Nekromanti Vakttornet - tankeexperimentet

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Okej, jag körde själv. Jag gillar det! Kul exempel på att sätta en scen och ett bra exempel på hur jag skulle vilja inkorporera spelarna i miljön (tungt inspirerad av Arvidos MC och Simon som öppnade mina ögon för hur kul det kan vara att släppa i alla fall lite på tyglarna när man SL:ar).

En sak som "krockade" lite med bilden jag bygde upp var den lätta vinden som ersatta min ylande vinterblåst, men det fick bli att det mojnade upp lite.

Kul hur frågorna fick mig att spinna vidare och utveckla bilden i mitt huvud med ytterligare "oefterfrågade" detaljer.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
Rymdhamster;n212583 said:
Okej, jag körde själv. Jag gillar det! Kul exempel på att sätta en scen och ett bra exempel på hur jag skulle vilja inkorporera spelarna i miljön (tungt inspirerad av Arvidos MC och Simon som öppnade mina ögon för hur kul det kan vara att släppa i alla fall lite på tyglarna när man SL:ar).

En sak som "krockade" lite med bilden jag bygde upp var den lätta vinden som ersatta min ylande vinterblåst, men det fick bli att det mojnade upp lite.

Kul hur frågorna fick mig att spinna vidare och utveckla bilden i mitt huvud med ytterligare "oefterfrågade" detaljer.
Bra feedback! Hur lång tid tog det för dig? Kanske ska ta och ändra "lätt vind" till bara "vind" (vilket ju iofs kan krocka för någon med "en varm, vindstilla sommardag". Får ersätta med något allmängiltigt element som funkar i alla lägen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Eventuelt ha med vinden tidigare, innan man hunnit sätta scenen i huvudet. Eller kanske ha en uggla som hoar eller annan fågel?

Tror jag satt i tio minuter eller så. Mycket klickade på plats väldigt snabbt. Men det svåraste var att pausa och verkligen tänka efter. Ivrig bokläsare som jag är så ville jag liksom bara läsa vidare. Vet inte om det skulle hjälpa med större mellanrum eller en kraftig bord mellan styckena.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
Rymdhamster;n212589 said:
Eventuelt ha med vinden tidigare, innan man hunnit sätta scenen i huvudet. Eller kanske ha en uggla som hoar eller annan fågel?

Tror jag satt i tio minuter eller så. Mycket klickade på plats väldigt snabbt. Men det svåraste var att pausa och verkligen tänka efter. Ivrig bokläsare som jag är så ville jag liksom bara läsa vidare. Vet inte om det skulle hjälpa med större mellanrum eller en kraftig bord mellan styckena.
Får klura vidare på raden om vinden. Ett djurläte kan vara bra, även om jag vill hålla det så "livlöst" som möjligt fram tills man avlöser den här individen i tornet.

Jag ville hålla layouten så enkel som möjligt, befriad från linjer etc. och med en mycket simpel illustration längst ner i hörnet där endast den gröna granen bryter av. Jag förstår dock vad du menar med svårighet att pausa och ta det lugnt. Detta kanske är en bra övning att klara av det? ????
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
Från en annan person som testat:
"Mitt vakttorn liknande en fyr, placerad högt på ett berg med ett stup och havet alldeles nedanför. Irland 1625."
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
Rymdhamster;n212589 said:
Eventuelt ha med vinden tidigare, innan man hunnit sätta scenen i huvudet. Eller kanske ha en uggla som hoar eller annan fågel?

Tror jag satt i tio minuter eller så. Mycket klickade på plats väldigt snabbt. Men det svåraste var att pausa och verkligen tänka efter. Ivrig bokläsare som jag är så ville jag liksom bara läsa vidare. Vet inte om det skulle hjälpa med större mellanrum eller en kraftig bord mellan styckena.

https://stillarollspel.wordpress.com...eexperimentet/

Lagt upp ny version nu fixad miss + det här med vinden (som lagts tidigare i texten nu istället) och lagt till en mening om upptrampad stig, som är tänkt som hjälp och stämningsskapare vid visualisering initialt.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Nu har jag också testat det. Kul idé! Jag hade också svårt att heja mig i läsningen, och slutade med någon sorts steampunk/western miljö.

Jag funderar på om det skulle kunna vara en idé att ställa mer specifika frågor som parar ett påstående med en fråga, typ: idag är det extra svårt för dig att ta dig upp i vakttornet. Varför det?", "Du fnyser förargad när du tittar på ett av husen i byn. Varför det?"

Frågan om varför dammen är en viktig plats är lite inne på det spåret. Man kan fundera på att styrka infon att man lekte där som barn före det att man får den frågan, annars är det lätt att uppge det som anledning till att dammen är viktig.

Har du planer på fler liknande övningar?
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
Tant Ragnar;n213015 said:
Nu har jag också testat det. Kul idé! Jag hade också svårt att heja mig i läsningen, och slutade med någon sorts steampunk/western miljö.

