Nekromanti Vampyrer och kärleken

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Minderåriga och känsliga forumdeltagare ombedes sluta läsa omedelbart! /images/icons/wink.gif


Att det här med förälskelser och attraktion har en central betydelse i verkliga livet är nog de flesta ense om. Det upptar (ej negativt menat) tid och tankar och styr mycket av vårt beteende. Även i rollspel är det mycket intressant med kärlek och relationer. Vad händer då med detta så centrala område då någon blir vampyr? Vampyrer har ju inte samma fortplantningsfunktion som människor. Hur fungerar det? Hur påverkar det tillvaron? Jag skulle gärna höra vad ni (inte regelboken!) säger i frågan. Inget rätt eller fel alltså utan bara hur ni i era spelade eller planerade kampanjer tycker det är/har varit roligast att låta det fungera. Några frågor för att försöka peka på vad jag funderar över:

- Kan vampyrer bli kära/förälskade?

- Blir de enbart förälskade i andra vampyrer? Enbart människor? Helst vampyrer men i enstaka fall människor? Eller blir somliga vampyrer alltid intresserade av människor medan andra alltid faller för andra vampyrer? Ghouls?

- De egenskaper (t ex viss ålderskategori, kön, social status) som vampyren då han/hon var människa brukade finna attraktiva hos andra människor – är det samma egenskaper som vampyren i första hand faller för i sin nya form?

- Hur påverkas eventuell kärlek av målpersonens Humanity, generation och dess Presence?

- Hur låg Humanity kan man ha och ändå fortfarande känna kärlek?

- Skiljer sig de olika klanerna åt när det gäller kärlek? Är det i så fall en ”biologisk” skillnad mellan klanerna eller bara en ”social” skillnad? (Med biologisk egenskap menar jag sådant som att en nosferatu alltid blir ful. Med social egenskap menar jag sådant som att toreadors ofta är vackra, vilket beror på att toreadors ofta väljer vackra childe, inte att toreadors automatiskt skulle bli vackra).

- Hur påverkas kärlek av vampyrblodet? Blodsbundna? Blir en vampyr mer intresserad av någon som har smaskigt blod (gamling/vampyr med låg generation)?

- Det som gäller för vampyrer och kärlek gäller det också rent fysisk attraktion?

- Hänger kärlek och sex ihop för vampyrer? Kan de bli förälskade men aldrig kåta? Eller blir de tvärtom ofta lockade rent fysiskt av någon men aldrig kära? Vad gör de rent konkret om de är attraherade av någon (att bara suga blod och inget annat låter lite trist i mina öron)? Är det skillnad på vad de gör och vad de känner om det är en människa respektive en vampyr som de ”umgås” med?

- Hur vanligt är det med vampyrer som är undantag från det som gäller för de flesta av dem?

- Vilka är de viktigaste konsekvenserna av skillnaderna mellan människor och vampyrer i kärlekshänseende?


Eventuella anekdoter om hur era rollpersoner fungerat i kärleksavseende och hur detta påverkat spelet välkomnas.

Arcana – som hoppas på att inte vara den ende som faktiskt tycker att ovanstående är väsentligt i spelet.
För övrigt har jag tappat bort mitt lösen till www.malkavian.nu men hoppas att WoD-fantasterna där hittar hit och lämnar sina synpunkter.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
När du skriver om vampyrer så antar jag att du menar rollpersonerna i Vampire.

Kärlek och vampyrer. Där allt började med Bram Stokers Dracula så är ju kärleken det centrala i hela berättelsen. Love Never Dies osv...

Vidare så kan jag jämföra lite med Anne Rice böcker. Har inte läst alla men dessa ger en känsla av att könsrollerna försvinner och likaså att rollerna mellan föräldrar och barn försvinner. Ämnen som hittas i Nattens Furste kan ge en hel del att fundera över.

Att införa kärleken som ett ämne i Vampire kan naturligtvis vara intressant. Kanske någon RP går och kära ner sig i en dödlig själ. Skall RPn då bevaka sin kära som en skyddande ängel? Skall RPn ta över sin kärlek till andra sidan och kanske samtidigt förlora sin kärlek?

Varför skulle kärleken upplevas annorlunda av vampyrer än vanliga dödliga? Kärleken är ju blind och träffar sitt mål oavsett om måltavlan har stått på jorden i femtusen år eller i 16 år.

Vet inte om detta tillför något till ämnet...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Åååh, kul ämne! Som gjort för mig att sätta (hugg-)tänderna i! Det här är mina åsikter om vampyrer, generellt sett: (Inte om WW:s vampyrer)

"Kan vampyrer bli kära/förälskade?"

