Nekromanti Var är stenen och andra klurerier?

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
380
Location
Birmingham, UK
Yo :cool:

Jag spelleder för närvarande en kampanj förlagd i en hittepå stad vid Vallaberget i provinsen Merun för ett gäng Engelsmän (+1 Nederländare) och då jag har beslutsångest kring lite saker tänkte jag att jag slänger upp lite saker här (eftersom jag ligger jäkligt mycket efter med att skriva på krönikan) i hopp om att folk kan komma med tips och förslag på lite saker eftersom det antingen kommer hjälpa mig komma fram till ett beslut, eller ge mig inspiration till saker jag kan hitta på i spel.

Lång historia kort:
Spelarna har tagit på sig rollerna som jägare och andra 'average joes' i staden Valla. När spelet började visste spelarna om lite rykten som cirkulerat i staden, och kunde slå mot färdigheter för att se om de visste mer om händelserna. Dessa händelser inkluderade ett inbrott i stadens enda handelshus, att främlingar setts stryka omkring i skogen på nätterna, och att stora fågelliknande varelser lämnat Vallaberget i flock och flygit söderut. De har luskat reda på en hel del kring inbrottet och har kommit nära främlingarna ett par gånger (en spelare har dock haft direkt kontakt med dem och vill hjälpa dem). En del av dem ledtrådar de lyckats samla ihop pekar på ett samband mellan ruinerna på Gilaberget och dem som finns i Aviadeium; de har bestämt sig för att ta sig upp på berget under helgen för att undersöka ruinerna närmare och se om de kan lista ut vad som kan ha drivit Gargylerna ('fåglarna') på flykt.

Detaljer:
- "främlingarna" letar efter ett 'magiskt träd. Spelarna vet var trädet är och alla utom en (den som litar på främlingarna) har varit där och har lyckats klura ut en del saker, nämligen:

1. Trädet har två symboler inristade i sig; den ena har återfunnits i många kulturer (både nutida och historiska) och betyder generellt vind/luft/storm, de har även använts av hedningar och häxor i deras förbjudna ritualer. Den andra symbolen har påträffats i Aviadeium och forskare spekulerar att detta kan vara heraldiskt.
2. Trädet viskar en dikt på Eirov som översatts av gruppens Taup "Song carried by wind; Revealing what once was lost; Please, sing it once more". Dikten har analyserats (korrekt) och de vet att 'song carried by wind' är en referens till Vindens språk som talas av Sylfer, Harpyor och andra varelser, de vet även att människor inte kan tala detta språk men att vissa legender talar om hur man lyckats kommunicera med dessa varelser via 'wind chimes'.

- En wind chime blev stulen från Aemilios hadelshus; den misstänkte är en vakt som försvann från en handelskaravan några dagar tidigare (en av spelarnas karaktärer reste med dessa då han är vägvisare). Att detta föremål saknas är hemligt och endast spelarna + Aemilio vet om detta; det är en konstig symbol på denna wind chime och Aemilio ville inte att folk skulle börja spekulera kring huruvida han är en kättare eller ej... speciellt inte med tanke på att det verkar finnas häxor i skogen.

- Spelarna vet om målningarna som finns på väggarna i Aviadeium då en av dem läst om dessa; de vet även att liknande målningar finns på väggarna i en av de gamla tempelruinerna på Vallaberget (en av karaktärerna är en guide som spenderat mycket tid på berget).

- Spelarna vet om att 'främlingarna' hävdar att "A great destruction is coming", endast en av spelarna tror på deras historia och att de faktiskt är ute efter att skydda Valla från det som är på väg.


KLURERIER

Var är stenen!?

