Metropolis som erbjuder blykaklade badrum och sovrumstapeter med blyfolie.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,196
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Liknelser med Colombia etc är inte tvunget relevanta, eftersom Gotham ligger i rika USA och många definitivt hade haft råd att flytta om de vill. Jag kan lova att så inte är fallet i Colón, Panama.

Med det sagt: Det här har vad jag förstått varit en intern diskussion mellan Batman-författare. Jag minns inte exakt vilka författare det rörde, men ni kan säkert hitta det om ni googlar.

Någon designade Gotham City som en tematisk arketyp, där logiskt världsbyggande av typen "varför i helvete flyttar folk inte härifrån?" inte var menat att vara relevant.

Någon annan skulle prompt köra in klassisk världsbyggar-logik i det hela, och försöka omdesigna Gotham City så att den blev mer rimlig. Föregående författare störde sig på detta, och tyckte att något av Gotham Citys själ gick förlorad.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Den här tråden behöver ett klassperspektiv. Varför bor människor kvar i Lagos slum? Man bor kvar för att det på grund av ekonomiska och sociala faktorer är omöjligt att flytta.
Fast stora delar av GC verkar sjukt välbeställda. Det är ju välgörenhetsgalor, diamantuställningar och nya skrapor som byggs om vart annat.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
och för att svara på OP:

Man flyttar inte från Gotham för man ÄR Gotham. Ingen som bor där hatar sin stad (även om de hatar sitt liv i staden). Gotham är drömmen om New York, drömmen om Hollywood, den amerikanska drömmen. Vem som helst kan lyckas, vem som helst kan bli nästa Bruce fucking Wayne.
Gotham är gamla pengar och nära på adel som villigt blandas med nya stjärnor. Men sjävlklart är inte allt bara glitz och glamour, kriminaliteten är baksidan. Men det är också framsidan. Vägen till succé betyder att du ibland gnuggar armbåge med världskända maffiosos på nattklubben. Genvägen till succé kanske till och med beror på den där gnuggningen. Det lockar också alltså.
De många trauman som staden drabbas av är olyckliga, men de föder också gemenskap. Var var du när jokerns zeppelinare exploderade? Har du känt lukten av Mr Freeze's kyltankar? Never Forget the bridges betrayal. Det är vi som är Gotham, det är vi mot alla andra.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,988
Location
Ett häxkräl
Fast stora delar av GC verkar sjukt välbeställda. Det är ju välgörenhetsgalor, diamantuställningar och nya skrapor som byggs om vart annat.
Ja, det är ju här Marx kommer in i analysen. Hur blev de så rika? Rimligen finns det ju en stor exploaterad arbetarklass. Är inte USA av idag en relevant analogi? Väldigt få människor har väldigt mycket, och väldigt många människor har nästan inget alls. Inte för att jag någonsin skulle spela rollspel i Gotham men om jag gjorde det skulle staden vara som London i Kapitalet, med volymen uppskruvad till max.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
All förstörelse kräver folk som bygger upp igen så folk kanske lockas av möjligheterna, vare sig det är nånstans i DC eller Marvels jord. Jag kan tänka mig att många som bor i sådan där områden faktiskt flyttar, men andra flyttar dit. Det kanske finns en väldigt rörlig arbetsmarknad som lockar vissa.

Sen har man ju serietidningans största aber att saker och ting egentligen inte ändras så att en viss typ av berättelse kan fortsätta berättas. Världar hotas med ojämna mellanrum, städer, länder, kvarter. Det finns enorma resurser men skulle man verkligen implementera dessa världars resurser skulle världarna vara mycket mer scifi än de redan är, och istället skulle man berätta andra berättelser och behöva komma på mer och mer vägar rund världarnas skydd. Var det inte Larry Niven som tyckte sig inte kunna skriva mer om Ringworld för att teknologin så lätt kunde lösa allt?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Det finns garanterat fiffiga entreprenörer i Metropolis som erbjuder blykaklade badrum och sovrumstapeter med blyfolie.
"Och här har vi sovrummet. Under de senaste lagrena med färg sitter det blyfärg från 60-talet. Så länge ni inte renoverar, för nu är det olagligt med blyfärg så kan superman inte spionera på er i sovrummet. Jag vet att för många är detta en icke-issue, men vissa känner en slags trygghet i det här"
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
En sido-fråga. Många verkar anse att både Gotham och Metropolis är New York-pasticer. Men jag har alltid uppfattat Metropolis som New York, men Gotham som Chicago. Någon mer som har den uppfattningen?
 
Top