Alltså, jag ser ju på vampyrer som liderliga, lustfyllda och i besittning av mycket mer (och starkare) känslor än oss människor. "Bli en av oss, Carrie. Vi kommer alltid vara unga, vackra och förälskade i all evighet" osv. Vampyrens mest utmärkande drag är dess törst. Dels efter blod förstås, men för att en vampyr verkligen skall kännas vampyrig så krävs det mer än så. Det krävs livstörst. Vampyrer får aldrig bli nöjda som vi människor. Tänk på Bram Stoker's Dracula; han kunde stannat hemma i borgen och förlustat sig med de tre brudarna, ändå väljer han att riskera liv och lem bara för att få charmera Winona Ryder. Det gillar jag. Mina vampyrer blir mer förälskade än vanliga människor. Så förälskade att det gör ont, så tokförälskade att de inte vet vad de ska göra av all kärlek och kanske blir vampyren så förvirrad av kärlekstörstatt han gör dumma saker som att blotta en svaghet för några vampyrjägare som råkat ha haft vägarna förbi...

Blir de enbart förälskade i andra vampyrer? Enbart människor? Helst vampyrer men i enstaka fall människor? Eller blir somliga vampyrer alltid intresserade av människor medan andra alltid faller för andra vampyrer? Ghouls?

För mina vampyrer är förälskelse ofta knutet till någon form av utmaning. Let's face it; vampyrer lever för alltid och behöver aldrig ta hem något panikragg. De har hela evigheten på sig att hitta den rätte. Unga vampyrer är dock rätt berusade av sina övermänskliga förmågor. De vill gärna ut och förlusta sig med så många människor som möjligt. Vampyrer har diabolisk charm och kan oftast få vilka de än pekar på. I början nöjer de sig med attraktiva och sexiga människor.

Efter ett tag blir detta dock tråkigt. Vampyren har förr eller senare haft sex med oräknerliga antal attraktiva människor och förhållanden med vanliga töntar ger dem inget längre. De börjar söka förälskelse i allt mer utmanande former. Andra vampyrer, farliga människor (vampyrjägarens dotter/flickvän) eller människor av hög rang (kungligheter eller liknande). Vampyren övergår till att bli alltmer av en charmör. Han/hon blir besatt av kärlek till en enda person och finner större nöje i att långsamt linda denne om sitt finger än att hoppa i säng med så många personer som möjligt.

Dock, man ska aldrig glömma att vanliga människor kan vara grymt sexiga sett genom en vampyrs ögon. Precis som alver så kan vampyrer förbluffas över att människosläktet är så ombytliga, spontana och entusiastiska. Det blir alltid så när en odödlig varelse lär sig känna en dödlig. Åldrande vampyrer kan dessutom finna att människor har en uppfriskande naiv och blåögd syn på livet och världen. Detta kan bli som en förförisk frisk fläkt i en vampyrs ögon. Tänk dig att du bara träffat andra senila bakåtsträvarvampyrer de senaste fyrtio åren; hajja vad mycket nytt det finns i världen som du inte har en aning om! Tänk dig sedan att du får träffa en ärtig student i "Hello Kitty"-tröja som attraheras av dina djupa ögon och sedan lär dig spela The Sims, lyssna på Le Tigre och åka snowboard. Det måste ju bli som att vara ung på nytt. En helt ny värld att smaka på och benjuta!

Med åren blir det dock allt värre och vampyren tröttnar på relationer med människor. De dör ju så fort att vampyren inte längre orkar bry sig om dem. Istället börjar en längtande förälskelse att gro hos vampyren. Det är alltid riktat mot någon annan vampyr och oftast väljer vampyren någon som är till synes omöjlig att få chans på. Vampyren tar inte längre och aktivt flörtar med denne, utan blir mer passiv i sitt kärleksutövande. Det är ofta klart och tydligt vem vampyren älskar, men då denna kärlek som oftast är obesvarad så sker det ändå i det tysta. Det är som i "Dangerous Liaisons" där Malkovich nog egentligen är mest intresserad av Glenn Close fastän hon är smärtsamt onåbar för honom.

När vampyren blir tillräckligt gammal så blir hon en "Glenn Close" själv. Vampyren tappar livslusten och slutar vara en älskande individ.

"- De egenskaper (t ex viss ålderskategori, kön, social status) som vampyren då han/hon var människa brukade finna attraktiva hos andra människor – är det samma egenskaper som vampyren i första hand faller för i sin nya form?"

Vampyrer förvånas alltid av sin nya törst och vad den bringar dem till att göra. De som ena dagen varit frireligösa nykterister tar och snortar kola och lever rövare som vampyrer. De som ena dagen varit toffelmedelsvenssons och skittrista tar och går in stenhårt för s/m och liknande. Ungefär. Vampyrens tidigare liv är ofta något som unga vampyrer försöker dölja, på samma sätt som vissa ungar försöker verka vuxnare än de egentligen är för att ingen skall kalla dem för barnrumpor.