"främlingarna" använder magi och har attackerat några av spelarna förut. Enligt deras ledare(?) blev dessa personer bestraffade då de frångått deras order om att hålla sig ur synhåll. De har även ingripit på spelarnas sida genom att frammana ett stjärnfall rakt in i en angripande björn, dock är spelarna kluvna ifall 'viskningarna' från mörkret orsakade 'den fallande stenen' eller ifall det var något naturligt förekommande fenomen. De hade tänkt ta med stenen + ihålig björn som bevis till the town council för att visa att konstiga saker pågår, dock lämnades björnen (+ sten) i skogen i en timme eller två medan en av spelarna försökte lura "främlingarna" till att gå vilse. När de kom tillbaka hade björnens kropp dragits iväg av vargar och stenen fanns inte längre däri. Jag har inte bestämt mig ännu för vad som hänt med stenen, dock har jag beslutat att den inte ätits upp av vargarna (för stor) eller trillat ur när de drog iväg björnliket för att mumsa på vid deras lya. För tillfället har jag två alternativ, antingen har en av 'främlingarna' plockat på sig stenen, eller så har den helt enkelt 'dissiperat' eftersom den var magisk.

Fornlämningar öster om Floden
Jag har gjort mitt bästa för att baka in saker från spelarnas bakgrundsslag i äventyret, dock är det en sak som jag fortfarande sliter mig i håret över. En av spelarna har hittat fornlämningar från en by/stad i öster som han kom över efter att de flydde från en grupp rövare som fångat in honom; lämningarna är ruiner från en by som övergavs i samband med att pilgrimsleden för den gamla religionen lämnades (eftersom det var hedniskt). Jag vill gärna få in denna plats i spel då spelarna hittills verkar tycka det är roligt att saker från deras karaktärers bakgrunder blir indragna i spelet (exempelvis bestämde en spelare att han hittat ett konstigt träd i skogen och detta utvecklades till en mycket viktig plot point). Hur denna plats ska kunna komma in i storyn är dock mycket klurigare eftersom det ligger så off från allt annat; that said, det skulle vara kul att leda in spelarna på den gamla pilgrimsleden... Vad som kan finnas där är också lite luddigt. Det skulle kunna vara ledtrådar kring mörkret eller sambandet mellan Aviadeium och ruinerna på Vallaberget, problemet är att det ligger så off att det kommer kräva jäkligt mycket för att spelarna ens kommer överväga att resa dit. Skulle verkligen uppskatta tips på hur jag kan introducera platsen eftersom jag är säker på att spelaren vars backstory har en koppling till platsen / en av platserna skulle tycka detta var kul.

Var har Arcadius (inbrottstjuven) tagit vägen och vad är hans roll i det hela?
Arcadius var en vakt som reste med en handelskaravan, han försvann under sitt vaktpass under första natten; han är den som senare bröt sig in i handelshuset och stal the wind chime. Frågan är var han tagit vägen och vad hans roll verkligen är, mina alternativ är följande (feel free to add your own suggestions!):

1. Arcadius förhäxades av någon (möjligtvis någon i karavanen) till att lämna sin post, resa till Valla, bryta sig in i handelshuset och stjäla föremålet. Hans minne av det hela suddades ut och han lämnades i 'the plateaus' söder om staden efter att sällskapet tagit hand om det han stulit. Om han lever eller inte återstår att se.

2. Arcadius är en medlem i sällskapet och har agerat helt av fri vilja, han stal föremålet och har lämnat över det till någon annan; han gömmer sig hos någon av medlemmarna.

3. Samma som 1, men istället för att sällskapet fick föremålet har han fortfarade det på sig. Någonting gick fel och han sprang direkt in i 'the plateaus' utan att lämna över föremålet först. Han är mest troligt död, antingen ramlade han ner i en skreva, eller så blev han rånmördad av rövare som nu har föremålet (sällskapet letar efter honom).
 

Nirbulas

Veteran
Joined
8 May 2011
Messages
148
Det låter coolt. Jag har ingen koll på vilken den gamla religionen var i den regionen, men om pilgrimsleden har en anknytning till Aviadeium så ska det nog gå att hitta på en anledning för karaktärerna att ta sig dit. En pilgrim från Daak-tron kanske besökte Avadeuim under sin pilgrimsfärd, och tack vare pilgrimens besök lyckades något lämna staden. Kanske en själ, eller något mörkare, som väntade på en lämplig kropp att ta i besittning. Rollpersonerna skulle kunna höra talas om att en pilgrim har försvunnit efter en tid av märkligt agerande, eller kanske rollpersonen stötte på den märkliga pilgrimen, som emellanåt talade i tungor, under sitt tidigare besök vid fornlämningarna.

