Vad som hinns under ett dygn

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,606
Location
Uppsala
Petar med ett one-shot som handlar om ett medeltida land i kris. Rollpersonerna är adelsfolk som hamnat i det otacksamma läget att försvara landet mot invasion.

Något jag bestämt mig för att stoppa in är strukturerad tid, inspirerad av Pendragon. Men där det eminenta spelet ser varje spelsession som ett sammanhängande scenario som får representera ett helt år i spelvärlden så är jag inne på att representera ett dygn istället. Där Pendragon har en "winter phase" som är till för att se om barn föds eller andra intressanta saker händer så har detta konceptet en Night Phase istället där arméer slår läger, banditer kan härja, båtar landstiga längs kusterna med nya fiendetrupper, etc. Det är framförallt tabellstyrt--precis som i Pendragon--men utgår också från en lista med specifika händelser som representerar fiendens trupprörelser.

So far so good. Men det jag börjat fundera på är vad som faktiskt hinns under ett dygn? Att hitta information som hur långt en armé hinner marschera är enkelt. Men den stora frågan här är vad rollpersonerna hinner göra på ett dygn? Även kanske lite triviala ärenden som bråkande bönder och annat som de också måste hantera, som stjäl tid från de de skulle behöva göra?

Vad har ni för idéer kring vad adelsfolket gör när invasionen står utanför dörren?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,000
Location
Umeå
De intrigerar! De försöker rädda sitt skinn och tvekar inte för att offra andras. Allt eftersom timmarna tickar på så ökar desperationen, vissa försöker mönstra soldater in absurdum, andra håller utdragna, meningslösa möten för att hitta en lösning i situationen, någon försöker hitta ett sätt att fly med så mycket som möjligt av sin släkts rikedomar, en farbror har låst in sig i källaren med allt sitt öl och en mormor har hoppat från muren. Rollpersonerna får försöka hitta en lösning medan kalabaliken utvecklas.
 
Top