Alla unga vampyrer är bisexuella. När de blir äldre kan de ofta bli patriarkala/matriarkala till sättet vilket gör dem något mer hetero, men alla unga vampyrer ser njutning för vad den är och suger åt sig så mycket som möjligt. Inga vampyrer har heller några fördomar, förutom mot andra vampyrer.

"Skiljer sig de olika klanerna åt när det gäller kärlek? "

Ermm... Om vi glömmer WW:s klaner för ett tag och tittar på alla olika sorters vampyrer som finns i alla sorters rollspel, då tycker jag att de introverta vampyrerna (de fula som lurkar i ensamhet i ruiner och nedlagda byggnader till exempel, eller de akademiska som föredrar att bläddra i luntor och söka kunskap än att umgås med andra vampyrer) oftare blir passionerat förälskade på ett romantiskt sätt. De följer efter kärleksföremålet, spanar in det vart det än går och kanske till och med skriver hemlighetsfulla brev/dikter till personen. De vågar dock nästan aldrig träffa personen i fråga utan föredrar att drömma vackra drömmar om att älska personen i all evighet.

De expressiva vampyrerna (de arroganta, de våldsamma och spelevinkerna) är däremot ofta flörtiga och försöker ragga upp allt som rör på sig (eller nja, de siktar in sig på den vackraste och mest åtråvärda på varje tillställning de besöker). De är egentligen ute efter att bli bekräftade. De vill se föremålet för förälskelsen bli utom sig av förälskelse, medan de själva är kyliga och försvinner morgonen efter de fått vad de varit ute efter.

"- Vilka är de viktigaste konsekvenserna av skillnaderna mellan människor och vampyrer i kärlekshänseende?"

Vampyrer dejtar inte riktigt... Och de har inte samma höga tankar om kristna traditioner som giftemål, med mera.

Människor å andra sidan förstår inte vitsen med att först ha sex med någon och sedan sprätta upp deras strupar.

Tja, det var alltså mina personliga åsikter... Jag håller med Arcana om att det här är viktigt. Vampyrer utan lusta är som varulvar utan päls.

/Rising
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Amore Morte

Tja...det här ämnet har förvisso redan debatterats en del på malkavian.nu, men sure...jag får väl börja från början, då.

Kan vampyrer bli kära/förälskade?

Givetvis. Men som alltid är det ganska individuellt hur amorös man är, och de flesta vampyrers känslor dör av med Humanity:n och/eller åldern. Undantag finnes dock, givetivs. Helt individuellt, helt enkelt.

Blir de enbart förälskade i andra vampyrer? Enbart människor? Helst vampyrer men i enstaka fall människor? Eller blir somliga vampyrer alltid intresserade av människor medan andra alltid faller för andra vampyrer? Ghouls?

Återigen...det är väl individuellt? De seriösa förälskelserna gäller nog oftast andra vampyrer, men även här finns undantag - ofta dramatiska sådana, eftersom kärlekshistorier mellan dödliga och vampyrer är allt annat än okomplicerade. Speciellt unga, amorösa vampyrer har måhända en benägenhet att förälska sig i dödliga, eller rentav ghouler, och detta får ofta omfamningar som följd. Återigen kan väl en viss individualitet skönjas här - vissa vampyrer föredrar vampyrer, andra människor, andra är det fullständigt egalt.
En tendens som torde vara skönjbar är att de vampyrer som förälskar sig i människor i regel är den lite dominanta typen, som så att säga vill kontrollera förhållandet - normalt sett kommer de ju att vara överlägsna sin käresta/käraste i mångt och mycket. Mer osäkra vampyrer, å andra sidan, dras sannolikt mer åt andra vampyrer, gärna sådana som är betydligt äldre än de själva. Man kan ju föra in en sexuell dimension i det hela, också, och då torde det kunna bli ganska kluvet.
Min rollperson Natala, en nyomfamnad, mycket osäker adelsflicka, var tex störtförälskad i sin sire, som var många sekler äldre än henne, och kunde utgöra någon form av trygghet för henne i hennes nya, okända tillvaro. Hon blev närmast beroende av blodsband till siren vad tiden led. Vidare fann hon snart att hon fick ett närmast perverst nöje av att ta unga flickors blod, och således vaknade en ny typ av sexualitet i henne, som hennes sire inte kunde tillfredställa. Hon ömmade ofta för sina offer, och fick ofta skuldkänslor över det hon utsatte dem för - kanske handlade det om självprojicering, att hon såg mycket av sig sjäv och sin rädsla och utsatthet i dem. Eller så var det helt enkelt så att hon kände sig säkrare om hon inriktade sig på att överfalla folk som inte var större eller starkare än henne - hon var ung och svag, trots allt. Hon fick hursomhelst ut något av både kärleken till sin sire, och känslorna för sina offer, även om det senare gjorde henne mycket osäker på sig själv - var det kanske Besten som lurade?

Nåja....det var iaf ett exempel på hur förvirrat det torde kunna bli.

