Varför köpa gamla dyra spel?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
En annan ganska vanlig aspekt är nog helt enkelt att man kan. Det är inte ovanligt att nördar runt 50 är rejält stadda i kassan och att sprätta en tusenlapp eller två kan vara lite av ett rus i sig.
Jag vill inte uttala mig för andra, men för mig stämmer ovanstående. Jag har några luckor, eller snarare hade några luckor, som jag fyllt till vad som kan anses vara ett överpris.

Jag spenderar dock fortfarande relativt lite på rollspel numera jämfört med när jag köpte mycket nytt. :D
 

Krumsinkan

Veteran
Joined
17 Aug 2021
Messages
26
Håller med om det mesta av det som redan sagts. För min egen del köper jag gärna gamla moduler pga
1. Nostalgi
2. Mycket roligare (och smidigare tycker jag) att få materialet icke-digitalt. Det är ju lite av charmen med rollspel :) Även om man skriver ut en pdf blir inte resultatet lika smidigt i handen.
3. Hur dyrt är det egentligen? Vi renoverar just nu om hemma hos oss. Det är dyrt...

Däremot fattar jag inte riktigt grejen att köpa de absolut finaste exen (som ju också är dyrast) av gamla moduler. För mig gör det inget att de är lite slitna. Då kan man använda dem med gott samvete.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Jag vill inte uttala mig för andra, men för mig stämmer ovanstående. Jag har några luckor, eller snarare hade några luckor, som jag fyllt till vad som kan anses vara ett överpris.
En annan knepig grej jag kämpar med är att jag köper billiga begagnade rollspel för att de är billiga ... så att de får ett gott hem. :D
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
En annan knepig grej jag kämpar med är att jag köper billiga begagnade rollspel för att de är billiga ... så att de får ett gott hem. :D
Även jag har dragningar åt det hållet men jag brukar påminna mig själv om att jag mest bara lagrar saker. Hinner inte spela eller läsa allt jag har.
 

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
101
3. Hur dyrt är det egentligen? Vi renoverar just nu om hemma hos oss. Det är dyrt...
Ja man får väl sätta det lite i perspektiv. Nästan alla ur min gamla rollspelsgrupp är IT-tekniker eller ingenjörer (förutom jag). De betalar gärna några tusingar för att komplettera samlingen. Är en piss i Mississippi jämfört med huslånet.

Jag har själv betalat lite överpris för att komplettera min Ensamma Vargen-samling, mest för att jag inte har tid eller lust att hänga på Tradera hela dagarna. Sen har jag minsann gett upp en auktion eller två för det, allt har sin gräns.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Även om man skriver ut en pdf blir inte resultatet lika smidigt i handen.
Så känner jag väldigt mycket också! Jag har DoD82 utskrivet, men varje gång jag plockar upp det så är det liksom ... bara en utskrift.

Och det där med dyrt är så klart väldigt relativt. Jag har en spelare i min grupp som typ lever på bönor och allmosor. Andra sitter på huslån på flera miljoner.
 
Last edited:

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
En annan knepig grej jag kämpar med är att jag köper billiga begagnade rollspel för att de är billiga ... så att de får ett gott hem. :D
This. Har köpt 100% av alla rollspelsrelaterade saker jag hittat på second hand, helt utan ens minsta intention att använda de.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
För min del är det 100% innehållet. Jag snöar in på olika saker, av olika anledningar, och vill ha tag i mer närliggande saker. Oftast speldesignrelaterat på något sätt. Om boken eller boxen visar sig kosta 50kr eller 1 500kr brukar jag inte resonera så mycket över om jag verkligen villhöver grejen för att tillfredsställa det här insnöandet.

Men inte i år! Detta året blir ett köpfritt år.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
En grej för specifikt svenska grejer kan ju också vara språket. Dvs ganska mycket nytt är inte tillgängligt på svenska. Det kanske inte förklarar dyra priser på DoD men väl på saker som Ensamma vargen (fram tills Åskfågelns nyutgåva) eller Star Wars d6. När det handlar om Äventyrsspels översättningar av en del saker är de ofta fortfarande de enda som finns. Märkte samma fenomen när jag skulle köpa Star Wars-serietidningar till min son för några år sedan - enda alternativet på svenska var begagnade ex från 80-talet. Klart de blev relativt sett dyrare.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Om du kan tänka dig att bo i hillbilly country så kanske du kan få köpa loss bonden Jansons skithus för 45:000 häromkring 🤣
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
80s and 90s stuff is hot right now but there's also a lot of people trying to cash in by selling old crap for insane prices. Shops like Nobleknight (here) and Alphaspel (Sweden) tend to charge on the higher end as well, probably based on what they see online.

A few years ago I sold off my Stormbringer 1e box set for what I had bought it for a year prior: 20 dollars US. When I looked last on a whim, it was 90+ dollars on US ebay.

With more and more old games getting digitized and made available legally for sale, youd think itd undercut the market but it doesn't seem like it has.
 
Top