Nekromanti Valvet tömt

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
När jag loggade in idag för att hämta lite Chilled Meat för dagens daily cooking från valvet upptäckte jag att valvet mer eller mindre är tomt.

Min första tanke är att personen som enligt loggen plockat ut allt har fått sitt konto kapat. Annars är det ett jävligt taskigt sätt att jävlas på.

/Seinet Wintermute
 

G4il1

Veteran
Joined
12 Oct 2004
Messages
160
Jag pratade med Maria och hon nämnde att det verkade vara Dantes konto så jag har ringt honom och bett honom kolla upp det hela.

Under tiden Seinet så prata med en GM och förklara vad som hänt så vi kan se om vi kan få tillbaka något.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Jag har lagt upp en ticket, har haft den uppe i c:a tre timmar nu. Får se ifall de får tummen ur och tittar på den snart.

Jag har även strypt valvet helt för alla (förutom möjligheten att kunna lägga in guld och använda guld för reparationer). Detta för att ingen skall kunna ta det lilla som är kvar och för att vi inte av misstag skall fylla det med sådant som annars inte skulle få plats så det fortfarande finns möjlighet att återställa det som det var innan.

/S. Wintermute
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,861
Location
Stockholm
När jag försökte logga in var det någon som ändrat mitt lösenord.

Jag har nu ändrat till ett nytt och konstaterat att jag och den av sönerna som delar konto fått alla våra höglevelgubbar strippade på prylar och pengar.

Just nu kollar jag alla våra datorer efter spyware och trojaner.

Så snart jag hunnit kolla exakt vilka gubbar och servrar det gäller så skickar jag en anmälan till Blizzard.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,861
Location
Stockholm
Det tog hela gårdagen att söka igenom alla våra datorer med Ad-Aware, SpyBot Search & Destroy, Malbytes’ Anti-Malware och slutligen Norman Security Suite.

Men nu är det gjort, och jag hittade och avlägsnade ett par misstänkta keyloggers på en av sönernas maskiner.

Jag fick ett mail från Blizzard där de meddelade att de misstänker att mitt konto kapats och att de undersöker saken (samt att de ändrat mitt lösenord). Jag antar att det är Seinets anmälan som ligger bakom.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,861
Location
Stockholm
Inget nytt från Blizzard …

Jag har inte hört ett skvatt från Blizzard sedan jag fick bekräftelsen på att de mottagit mina anmälningar.
 

Surukai

Warrior
Joined
3 Dec 2002
Messages
300
Location
Göteborg
Re: Inget nytt från Blizzard …

Fick en i mitt gille som fick sitt konto kapat men det kunde de fixa ganska snabbt, det var ordnat redan nästa dag... måste man ha ulduar-gear för att få sitt konto lagat eller hur tänker Blizzard?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,861
Location
Stockholm
Jag har fortfarande inte hört något nytt från Blizzard (annat än »vi har mottagit din anmälan, bla bla bla«).

Har du fått någon respons på din GM Ticket?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,861
Location
Stockholm
Prylarna är tillbaka! …

Nu har vi fått tillbaka våra prylar – och våra pengar!

Dessvärre verkar de även ha skickat ALLA prylar från guild vaulten till min gubbe Mathalis.

Så du måste låsa upp vaultflikarna så jag kan lägga tillbaka alltihop.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Prylarna är tillbaka! …

Lite irriterande att allt skickades till Mathalis istället för direkt i valvet. Jag fixar detta så fort jag har tid (vilket borde vara om c:a tre timmar när jag jobbat klart).
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,861
Location
Stockholm
Re: Prylarna är tillbaka! …

Då langar jag tillbaka alla grejer ikväll.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,861
Location
Stockholm
Re: Prylarna är tillbaka! …

Jag själv said:
Då langar jag tillbaka alla grejer ikväll.
Nä, det gör jag inte.

För uppenbarligen har vi inte blivit av med all skit i någon av våra datorer. Nu har nämligen detta konto kapats av någon arselhatt som slagit ihop det med sitt Battle.net-konto.

Rogntudjuu!
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Prylarna är tillbaka! …

Jag har lagt över dina karaktärer i en egen rank, du har rättighet att lägga in saker i tab2 i valvet men i övrigt är resten av valven låsta för samtliga. Tänk dock på att du inte har rättigheter att plocka ut saker du väl lagt in, så tänk på vad du slänger in.

Jag kan sköta jobbet med att lägga tillrätta sakerna i de flikar de hör hemma sedan när det ligger saker där igen.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Prylarna är tillbaka! …

slagit ihop det med sitt Battle.net-konto.
Anledningen till att man gör detta är för att det går att ändra namn genom manövern (det namnet man har på Battle.net-kontot tar presedens över det namnet man har på sitt WoW-konto), något hackers och scammers drar nytta av för att flytta karrisar till sina egna riktiga konton. Förhoppningsvis räcker secret question för att ni ska kunna ta tillbaka det.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,861
Location
Stockholm
Vad händer med Dantes konto? …

Nu har Blizzard tydligen återställt våra konton och skickat nya lösenord.

Jag tänker dock inte logga in från min hemmadator (trots ännu en tidskrävande malware-genomsökning) innan jag fått de Blizzard Authenticators jag beställt.

En authenticator funkar som en sån där koddosa man har till vissa internetbanker. När jag kopplat dosan till mitt konto kan ingen logga på kontot utan att ha dosan fysikt tillgänglig (or so says Blizzard).

Detta borde göra det omöjligt (eller åtminstone mycket, mycket krångligare) för någon arselhatt att knycka mitt konto igen.

När detta är fixat loggar jag in och lägger över allt bös till gillesvalvet igen.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Authenticatorblippar är det många i mitt gille som har. Dock har de beställt dem först efter de råkat ut för en olycka precis som er.

Heed my call! Skaffa en dosa innan ni blir hackade. Det är så värt besväret att slippa oroa sig för keyloggers, särskilt om man delar dator/uppkoppling med folk med mindre datorvana/sinne för nätsäkerhet (som min mor). Jag vet att jag inte klickar på vilken reklam som helst för att senare köra en .exefil, men jag litar inte på att min mor inte gör det.

/Fogge, vuxen och ansvarsfull

EDIT: Glömde ju säga det som var hela anledningen till inlägget: Skönt att det löste sig! :>
 
Top