Jag kan tänka mig att vampyrsamhället överlag ser ned både på kärlek mellan vampyrer och mellan vampyrer och människor, men förälskade vampyrpar (trios, kvartetter etc) kan ibland vara väldigt olämpliga att anmärka på (tex Michael, Antonius och The Dracon - har en känsla av att folk inte hade något emot deras lilla trekant). Vampyrer som har förhållanden med människor lär dock flertalet andra vampyrer se ned på rätt hårt, om umgänget inte tar sig formen av ren lek (som fallet nog ofta kan bli med ghouler).

De egenskaper (t ex viss ålderskategori, kön, social status) som vampyren då han/hon var människa brukade finna attraktiva hos andra människor – är det samma egenskaper som vampyren i första hand faller för i sin nya form?

Ja...det är väl klart? Iaf till en början - vampyrer utvecklas ju precis som alla andra. Andra aspekter kan nog dock komma in i bilden på ett tidigt stadium, speciellt då vampyrens gamla personlighet borde påverkas rätt kraftigt av dess nya liv. Det lär mest handla om personlighetsutveckling, egentligen - för vissa förändras idealen nästan direkt, andra behåller kanske sina gamla ideal i all evighet (typ är fullständigt oförmögna att attraheras av tjejer utan korsett). /images/icons/wink.gif

Dessutom...utöver vissa suspekta element (typ undertecknad) är det inte många dödliga som bryr sig om hur deras partners blod smakar. Vampyrer är nog lite mer petiga med sånt.

Hur påverkas eventuell kärlek av målpersonens Humanity, generation och dess Presence?

Humanity påverkar väl en hel del, som vanligt - ju mer omänsklig vampyren blir, desto mindre benägen blir den att älska (återigen, finns alltid undantag). Path är som alltid mindre mänskligt - De 'Path of Death and the Soul'-följare som kärar ned sig i folk kan nog räknas på ena handens avhuggna fingrar. Överlag är det nog nästan bara vampyrer med Humanity som överhuvudtaget blir förälskade i folk (även om blodsband alltid kan skapa artificiell kärlek oavsett path). Och återigen finns ju undantag - typ Belisarius och Shabah, eller ovan nämnda methuselah-trio - Inte faen har någon av dem Humanity.... kärlek kan alltid göra märkliga saker med folk, även vampyrer.

(Någonstans här får jag definitivt kasta ut Kuei-jin ur resonemanget, då vissa av deras dharmor rentav inbjuder till svallande känslor och kärlek - orkar inte ta upp det nu).

Hur en vampyrs generation skulle kunna påverka dess benägenhet att bli förälskad har jag mycket svårt att se. Det spelar väl inte den minsta roll?
(Mitt tidigare omnämnda känslopaket till rp var gen 6).

Presence är, liksom blodsband, bara fusk. Att använda det är inte riktig kärlek, även om det säkerligen kan verka som det. Presence kan väl få den mest luttrade Cappadocian störtförälskad i någon, egentligen, även om jag personligen tycker denna disciplin är väl svår att motstå. (Dominate blir fjantigt ofarlig i jämförelse).

Hur låg Humanity kan man ha och ändå fortfarande känna kärlek?

Hur låg som helst, även om kärlekskänslor blir mer sällsynta vid låg Humanity. Det är när man byter till Path som förmågan att älska för det mesta försvinner nästintill helt.

Skiljer sig de olika klanerna åt när det gäller kärlek?

Egentligen inte - det finns inga biologiska skillnader klanerna emellan, annat än deras klannackdelar - som iofs hade kunnat påverka, speciellt i Nosferatus fall. Och jag kan tänka mig att Tzimisce har rätt få sängpartners - folk brukar inte gilla att ha jord i sängen. Å andra sidan tenderar väl Tzimisce att förlägga de sexuella aktiviteterna någon annanstans (tortyrkammaren, vanligtvis. Btw...varför lider kvinnliga Tzimisce-ghouler så ofta av vaginism, egentligen? Vad _gör_ de med dem?).

Däremot kan det ju finnas en del sociala faktorer - många toreadorer föredrar väldigt vackra/begåvade personer, Nosferatu har komplex för sin fulhet och älskar på avstånd, i hemlighet (ungefär som i Risings inlägg), Tzimisce vill ha folk att plåga och konfigurera om, Brujah raggar mest i vänsterkretsar och Cappadocians föredrar att ha relationer med lik /images/icons/wink.gif

Nej...men allvarligt. Klanen i sig påverkar i regel inte hur kärleken yttrar sig, men däremot är det ju så att klanerna tenderar att innehålla vissa typer av personligheter. Följaktligen uppstår tendenser direkt, även om de beror på folket i klanerna, inte klanerna i sig. Klanklyschor bör motarbetas, så vi konstaterar helt enkelt att det finns en stor individuell avvikelse även inom detta områden. Inte tillräckligt stor för att ignoreras, dock - Cappadocians föredrar _fortfarande_ att umgås med lik ;-)

De två olika kärleks-arketyper Rising tog upp på denna punkt var för övrigt väldigt bra - kan verkligen tänka mig att medlemmar av vissa klaner (Nosferatu, Cappadocians) tenderar att tillhöra den introverta typen, medan andra (De flesta klaner) klart oftare är den utåtriktade typen.