Stenen kan dyka upp när rollpersonerna minst anar det som en ledtråd för att det märkliga sällskapet har agerat vid ett senare tillfälle. Typ att en vaktpost är försvunnen, men stenen syns på marken där denne höll vakt.
 

Kiwok

Veteran
Joined
11 Feb 2015
Messages
56
Lägg till fornlämningarna som ytterligare en ruin med koppling till de som rollpersonerna tänkt undersöka?
En av främlingarna kan lämna en plothook om fornlämningarna, de kanske innehåller mer än vad rollpersonen såg...?
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
380
Location
Birmingham, UK
Nirbulas;n177590 said:
Det låter coolt. Jag har ingen koll på vilken den gamla religionen var i den regionen, men om pilgrimsleden har en anknytning till Aviadeium så ska det nog gå att hitta på en anledning för karaktärerna att ta sig dit.
[...]
Stenen kan dyka upp när rollpersonerna minst anar det som en ledtråd för att det märkliga sällskapet har agerat vid ett senare tillfälle. Typ att en vaktpost är försvunnen, men stenen syns på marken där denne höll vakt.
Har ingen aning om vilken religion som gällde innan enligt meta, jag hittar helt enkelt på saker själv och knådar ihop det till någonting som förhoppningsvis fungerar.

Gillar verkligen förslaget om att stenen helt plötsligt dyker upp någonstans! Kanske ska låta den dyka upp hos spelaren som haft en del kontakt med dem redan, det skulle liksom inte vara första gången som han hittar en gåva/meddelande från dem som dykt upp helt oförklarligt i hans rum / bland hans ägodelar.

Kiwok;n177607 said:
Lägg till fornlämningarna som ytterligare en ruin med koppling till de som rollpersonerna tänkt undersöka?
En av främlingarna kan lämna en plothook om fornlämningarna, de kanske innehåller mer än vad rollpersonen såg...?
Jo det kommer nog bli så, har hittat ett sätt som kan ge dem lite ledtrådar kring mörkret och varför väggmålningarna i Aviadeium och dem på vallaberget verkar berätta två skilda historier men om samma folk.


Tack för hjälpen ni två! :D
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
380
Location
Birmingham, UK
Spelarna har hittat Arcadius i 'the plateaus'; död, naken, och spetsad på en påle. Eftersom de var distraherade av denna syn samt försökte se ifall de kunde hitta vindflöjeln som Arcadius hade stulit upptäckte de inte Rövarbandet som lagt sig i bakhåll i närheten. Spelarna gav upp striden efter att en av dem kom ruskigt nära ett dödsfall och/eller bruten ryggrad och blev skonade av rövarna genom att lämna över en hel del av deras silver, dock såg de även att rövarbandet verkar ha vindflöjeln i sin ägo.

Detta har nu skapat ett nytt klureri som jag inte bestämt mig för hur jag ska lösa/hantera.

Handlarna som Arcadius reste med.
Arcadius jobbade som vakt för handlarna men försvann mystiskt under ett vaktpass på vägen mot Valla. En av medlemmarna i handelskaravanen har vägrat resa vidare förrän Arcadius hittat tillbaka till dem eller de kunnat ta reda på vad som hänt (hon vill ha closure). Nu när Arcadius kropp kommer kunna lämnas över till handlarna, vet jag dock inte vad jag ska ta mig till med dem. Just nu känns det som att den mest logiska reaktionen från dem är att de kommer dela upp sig för att vissa vill resa vidare till deras slutdestination och vissa kommer vilja lämna Arcadius kropp till hans familj så han kan begravas.

Handlarna skapades ursprungligen för att få in lite trådar så spelarna kunde hitta Arcadius, men jag känner att det är tråkigt om detta är slutet på deras roll i storyn så att säga. Jag känner att någon av dem måste vara inblandade i plotten, och att det är denna personen som sände Arcadius till att stjäla vindflöjeln, men jag har inte bestämt mig för vilken eller varför. Så hjälp mig bestämma vem Arcadius 'medbrottsling' är, please?

