Nekromanti Vad vill du veta om staden du spelar i?

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
När du spelar ett cyberpunk-spel, vad vill du veta om huvudstaden du spelar i? Vad är viktigt för just DIG att veta, och vad vill du hellre ha fritt för dig själv att hitta på?
Vill du veta hur språket låter, hur byggnader ser ut, vad de kriminella gängen gör, eller hur vardagslivet ser ut?

Dessutom: Skulle du gilla om spelet försökte förklara så lite som möjligt av staden i ord, och mer i bilder?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Telash said:
Vill du veta hur språket låter, hur byggnader ser ut, vad de kriminella gängen gör, eller hur vardagslivet ser ut?
Japp. Men framför allt vill jag ha krokar, saker att förhålla mig till genom min rollperson (Jag tycker illa om Mishima generellt, men klan Ishida brukar vara OK. Bauhaus... Mnjaeh, man får vara försiktig), saker att bygga äventyr kring (konflikter! konflikter! konflikter! på alla nivåer) och sånt. Dvs, såna där saker som är jäkligt konkret användbara för att få grepp om min rollperson som spelare, och fatta vilken sorts äventyr jag kan bygga (och hur man gör det) som spelledare.
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Okej. Kan du komma på något generellt som är onödigt att ta med? Kanske något du har stött på i ett befintligt rollspel?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Vilka personer som finns i staden
Vad de vill
Vad de är rädda för
Vad de begär (overrides logic)
Hur detta krokar fast i andra personer (gärna triangeldraman, alltså tre personer som har relationer eller mål med minst en krock i)
Var de gillar att hänga och vad de gillar att göra för att koppla av
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Telash said:
Okej. Kan du komma på något generellt som är onödigt att ta med? Kanske något du har stött på i ett befintligt rollspel?
Exakt befolkningsmängd och annan "geografibokskunskap" tycker jag generellt att man kan undvika, likaså extremt detaljerade beskrivningar av saker rollpersonerna inte kommer att stöta på. Jag gillar när saker förklaras, men man måste inte detaljera allt.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
En mycket liten grej som jag tycker är skitviktig för att få en stadsstämning:

Gatnamn

Alltså, inte dehär tråkiga geografi-kunskaperna krank pratar om. Utan bara ett dussin namn på olika gator. Inte var de ligger, inte vad som finns där.

I städer navigerar man via gatnamn. Det som skiljer en lantis från en stadsbo är att den senare kan en massa flådiga gator. Kan man som spelledare eller spelare slänga sig med några gatnamn skapar man dendär känslan av att man är i en stad.

Gatnamn är såklart inte överdrivet svåra att hitta på själv, men någonstans att starta är väldigt trevligt. Används siffror i jänkar-stil? Är det krigshjältar som namngett gatorna? En liten lista exempel svarar på allt sånt.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
krank said:
Telash said:
Okej. Kan du komma på något generellt som är onödigt att ta med? Kanske något du har stött på i ett befintligt rollspel?
Exakt befolkningsmängd och annan "geografibokskunskap" tycker jag generellt att man kan undvika, likaså extremt detaljerade beskrivningar av saker rollpersonerna inte kommer att stöta på. Jag gillar när saker förklaras, men man måste inte detaljera allt.
Det här håller jag med om. Det är ett jävla oskick (framför allt i fantasy, känner jag) att dra med en drös statistik för varje stadsbeskrivning. Håll det till häftiga grejer som man faktiskt kan göra lite historier kring. Handels-centrum, kriminalitet, lokal politik, lite kända snubbar, sådant som kan uppfattas som spännande.

Ingen blir kåt på att veta hur många som bor i din stad.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Möller said:
En mycket liten grej som jag tycker är skitviktig för att få en stadsstämning:

Gatnamn

Alltså, inte dehär tråkiga geografi-kunskaperna krank pratar om. Utan bara ett dussin namn på olika gator. Inte var de ligger, inte vad som finns där.

I städer navigerar man via gatnamn. Det som skiljer en lantis från en stadsbo är att den senare kan en massa flådiga gator. Kan man som spelledare eller spelare slänga sig med några gatnamn skapar man dendär känslan av att man är i en stad.

Gatnamn är såklart inte överdrivet svåra att hitta på själv, men någonstans att starta är väldigt trevligt. Används siffror i jänkar-stil? Är det krigshjältar som namngett gatorna? En liten lista exempel svarar på allt sånt.
Jag skulle snarare säga att skillnaden mellan att kunna staden och att komma utifrån är att den som inte hör hemma försöker navigera efter gatnamn, medan den som bor i staden bara vet var saker ligger.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Svarte faraonen said:
Jag skulle snarare säga att skillnaden mellan att kunna staden och att komma utifrån är att den som inte hör hemma försöker navigera efter gatnamn, medan den som bor i staden bara vet var saker ligger.
Kanske det.