Hur påverkas kärlek av vampyrblodet? Blodsbundna? Blir en vampyr mer intresserad av någon som har smaskigt blod (gamling/ vampyr med låg generation)?

Tja...just Blodsbanden används ju ofta för att förstärka kärlek mellan vampyrer som redan känner dragning till varandra, men annars är ju den kärlek de skapar att betrakta som artificiell - den behöver nog inte tas upp alltför detaljerat här. Dock lär det inte vara ovanligt att blodsband förekommer i vampyrers relation (åter: se det där om Natala).

Smaskigt blod? Jo, det är ju alltid en fördel, men jag skulle inte tro att det påverkar särskilt mycket - det är ju först när man smakat det som det spelar någon roll, och då blir man blodsbunden till, och automagiskt småkär i, personen ifråga.

Det som gäller för vampyrer och kärlek gäller det också rent fysisk attraktion?

Öh...exakt vad menar du? Det beror väl alldeles på? Överlag skulle jag vilja påstå att vampyrers sexlust är betydligt svalare än dödligas - det är mer en ritual än något annat, ofta baserad på gamla minnen, om sådana finnes. Nog har många vampyrer sexuella känslor, men då de inte fyller någon egentligen funktion dör de av betydligt fortare än förmågan att älska - par som hållit ihop i flera sekler får väldigt sällan ut något av att ha sex, och det är också då könet slutar spela någon roll. Många äldre vampyrer är följaktligen att betrakta som bisexuella, intresserade av folks personlighet och yttre skönhet, men inget annat, även om vissa aldrig kan släppa de preferenser de hade som dödliga. De förblir fixerade vid det yttre, och fortsätter vara heterosexuella klänningsfetischister i evinnerlig tid.

Kärlek och sex kan nog bli två olika saker för vampyrer, på ett helt annat sätt än för dödliga - se exemplet med Natala ovan.

Å andra sidan...jag kan tänka mig att många vampyrer blir perversa med tiden, och får ut något som kan liknas vid sexuell tillfredställelse av andra ting än sex. Varför annars alla dessa orgier i blod, tortyr och köttklumpar *hostTzimiscehost* /images/icons/wink.gif

Hänger kärlek och sex ihop för vampyrer? Kan de bli förälskade men aldrig kåta? Eller blir de tvärtom ofta lockade rent fysiskt av någon men aldrig kära?

Se ovan. Och jo, nog kan vampyrer som sedan länge förlorat alla sexuella känslor bli förälskade ändå, även om det kan te sig konstigt om man ser biologiskt på saken (man bör nog inte se biologiskt på WoD). Det blir i det långa loppet andra saker än attraktionskraft som räknas i äldre vampyrers värld.

Vad gör vampyrer rent konkret om de är attraherade av någon?

Allt som människor gör, och lite till?
Även detta bör väl variera kraftigt, antar jag...men att bara hoppa på någon och vilja dricka deras blod är nog ingen höjdaridé - blodsband till någon man inte litar 100% på är inte särskilt hälsosamt, speciellt inte om personen ifråga är Tremere. Vissa vampyrer behåller nog envist de uppvaktningssvanor de hade i livet, vilket kan te sig lite lustigt - neonat-brujahn råraggar och fäller kommentarer, Ventrue-ancillaen uppvaktar och bjuder ut, Lasombra-eldern kurtiserar och spelar luta nedanför balkonger, och Tzimisce-methuselahn ber flickans far om hennes hand, eller släpar iväg henne till sin grotta (Heh...det GÖR han ju faktiskt med Zhavon i klannovellerna, The Eldest /images/icons/wink.gif).

Och jo...om en vampyr har ihop det med en dödlig tillkommer genast nya dimension - bloddrickandet. Han kan dricka hennes blod utan att oroa sig för blodsband, men måste samtidigt värna om sin kärestas välmående. Just detta är en situation jag kan tänka mig - att en förälskad vampyr uppfattar sin mänskliga älskling som väldigt sårbar och bräcklig, och blir nästintill överbeskyddande för att säkra hennes välmående. Motsatsen är också möjlig - har svårt att tänka mig att objektet för en en genomsnittlig Toreador antitribus kärlek mår särskilt bra alla gånger. Blir nog en del nålstick och skärsår under sexakten där...
Annars förekommer det väl som sagt att man överväger att omfamna de man älskar, om man nu inte älskar dem just för att de är levande - något som skulle kunna vara ganska vanligt.