Isanon: Ledaren för karavanen, pyaralv, mycket pragmatisk och har varit mycket sur för att Selina (och till viss del Yrgamos) vägrat resa vidare förrän Arcadius hittat tillbaka till dem eller de fått reda på vad som hänt honom. Att han ville ta sig vidare kan verak skumt, kanske var det så att Arcadius skulle gömma Vindflöjeln någonstans så han kunde hämta upp den på vägen och sälja till någon vid deras slutdestination? Motivationen för att stjäla vindflöjeln var definitivt ekonomisk.

Yrgamos: Vakt, Arcadius var hans lärling. Han har definitivt haft tillfälle och relationen som krävdes med Arcadius för att övertala honom till att utföra detta brott. Ifall han dessutom är involverad med de maskerade personerna i staden hade han säkerligen kunnat initiera Arcadius till sällskapet eller förhäxat honom till att springa iväg och stjäla vindflöjeln. Om han inte är involverad med sällskapet känns det otroligt att han skulle ha kännedom om vindflöjeln och motivationen skulle vara tveksam.

Selina: Handlare i karavanen, hon verkar ha varit lite småförälskad i Arcadius och har varit mycket orolig och ledsen sedan han försvann. Om Arcadius även hade känslor för henne skulle hon möjligtvis kunnat övertala honom till att stjäla vindflöjeln. Är hon involverad med de maskerade personerna skulle hon kunnat initiera honom eller förhäxat honom. Hennes motivation för att stjäla vindflöjeln kan vara både ekonomisk eller relaterad till det maskerade sällskapet.

Dock finns även alternativet att alla medlemmarna i karavanen är inblandade, antingen för att de samarbetar med de maskerade personerna i staden, eller för att de tillhör ett annat sällskap som har andra motiv (jag lutar mot detta). Detta skulle betyda att Arcadius var en dubbelagent då de maskerade personerna i staden tydligen visste att han var påväg och hade avtalat att han skulle fixa fram vindflöjeln åt dem.
 

Kiwok

Veteran
Joined
11 Feb 2015
Messages
56
Isanon känns helt logisk som bad guy som du beskriver situationen. För att ge rollpersonerna tid att räkna ut att något är fel så kan dels sällskapet ha tidskrävande begravningsriter som tvingar dom att stanna kvar i området ett par dagar. Sen kan Selina kanske bli misstänksam och komma till rollpersonerna en kväll med sina misstankar?
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
380
Location
Birmingham, UK
Kiwok;n179658 said:
Isanon känns helt logisk som bad guy som du beskriver situationen. För att ge rollpersonerna tid att räkna ut att något är fel så kan dels sällskapet ha tidskrävande begravningsriter som tvingar dom att stanna kvar i området ett par dagar. Sen kan Selina kanske bli misstänksam och komma till rollpersonerna en kväll med sina misstankar?
Jo jag var mest inne på honom eller Yrgamos eftersom de antagligen har mest 'makt' över Arcadius till att övertala honom till att göra detta. Hur de maskerade personerna visste att han var på väg och trodde de skulle få det han stal blir klurigare. Var Arcadius egentligen en medlem i deras sällskap och skulle ge dem föremålet (isf varför ändrade han sig?), var det dem Isanon skulle sälja föremålet till (men ifall de hade pengarna, varför inte bara kontakta köpmannen direkt?), Var någon annan i karavanen allierad med de maskerade personerna och visste vad Arcadius+Isanon planerat (men informationen som skickades till dennes allierade i Valla blev missförstådd).

Sedan kan man ju undra vem Isanon skulle sälja föremålet till. Var det de maskerade personerna i Valla eller någon som 'beställt' föremålet som befinner sig i staden de var på väg till? Det sista känns klart intressantare imo eftersom det drar in en ny 'spelpjäs' i dramat. Vem är dem, varför ville de åt föremålet och vems 'sida' är denna person på?


(obs helt retoriska frågor, mest avsett för mig att klura på men uppskattar såklart idéer från folk som känner sig inspirerade och kan inspirera mig in turn :) )
 
Top