Vad tänker ni spela 2022?

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
En stor del av köpfritt-utmaningen (för mig) är att spela, skriva, och läsa mer - samla mindre. Så vilka är alla dessa spel som jag vill spela nästa år?

Blades in the Dark
Först ut under nya året. Påbörjas 22:a januari. Har gått hyfsat all-in för att fokusera på stämning och det blir extra roligt eftersom en av spelarna aldrig spelat rollspel förut.

The Expanse
Rymdspionkampanjen kommer bli riktigt kul att sätta igång. Blir vad vi spelar efter BitD.

Degenesis
Har läst hela mastodontkampanjen och målet är att spelleda den. Blir intressant att se hur fort det ballar ur i händerna på mina spelare. Spelar det mest för att utmana mina preferenser, men har också fascinerats en del av spelets setting. Kampanjen efter The Expanse. Tippar att det inte sker förrän mot slutet av nästa år.

Onda människor
Har varit ett evighetsprojekt och det är långt kvar till mållinjen. Men det blir klart nästa år. Mitt anti-mysterieepos.

Fler one-shots!
Har näranog ett tiotal ospelade som jag vill spela innan de renskrivs. Blir förhoppningsvis lite spelat redan i mellandagarna.

Tenra Bansho Zero
Måste verkligen testa en full session av detta någon gång. Verkar vara helt min typ av spel. En one-shot som spelas en hel dag? Love it!

Shinobigami
Måste testa detta också... PvP-fokuserat ninjaspel. Och one-shottigt!

Cryptomancer
Otippat spel som på ett skitbra sätt visar hur du kan använda samtal för att representera saker i verkligheten. I detta spelets fall, IT-säkerhet.

Transhuman Space
Hittade det sista fysiska supplement jag saknade till samlingen och tänker läsa igenom alltihop nästa år, för att på sikt faktiskt starta en TS-kampanj. Älskar settingen. Brukar tycka det är den bästa setting som skrivits till ett rollspel. Så det är helt klart dags att SPELA i den.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,408
Location
Maastricht
The One Ring
Vi är ungefär halvvägs igenom The Darkening of Mirkwood. Så det lär ta upp en del av året.

Ska själv spelleda Oaths of the Riddermark är tanken, så hoppas kunna spela igenom det på ett halvår eller så.

FATE
Vi har bara precis börjat på denna kampanj, så vi komemr fortsätta med det. Är första gången jag testar FATE så ska bli skoj.

Just nu inga övriga planer.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Band of Blades är precis påbörjat nu innan julhelgerna och lär väl fortsätta större delen av nästa år. Uppdrag vid fysiska spelträffar, kampanjfaserna textbaserat online.

Wanderhome vill jag så himla gärna prova, men tveksamt om jag får ihop folk att spela det med.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Jag kommer att spela LabLord på Grottröj, naturligtvis. Nästa år är tionde året vi kör Grottröj! I flera år har jag tänkt skriva ett cheatsheet för OSR-regler, baserat på LabLord och lite förändringar. Om det blir av vill jag speltesta det.

Och fler oneshots i lådan! Jag har saknat dem sedan sommaren 2020 när vi spelade ett gäng.
 

Nidvisa

Veteran
Joined
6 Dec 2019
Messages
36
Dark Heresy 2e . Kampanjen följer med till det nya året. Vi jagar en slaneeshkult genom sektorn. Vi spelar detta över discord.

Rogue trader. Efter ett uppehåll på några månader pga separation och flyttar så skjuts the Frozen reaches på 2022.

Call of cthulhu. Vi fortsätter med one-shots för att gå igenom reglerna så alla är på samma nivå tills den stora kampanjen drar igång efter Rogue trader.

Chronicles of darkness snoppspelet. Vi spelar supermilitärer som jagar övernaturliga varelser för organisationen D.A.R.K.

Nordiska väsen. I januari drar vi igång med en grupp torsdagsbarn i djupaste Småland och de varelser de kommer ställas inför.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
5e + SKT. Efter 68 (!) spelmöten går denna kampanj mot sitt slut. Tror vi blir klara i februari.

Sedan ska jag ha SL-fritt ett litet tag, kanske kan lura någon av mina spelare att spelleda något under den tiden. Har också blivit lovad att få vara guest star i en 5e kampanj ett möte eller två. Så det blir väl någonstans mellan noll och tio möten som spelare nästa år.