Hur vanligt är det med vampyrer som är undantag från det som gäller för de flesta av dem?

Tja...det har jag ju påpekat i stort sett hela tiden - undantag finns alltid. Vampyrer är lika komplexa som människor, och det är precis lika svårt att göra generaliseringar angående dem. Undantagen lär, om jag får råda, inte vara särskilt ovanliga - Tex är det mest Elders som varit förälskade bland WWs egna slp:er.

Vilka är de viktigaste konsekvenserna av skillnaderna mellan människor och vampyrer i kärlekshänseende?

Begreppet 'One night stand' får en helt ny innebörd ;-)

Och justja...det blir rätt svårt att inta romantiska middagar ihop, eller se solnedgången tillsammans. Att bilda familj kan också bli rätt komplicerat, om inte ens älskare är gen 15 eller Yang-balanserad Kuei-jin. Komplikationerna är rätt många, som synes.


- Ymir, har en känsla av att han råkat skriva ett monstruöst långt inlägg, och tycker sig fortfarande ha mycket mer att säga på området...*suck*
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Amore Morte

Bland de fetare inläggen jag sett. Ett av de bättre också!

”Tja...det här ämnet har förvisso redan debatterats en del på malkavian.nu, men sure...jag får väl börja från början, då.”

Jag tittar in på Malkavian.nu någon gång ibland, men har inte sett ämnet diskuteras där. Kan du ge mig någon länk till eller namnet på tråden/trådarna så är jag tacksam. Eftersom jag har dålig koll på klanböcker och annat så har jag för övrigt lite svårt att hänga med i en del av snacket mellan tungviktarna på Malkavian.nu.

”men förälskade vampyrpar (trios, kvartetter etc) ”

Intressant tanke att vampyrer kan ha tre- och fyrkantförhållanden där samtliga inblandade verkligen känner äkta kärlek till varandra. Det är (enligt vad jag misstänker) extremt ovanligt bland människor i vår värld, men hos vampyrer låter det tveklöst mer sannolikt. Syftar då alltså på just kärlek och inte rena sexakter – har själv observerat (ej aktivt deltagit i) egendomliga konstellationer på fyllefester..

”Presence är, liksom blodsband, bara fusk. Att använda det är inte riktig kärlek, även om det säkerligen kan verka som det. ”

Men om man är förälskad i någon kan man nog tänka sig att använda Presence för att få vederbörande intresserad. I verkliga livet kan man ju (i a f jag!) använda sig av både omoraliska och olagliga trick för att påverka saker i rätt riktning. Är man kär så skiter man i att det är fusk – i krig och kärlek är allt tillåtet!

”Smaskigt blod? Jo, det är ju alltid en fördel, men jag skulle inte tro att det påverkar särskilt mycket - det är ju först när man smakat det som det spelar någon roll, och då blir man blodsbunden till, och automagiskt småkär i, personen ifråga.”

Fast med tanke på hur centralt det här med blod är för vampyrer tycker jag det verkar ganska rimligt att det skulle kunna ha stor betydelse. Kärlekstörsten och blodstörsten smälter ihop på något sätt?

”Öh...exakt vad menar du? Det beror väl alldeles på? ”

Det finns EN fråga som garanterat sätter mig på pottkanten i diverse diskussioner, nämligen olika varianter av ”vad menar du egentligen?” /images/icons/smile.gif Jag tänkte helt enkelt på det här med att för en del människor är sambandet mellan sex och kärlek väldigt starkt, medan andra ser det som två helt skilda ting. Jag funderade över var vampyrer i allmänhet placeras in på den skalan. Ditt svar är mycket bra så på något sätt gick det nog ändå fram vad jag funderade över. Om jag är lite otydlig så beror det på att jag tänkte att det kanske är risk att någon faktiskt läser vad jag skriver /images/icons/wink.gif och då är det bra om jag kan försöka maskera att jag är sån där konstig människa som funderar över vampyrers samliv... /images/icons/wink.gif Har haft upp ämnet med en del Vampirespelare och reaktionen har hittills mest varit ”öh, varför undrar du om det? Är du knäpp eller?” eller ännu värre ”det spelar väl ingen roll, det påverkar väl ändå inte spelet...?” Blir ledsen av sånt.

”(man bör nog inte se biologiskt på WoD).”

Sant, men ibland så går det inte att låta bli.

” har svårt att tänka mig att objektet för en en genomsnittlig Toreador antitribus kärlek mår särskilt bra ”

Påminner mig om en gång alldeles i början av Vampirekarriären där vi träffade på ett sabbathkräk med tortyrkammare och rubbet som hade ett riktigt otrevligt förhållande till en ung flicka som han hade ghoulat. Det var ett rätt lurigt dilemma; jag gillade verkligen den stackars tjejen som hamnat i klorna på den grymme fan och ville rädda henne, men dräpte man kräket så skulle ju inte hon kunna få blod av honom längre vilket hon ju var beroende av. Det hela löste sig när gruppens powergamer helt överraskande tar upp en pistol och skjuter av skallen av tjejen eftersom ”hon kanske hade sett en glimt av honom och sånt är aldrig bra”.