Jag funderar på om det skulle kunna vara en idé att ställa mer specifika frågor som parar ett påstående med en fråga, typ: idag är det extra svårt för dig att ta dig upp i vakttornet. Varför det?", "Du fnyser förargad när du tittar på ett av husen i byn. Varför det?"

Frågan om varför dammen är en viktig plats är lite inne på det spåret. Man kan fundera på att styrka infon att man lekte där som barn före det att man får den frågan, annars är det lätt att uppge det som anledning till att dammen är viktig.

Har du planer på fler liknande övningar?
Jättebra input, tack! Detta är ju bara en 1.0:a och jag tar med mig feedback. Exempelvis det här med att dammen är viktig och att du lekte där som barn, är något som du har helt rätt i; frågan styrs för mycket till barndomen. Kommer att publicera uppdaterad version här när tillräckligt mycket slipats till.

Har inte funderat på fler miljöer/tankeövningar/rollspel på det här sättet, mer än att det vore kul med ett mer öppet scenario, typ: "du står på en strand och ute på en ö ser du en byggnad." Sedan lämna det mindre styrt om vad som händer. Men...ja, inte tänkt så mycket på det.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
Kul med så olika miljöer som framkommit: snöstorm, irländskt 1600-tal, och steampunk/western (Stephen Kings "Det mörka tornet"-serie månne?).
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
Frågor med påstående - fråga typ det som nämns: att det är svårt att klättra upp och varför är det det, tror jag kan påverka omspelbarheten negativt. Jag vill ha många öppna frågor och skapa en känsla hos deltagaren/-arna att "ikväll vill jag köra Vakttornet, får se vad som händer..." mer än man på förhand vet att det blir svårt att klättra upp.

Jag säger emot mig själv lite där i och med att dammen är viktig och att man knappt säger något till den man avlöser, men jag vill minimera såna scener.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,149
Location
Göteborg
Jag tänkte omedelbart att två personer till häst närmade sig. Sedan att man ertappade en tjuv därinne, men istället för att gripa den hamnar man i ett filosofiskt samtal om sakernas tillstånd. Undrade lite varifrån dessa bilder kom. Sedan kom jag på att jag är alldeles för insnöad på en viss nobelpristagare för att kunna tänka fritt och självständigt runt just ett vakttorn.

VIlket för övrigt ger att det är vildkatter, inte ugglor eller andra fåglar, som väsnas strax innan vinden börjar blåsa.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
olaberg;n214215 said:
Jag tänkte omedelbart att två personer till häst närmade sig. Sedan att man ertappade en tjuv därinne, men istället för att gripa den hamnar man i ett filosofiskt samtal om sakernas tillstånd. Undrade lite varifrån dessa bilder kom. Sedan kom jag på att jag är alldeles för insnöad på en viss nobelpristagare för att kunna tänka fritt och självständigt runt just ett vakttorn.

VIlket för övrigt ger att det är vildkatter, inte ugglor eller andra fåglar, som väsnas strax innan vinden börjar blåsa.
Kul att du körde det. Men du och jag har varit igenom det där, och det är inte vårt öde.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
Tant Ragnar;n213015 said:
Nu har jag också testat det. Kul idé! Jag hade också svårt att heja mig i läsningen, och slutade med någon sorts steampunk/western miljö.

Jag funderar på om det skulle kunna vara en idé att ställa mer specifika frågor som parar ett påstående med en fråga, typ: idag är det extra svårt för dig att ta dig upp i vakttornet. Varför det?", "Du fnyser förargad när du tittar på ett av husen i byn. Varför det?"

Frågan om varför dammen är en viktig plats är lite inne på det spåret. Man kan fundera på att styrka infon att man lekte där som barn före det att man får den frågan, annars är det lätt att uppge det som anledning till att dammen är viktig.

Har du planer på fler liknande övningar?
Ordnat till en slutgiltig version (för en tid sen men finns nu på https://stillarollspel.wordpress.com/ ).

Och det kommer ett nytt "experiment" nästa vecka!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ska det vara mer än en sida? För det stod det skulle ta en kvart men det tog kanske 2 minuter. Men, jag tyckte om det.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
2097;n226212 said:
Ska det vara mer än en sida? För det stod det skulle ta en kvart men det tog kanske 2 minuter. Men, jag tyckte om det.
Nej, är en sida. Tanken är att försöka gå igenom det i väldigt lugnt tempo och med pauser. Såklart individuellt allt sånt där. :)

Eftersom de flesta verkar bränna av texten som bokläsning antingen man vill eller inte, trots instruktion om att inte göra det, kanske upplägget av texten behöver ändras.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag svarade på frågorna medan jag läste så jag trodde inte jag gick för fort fram. Trodde det skulle komma fler sidor. Jag kom till ett torn av svart glas som jag behövde klättra upp med sugproppar. Min syster i byn var den jag avlöste. I vår by bor det tretton personer. Det är därför jag måste dö. Dom kommer dränka mig i dammen. Dom tre förbereder för det. Men det är något som hotar vår by — det är jag.
 
Top