Efter pausen ska jag börja preppa nästa kampanj. Red Box + Caverns of Thracia. Hoppas kunna börja under våren eller tidig sommare och sen får vi se hur det går. Om vi tycker det är kul så räcker kampanjen nog till en 20-30 spelmöten, så den kan mer eller mindre hålla mig sysselsatt året ut.

Och med min dotter då? Det blev bara fem möten 2021 och jag tvivlar väl på om det blir mer nästa år. Jag hoppas att vi ska kunna spela lite även nästa år, kanske OSR, förenklad 5e eller något annat fantasy. Avatar-spelet ska väl komma under året, och dottern gillar Avatar, så kanske? Om inget annat hoppas jag att hon vill spela lite nya DoD när det kommer.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Under 2022 tänker jag ...

Avsluta den pågående kampanjen med Världsrymdens vagabonder.

Starta upp en ny kampanj med Svärd & svartkonst, närmare bestämt Naram Akaris ruiner.

Fortsätta spela Warhammer Fantasy och Fienden ibland oss.

Avsluta det pågående äventyret med The Sprawl.

Spelleda Vaxkabinettet till Askhem.

Testspela Expendable Assets.

Jag hoppas även kunna spela roliga saker på fysiska konvent. Kanske till och med arrangera något ...
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Vi har bara en sak planerad, men givet att alla andra utom mig i gruppen är småbarnsföräldrar så är det ändå väldigt bra: En WW2 fransk motståndsrörelse-kampanj där reglerna snor lite glatt från både Fate, Pendragon och Ars magica.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,712
Location
Göteborg
Saker jag vill spela 2022 är samma som saker jag vill skriva färdigt 2022:
  • Anatman
  • Samsara
  • Plommonkrönikan (okej, kommer ju knappast att bli färdigt)
  • Se och göra i Aliatra
  • Översättning av Minuit pour toujours

Det enda jag är pepp på att spela som inte är mitt eget är Kim Nolemos Upproret i Münster. Samt kanske @Murmelgnu s romcom-spel.
 

Puckohue

Warrior
Joined
9 Feb 2016
Messages
210
Location
Malmö
Jag planerar spelleda:
  • Night Witches (på jobbet)
  • B1-9 med Old School Essentials-reglerna (som paus från en av mina RQ-kampanjer)
  • RuneQuest: Roleplaying in Glorantha (två kampanjer med olika spelare)
Jag tänker spela:
  • MERP med RQ3-regler
Skoj om det blir mer, men det vet man aldrig. Önskelistan är hur lång som helst.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,234
Jag har så himla mycket i görningen att jag knappt ens vet vad som kommer kunna bli av under 2022. Har en större "kampanj" på gång som spinner över multipla spel i olika settings som jag förhoppningsvis ska få ombord de andra på, men är osäker på vilken del jag ska börja med då. Kanske Skrômt.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Fortsätter med Klubba Klassikerna från västra ereb.

Härnäst blir det att påbörja konfluxen (vilket ger inte så lite prestationsångest), Sedan blir det något annat från Äventyrsspels smörgåsbord. Mythras

Med döttrarna hoppas jag kunna fortsätta spela några äventyr i Caldarox miljön med lätt modifierade DoD2016.

Sedan vore det ju kul om man kunde få vara spelare i något äventyr.. ..🙏

/C
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Vet att vi kommer spela:
---------------------------------
Vet att vi kommer spela någon D&D 5e-variant , men med massa konstiga raser/klasser i viktorianskt england. Osäkert hur många sessioner. Mycket möjligt det blir bara en one-shot.

Vet att vi kommer fortsätta med Tianxia: Blood, Jade & Silk.


Troligtvis:
---------------------------------
Om jag får färdigt lite mer äventyr så tänker jag köra The Troubleshooters.


Saker som är mer eventuella...
----------------------------------
Vampire: the Masquerade 5e (samma spelledare som i den konstiga D&D). Han hittar annars säkert på något annat.

Scion 2e (Beror på när Demigodboken kommer, och om spelledaren sedan även vill vänta in God-nivå,som inte ens är färdigskriven än, eller om vi skall köra och pausa på nytt när vi kommer till den nivån. Samma spelledare som i Tianxia där han har planerat massor).


Tveksamt.
------------------------------------
Jag vill kunna få till att testa Good Society: A Jane Austen rpg som en one-shot, men min spelgrupp är nog inte rätt för det.

Jag vill köra Call of Cthulhu Sverige (Tjurmannen från Kungsskär), men 2 i gruppen är väldigt negativa till Cthulhu. :(


Och jag vet att det var några andra i gruppen som hade idéer på saker och ting.
 
Last edited:
Top