” - Ymir, har en känsla av att han råkat skriva ett monstruöst långt inlägg, och tycker sig fortfarande ha mycket mer att säga på området...*suck*”

Ett väldigt intressant inlägg var det i a f. Du har en garanterad läsare om du sätter dig vid tangentbordet igen.

Arcana
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Gissade att du och Ymir var de man i första hand kunde lita på i det här ämnet; bra jobbar killar! Efter era bamseinlägg har jag svårt att komma på mer att säga om kombinationen vampyrer och kärlek, fast det är kanske tidpunkten på dygnet som gör det.

”Alltså, jag ser ju på vampyrer som liderliga, lustfyllda och i besittning av mycket mer (och starkare) känslor än oss människor. "Bli en av oss, Carrie. Vi kommer alltid vara unga, vackra och förälskade i all evighet" osv. Vampyrens mest utmärkande drag är dess törst. Dels efter blod förstås, men för att en vampyr verkligen skall kännas vampyrig så krävs det mer än så. Det krävs livstörst. Vampyrer får aldrig bli nöjda som vi människor. ”

Sant! Kanske ska inte alla vara just lustfyllda (eller får begreppet lustfylld vara tämligen brett). Men de ska MER. Mer förälskade, mer egenkära, mer maktlystna, mer desillusionerade eller vad det nu handlar om för den enskilde vampyren ifråga.

”Tänk på Bram Stoker's Dracula; han kunde stannat hemma i borgen och förlustat sig med de tre brudarna, ändå väljer han att riskera liv och lem bara för att få charmera Winona Ryder. ”

Det hade jag också gjort. /images/icons/smile.gif

”Så förälskade att det gör ont, så tokförälskade att de inte vet vad de ska göra av all kärlek och kanske blir vampyren så förvirrad av kärlekstörstatt han gör dumma saker som att blotta en svaghet för några vampyrjägare som råkat ha haft vägarna förbi...”

Exakt. Törsten skapar intressanta händelser, relationer o s v. Det här är någon jag tycker är så bra med Vampire. Törsten ihop med den underbara miljön i spelet knycklar ihop alla ”äventyrarkoncept” till en dammboll och skapar verkligt intressanta kampanjer där personligheten står i centrum.

”Alla unga vampyrer är bisexuella. När de blir äldre kan de ofta bli patriarkala/matriarkala till sättet vilket gör dem något mer hetero”

Lite tvärtom mot vad Ymir tyckte (resonemanget om att vampyrer i början går igång på ungefär samma sätt som när de var människor, men efterhand tonar ner de sexuella bitarna och den sexuella biten är väl det som starkast anknyter till könstillhörighet. De blir då mer av bisexuella med åldern). Varför skulle vampyrerna istället vara bisexuella i början? Någon sorts expeimentlusta?
Jag har svårt att tänka mig att jag plötsligt skulle börja försöka ta hem killar om jag blev vampyr (grymt hypotetiskt förvisso). Däremot skulle jag gärna använda Obfuscate för att spöka ut mig till kvinna på krogen bara för att se hur och vilken utsträckning man blir annorlunda behandlad av både kvinnor och män.

”Ermm... Om vi glömmer WW:s klaner för ett tag och tittar på alla olika sorters vampyrer som finns i alla sorters rollspel”

Kanske ingen dum idé (även om jag inte spelar eller har planer på att spela något annat spel med vampyrer än Vampire), jag har ändå så dålig koll på WoD, klaner och olika figurer. Känner mig lite som kompisen som menade att AC/DC var det bästa band som någonsin funnits men på frågan om han tyckte de var bättre med eller utan Bon Scott svarade ”vem fan är det?”

”introverta vampyrerna
+
De expressiva vampyrerna”


Bra resonemang, börjar bli riktigt spelsugen!

”Vampyrer utan lusta är som varulvar utan päls.”

Paja inte stämningen genom att prata om de där lurviga typerna. Varulvar är jävligt osexiga. Kanske en anledning till att jag inte gillar dem och inte vill spela Werewolf. Det var jävligt skönt när jag en gång knäppte en varulv i Vampire – han skrämde skiten ur oss och var otrevlig nog att totalpaja vår bil ute i vildmarken. Han hade en riktigt elak polare också – fanskapet tände eld på huset vi var i. Sånt får man ingen partner av.

Arcana – trött...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Amore Morte

Ämnet har bara belysts väldigt ytligt i någon av de konstigt namngivna trådarna på Malkavian.nu-forumen - topicdiskussionerna har en tendens att på det forumet snabbt rinna iväg åt ett helt annat håll än det ursprungligen var tänkt.

