Var sälja barnkläder som inte behövs längre?

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Jag har ett par inneboende som har stora mängder barnkläder de inte längre behöver. De frågade mig om tips på var man kan sälja dem, men jag har inte varit i den situationen på närmare trettio år, så jag vänder mig till forumets samlade visdom istället.

Någon som har några bra tips?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
På många orter finns det "Klädbytardagar" där man kan sälja kläderna på kommission. Sedan kan man välja om man vill ha pengarna (minus kommissionskostnaden) eller skänka den till något välgörande ändamål.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag har en son på 7 månader som jag håller på att jaga vinterkläder till, bra att vara förberedd tänker jag 🙂 Så har de något sådant för ett schysst pris får de gärna flagga upp 👍
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Jag har en son på 7 månader som jag håller på att jaga vinterkläder till, bra att vara förberedd tänker jag 🙂 Så har de något sådant för ett schysst pris får de gärna flagga upp 👍
Jag skall be dem om en lista på vad som kan passa där, så skickar jag PM till dig sedan.
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
268
Location
Stockholm
Klädbytardagar som nämnts ovan. Det brukar fungera såsom att du anmäler dig och betalar en "startavgift" och får ett försäljarnummer. Du sätter pris samt anger ditt nummer med maskeringstejp på klädesplaggen. I slutet av dagen sammanställs din försäljning och du får betalt samt åter osålda klädesplagg.

Lättare i mitt tycke är att sätta ihop klädpaket i olika storlekar, kanske med tema ("Vinterkläder flicka, strl 122-128", som exempel) och lägger upp på antingen Facebook (använder ej Facebook själv, så vet inte om det är i särskilda grupper eller på annat sätt), eller på Blocket. Fördelen är att du blir av med alla klädesplagg på en gång och slipper krångla.

Man får inte så mycket betalt, men brukar ligga mellan 5-25 kr per plagg i paketen -- beroende på innehåll. Finns plagg som jackor, skor, gummistövlar, olika märkeskläder som Polarn & Pyret istället för ICA Maxi-plagg i paketet kan man lägga på mer.

Så här ser det ut på Blocket: Blocket | "klädpaket" - Säljes i hela Sverige
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Köp och säljgrupper på Facebook.

Bakluckeloppis, där jag bor brukar dom titt som tätt ha backluckeloppis på parkeringen vid snabbköpet så likande borde finnas på andra orter

Blocket

Tradera
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Någon som har erfarenhet av Sellpy? Jag kände inte till dem tidigare.
Vi har köpt mycket barnkläder där. Fungerar bra! Man kan även beställa hem en påse som man kan fylla med kläder och som sedan bli upphämtad när man vill. Sellpy värderar allt och lägger ut till försäljning. När sakerna säljs så får du pengar som du kan handla för på Sellpy (tror inte man kan få dem till ett bankkonto). Även detta har fungerat bra, meeeen det tog jättelång tid innan kläderna hanterades. Många månader.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
243
Vi har både köpt och sålt kassar i vissa storlekar. Lägger ut på Facebook Marketplace eller lokala köp/sälj grupper att vi säljer en kasse med t.ex 5 t-shirts, 3 byxor och 2 tröjor etc i en viss storlek. Lägger allt först snyggt vikt på ett bord och tar ett foto. Enkelt sätt att sälja kläder för mindre barn. Jackor och skor brukar vi lägga upp separat.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Någon som har erfarenhet av Sellpy? Jag kände inte till dem tidigare.
Min granne flyttade ut här om året genom att sälja nästan allt han ägde genom Sellpy. I nån månads tid såg jag ett nytt paket/påse till dem i trapphuset på förmiddagden som var borta nästa gång jag passerade. Så som granne var det i alla fall imponerande bra takt på upphämtandet av grejer. Själva försälningen vet jag mindre om.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Har ni ett online stadstorget där ni bor ?

Där jag bor har vi (insert stadsnamn)torget.se där man kan annonsera om köp och sälj och bortskänkes och tjänster och annat .

Jag använde mig av det för några år sedan när jag sålde en diskmaskin och det funkade bra.

Nackdelen är ju då förstås att man bara når staden man bor i
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Har ni ett online stadstorget där ni bor ?

Där jag bor har vi (insert stadsnamn)torget.se där man kan annonsera om köp och sälj och bortskänkes och tjänster och annat .

Jag använde mig av det för några år sedan när jag sålde en diskmaskin och det funkade bra.

Nackdelen är ju då förstås att man bara når staden man bor i
Det finns faktiskt ett goteborgtorget.se :) något som jag aldrig hört talas om förut. Men det kanske funkar. Jag tipsar dem om det också.
Dvs, så fort de hämtat sig efter gårdagen. De blev rånade sent på eftermiddagen igår mitt på torget i Mölndals Centrum, så barnkläderna kanske inte är högsta prioritet just nu. :confused:
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det finns faktiskt ett goteborgtorget.se :) något som jag aldrig hört talas om förut. Men det kanske funkar. Jag tipsar dem om det också.
Dvs, så fort de hämtat sig efter gårdagen. De blev rånade sent på eftermiddagen igår mitt på torget i Mölndals Centrum, så barnkläderna kanske inte är högsta prioritet just nu. :confused:
Hoppas allt är bra med dom och att ingen av dom blev skadade vid råntillfället.
 
Last edited:
Top