Var annonseras konvent?

Puckohue

Warrior
Joined
9 Feb 2016
Messages
210
Location
Malmö
Var annonserar svenska spelkonvent om sin existens? På detta forum görs det vad jag kan se inte, det är på sin höjd potentiella besökare som postar om konventen, och ibland. Ämnet något annat konvent som jag ibland lyckas hitta mer info om på nätet.

Var kan jag bevaka europeiska spelkonvent?

/en som varit utanför hobbyn många många år
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Det har gjorts försök att samla information, men precis som i princip alla annonsera-event-här-sidor på nätet har det fallit på att varken arrangörer eller eventens målgrupper känt till sidorna i tillräcklig utsträckning.

Grottröj marknadsförs primärt genom bloggen och facebookgruppen "OSR". När vi skapat facebook-eventen för nästkommande Grottröj brukar jag lägga in blänkare om dem i den gruppen, gruppen "Rollspelare i Umeå", och här. Vi har oftast betydligt fler deltagare än vad som anmälts till facebook-eventet, så jag anar att det finns en viss word of mouth-spridning också, men vilka kanaler det går igenom vet jag faktiskt inte.

SävCon brukar likaledes marknadsföras primärt på facebook och instagram, tror jag. Även där anar jag att en del av spridningen sker från gamla deltagare till eventuella nya (till exempel genom att jag brukar posta om det här).
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Alexandria.dk har en eventkalender på förstasidan. Oklart dock hur många i Sverige som använder den...
 

Puckohue

Warrior
Joined
9 Feb 2016
Messages
210
Location
Malmö
Men är inte arrangörerna intresserade av att folk ska känna till deras arrangemang?
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,182
Location
Borås, Sverige
Puckohue;n342451 said:
Men är inte arrangörerna intresserade av att folk ska känna till deras arrangemang?
Vissa konvent ligger ju alltid på samma helg (Gothcon, Lincon och BSK), och de annonserar ju även på Facebook. Sedan brukar det ofta på konventen dyka upp reklam för andra konvent också..
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Puckohue;n342451 said:
Men är inte arrangörerna intresserade av att folk ska känna till deras arrangemang?
Det svåra är ju att veta var det är värt att annonsera. Jag brukade tex lägga ut Grottröj både på hitta.sverok.se (när det fanns) och på en sida för kulturevenemang i Umeå. Exakt ingen hittade till Grottröj genom dem. Faktum är att jag tvivlar på att någon på Grottröj förutom jag själv ens visste att de fanns. Och sådär är det tyvärr med de flesta kanaler: det är helt enkelt svårt att veta var ens målgrupp finns och hur en ska nå den.

SävCon marknadsför mycket på Sävarskolan, där konventet håller till. Väldigt många deltagare går eller har gått på den skolan, eller har blivit ditlockade av någon som går eller har gått där. På så sätt har de en etablerad kanal där de är igenkända och når ut.

Flera förstagångsdeltagare på Grottröj har blivit tipsade av bekanta eller i olika forum eller grupper när de ställt frågan "jag är ny i Umeå, var hittar jag rollspelare?" -- men jag är inte aktiv i alla de forum eller grupper som nämnts.

Och som arrangör så vill jag förstås att folk ska känna till mitt arr, men det är mer värt att nå ut till 5 personer som dyker upp än 5000 pers som inte gör det :) Smart marknadsföring handlar inte bara om att synas vitt och brett, och inte ens "att synas vitt och brett" är lätt. Det är jättesvårt.
 

Puckohue

Warrior
Joined
9 Feb 2016
Messages
210
Location
Malmö
Jag har stor respekt för arrangörernas mödor. Men från mitt statistiskt sett försumbara perspektiv är det märkligt att det är så svårt att hitta information. Mitt mål är ju inte att ett visst konvent ska få så många besökare per arrangörsarbetstimme som möjligt, utan att jag själv ska kunna hitta en lista över kommande arrangemang av en storlek som borde vara av nationellt intresse.

Spontant tänker jag att det är Sveroks uppgift, På sverok.se finns en spelkarta med en handfull arrangemang. Dock ej ett enda av de stora konventen.

Som en jämförelse tog det mig tio sekunder att googla fram en kalender över nationella schackturneringar.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,280
Puckohue;n342578 said:
Spontant tänker jag att det är Sveroks uppgift, På sverok.se finns en spelkarta med en handfull arrangemang. Dock ej ett enda av de stora konventen.
Det är snarare arrangörernas uppgift att lägga in själva på Spelkartan och se till att de hamnar där. Sedan skulle vi gärna se att fler använde den. Vi har till exempel arbetat hårt för att försöka få lajvare att använda spelkartan – speciellt då de ofta saknat en plats som samlar var du kan hitta lajv, vilket är precis det spelkartan ger dig!

En stor del konvent lägger ju främst ut på sina sociala medier, vilket är det lättaste sättet att hitta. En del passar på att dela i lokala Facebook-grupper, eller hobbyfokuserade grupper. Fokus är ofta evenemang på Facebook som kan spridas – och att köpa sponsrade inlägg. Jag vet när jag arrade QueerCon att även om jag lade upp på konventssidor var fokuset mest på sociala medier, därför att vi märkte att du når flest nya och unga där. För jag förstår din önskan om att fler konvent ska synas och vara lätt att hitta, men jag tänker också vara krass och påpeka att konvent arrangeras nästan alltid ideellt. Och att anmäla ett konvent på en ny plattform tar tid, för sidorna blir ofta många och att registrera och lägga upp på alla tar ofta mer tid än en tror. Tid som du skulle kunna lägga på annat. Här vill jag också lyfta det faktumet att många mindre konvent, eller de som har en yngre målgrupp, ofta riktar sig mer lokalt. Det finns absolut de som folk åker land och rike för att besöka, men de är ofta redan så "förankrade" att de kan klara sig väldigt bra på det. Men för mindre etablerade konvent vill du gärna nå dit där din potentiella målgrupp är störst och du får flest personer som faktiskt dyker upp. Då är ofta sociala medier mer värt tiden. För att lägga tid på en ny besökare är rent krasst mer värt än att regga sig i en databas mest bara för databasens skull.
 

Puckohue

Warrior
Joined
9 Feb 2016
Messages
210
Location
Malmö
Ja jag är som sagt medveten om arrangörens perspektiv och målsättning.

gabrielledebourg;n342581 said:
sina sociala medier, vilket är det lättaste sättet att hitta.
För dem som redan vet att de finns.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,280
Puckohue;n342588 said:
För dem som redan vet att de finns.
Fast ändå inte. Utöver att bara ha delningar, vilket i vissa grupper kan ge mycket så kan du framförallt köpa sponsrade inlägg och reklam i sociala medier, vilket är det effektivaste sättet att nå ny publik och målgrupp.
 
Top