Och jo...jag kan tänka mig just det - alltså att polygama förhållanden där samtliga inblandade känner äkta kärlek till varandra av någon anledning är mindre sällsynt bland vampyrer än människor. Varför så egentligen är fallet har jag dock svårt att besvara...jag bara tänker mig att det är så. Idéer, någon? Blodsband kan kanske spela in?

Methuselah-trion som fordom härskade över Konstantinopel - Antonius the Gaul, Michael the Patriarch och The Dracon, verkar ju onekligen ha hyst äkta kärlek till varandra, även om den kostade Antonius hans liv i slutändan.

En tanke vore ett Sabbat-pack där alla är störtförälskade i varandra. Rätt cool idé? ;-)

Och jo...visst. I krig och kärlek är allt tillåtet, inklusive blodsband och Presence. Men då uppstår genast frågan angående det WW själva är outhärligt luddiga angående: Hur funkar det egentligen att bli påverkad av Presence? Märker man det själv? Eller hade en erfaren vampyr kunnat gissa sig till att han står under Presence-påverkan? Jag tror iallafall på det senare, och det, kombinerat med Presence ofta ganska begränsade varaktighet, gör användandet av den till en ganska vansklig historia - men visst, det är helt klart en möjlighet vissa inte skulle tveka att använda.

Kärlekstörst och blodtörst som relaterade fenomen? Tja...jag skulle helt klart säga att en vampyrs sexualitet före omfamningen i stor utsträckning lär kunna bli normgivande för vad han dricker blod av. Mao, de flesta manliga vampyrer, tex, hade helt klart föredragit en ung kvinna i en grupp tillgängliga byten, etc. Även här finns givetvis tonvis med undantag, men jag tänker mig ändå att blodsugandet ofta har en lätt sexuell underton. Följaktligen borde väl detta påverka kärleken till dödliga också, egentligen, men då blir det ju mer sexualiten än blodet som påverkar, egentligen - eftersom man i regel redan föredrar blod från personer som attraherar en. Så jo...kärleken och blodtörsten smältar ofta ihop.
När det gäller kärlek mellan vampyrer, speciellt gamla sådana, bordet det dock vara en annan sak. Här är oftast mer kärlek än sex inblandat, och blodet spelar inte så stor roll - det är i regel dödligas blod man vill åt, om man nu inte är en överentusiastisk Assamit eller något.

Och jo...folk som tvunget förkastar ämnet sex i rollspel, även Vampire, borde skjutas, eller åtminstone få sig en rejäl avbasning. Jag har haft mycket, mycket roligt med diverse sexuella spänningar karaktärer emellan, och en rollpersons sexualitet torde påverka karaktären i iaf hyfsat stor utsträckning. Personligen vill jag verkligen inte spela asexuella typer, det blir så svårt att identifiera sig med.

Faktum är att sex i rollspel är ett ämne jag tycker är synnerligen intressant...har funderat på att skriva en artikel om det...

"Det hela löste sig när gruppens powergamer helt överraskande tar upp en pistol och skjuter av skallen av tjejen eftersom ”hon kanske hade sett en glimt av honom och sånt är aldrig bra”."

Och ja...usch, vilken stämningsdödare. Snacka om att jag skulle ha blivit besviken över det där...det var en jätteintressant situation, juh. Spelare som på det sättet dödar (i dubbel bemärkelse) sådana möjligheter är om man frågar mig allt annat än kul, tyvärr...

"Ett väldigt intressant inlägg var det i a f. Du har en garanterad läsare om du sätter dig vid tangentbordet igen."

Tack så mycket, alltid trevligt med uppskattning. Detsamma gäller för övrigt dig - tack för initiativet till en mycket intressant forumdiskussion.

Btw...en tankeställare. Vampyrer som älskar varandra...är det nekrofili? ;-)

- Ymir, tror att det är någon hyfsat pervers person som har beskrivit vampyrsex i Storytellers handbook.
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
De expressiva vampyrerna (de arroganta, de våldsamma och spelevinkerna) är däremot ofta flörtiga och försöker ragga upp allt som rör på sig (eller nja, de siktar in sig på den vackraste och mest åtråvärda på varje tillställning de besöker). De är egentligen ute efter att bli bekräftade. De vill se föremålet för förälskelsen bli utom sig av förälskelse, medan de själva är kyliga och försvinner morgonen efter de fått vad de varit ute efter.

Hä hä. Jag trodde att vampyrer hade svårt att "få upp den", men vampyrerna kanske inte är lika döda som jag trodde..
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vampyr-viagra

Kostar en blodpoäng att 'få upp den', enligt Storytellers Handbook. Inga problem, mao.

Även vampyr-kvinnor som vill ha sex får spendera en blodpoäng. Orsaken till det är en lätt pervers historia ;-)

- Ymir, klargör vissa saker
 
Top