Min personliga upplevelse stödjer inte riktigt det. Som boende i länet kan jag navigera hyfsat i Stockholm, men har ingen aning om vilka gator saker ligger på. De bekanta jag har som är uppvuxna i innerstaden kan däremot gatorna utan problem.

Hursomhelst var det inte riktigt min poäng. Den var snarare att stadskänslan infinner sig om spelledaren säger
»Ni tog F-banan till fjärde gatan och står nu på Kiseltorget.«istället för att säga, tja, »Ni står på ett torg«.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
krank said:
Telash said:
Okej. Kan du komma på något generellt som är onödigt att ta med? Kanske något du har stött på i ett befintligt rollspel?
Exakt befolkningsmängd och annan "geografibokskunskap" tycker jag generellt att man kan undvika, likaså extremt detaljerade beskrivningar av saker rollpersonerna inte kommer att stöta på. Jag gillar när saker förklaras, men man måste inte detaljera allt.
Detta är intressant överlag. Vi har en väldigt modern syn att se på staden, fram till i slutet av 1800-talet så var inte staden nämnvärt strukturerad, den växte hade sitt eget liv och var okontrollerbar. Läs gärna om Haussmans boulevarder om de intresserar dig. Jag tycker att det är häftigt med en bubblande och växande stad.

Gatunamn är bra det kan användas som en kontrast. I delarna av staden som är fungerande finns det gatunamn men runt den hittar man helt enkelt inte om man kommer utifrån!
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Jag vill veta hur många som bor i staden (utöver de andra sakerna som ni andra vill veta). Behöver inte veta exakt, men klart jag bryr mig om det är en stad stor som Borås, Göteborg eller London.

Jag ser gärna konflikter mellan etniciteter, klasser/branscher och nytt/gammalt. Kanske fem-tio viktiga platser i staden. Det svinkoola museet med ockulta utställningar, universitet, stadshuset, en representativ fattig förort (kanske torget i mitten), den stora gallerian i mitten av staden osv.

Får jag en positiv stämning av staden eller inte? Är den mörk, otrevlig och hotfull? Grå, effektiv och stressad eller kulturell och lättsam? Typ. Är folk trevliga mot mig?
Hur ser lag och ordning ut? Verkar polisen hård, hjälpsam, korrupt eller frånvarande? Finns det en "öppen" organiserad brottslighet? Finns det någon skillnad på brottslingar och poliser? Vilka av dem förespråkar det liv jag föredrar?
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Allmän följdfråga: (fortsätt gärna svara på den första också.)

Om nu spelet är tänkt att utspelas i den centrala staden, hur mycket vill ni veta om världen i övrigt?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,886
Telash said:
När du spelar ett cyberpunk-spel, vad vill du veta om huvudstaden du spelar i? Vad är viktigt för just DIG att veta, och vad vill du hellre ha fritt för dig själv att hitta på?
Vill du veta hur språket låter, hur byggnader ser ut, vad de kriminella gängen gör, eller hur vardagslivet ser ut?

Dessutom: Skulle du gilla om spelet försökte förklara så lite som möjligt av staden i ord, och mer i bilder?
Gärna mycket bilder, hellre än mycket text. Det här tycker jag är en bra bild som beskriver både stämning, teknologinivå, arkitektur etc. på ett mycket effektivare sätt än vad ett textavsnitt skulle kunna göra. I varje fall för mig, men jag är också mer visuell än textbaserad. Det får gärna vara mycket människor/varelser på bilderna (mer än på bilden jag länkade till), eftersom det ger ytterligare insikt i hur staden är och beter sig.

Sedan gillar jag verkligen kartor, så att man kan hitta även de mest undangömda och sjaskigaste små bögklubbarna.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Svarte faraonen said:
Jag skulle snarare säga att skillnaden mellan att kunna staden och att komma utifrån är att den som inte hör hemma försöker navigera efter gatnamn, medan den som bor i staden bara vet var saker ligger.
Håller inte riktigt med där; skulle snarare säga att för en inföding så har gatorna (och deras namn) blivit instinktiva. Det innebär att en inföding inte behöver gå och titta på en karta om någon säger at man ska mötas i t.ex. hörnet Västeråsgatan-Västmannagatan. Så jag kan köpa att man inte navigerar efter gatorna, men man vet var de ligger och ofta hur de ser ut.
 
Top