Vad skulle du vilja bli tillfrågad om av en spelledare?

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Under årens lopp har jag diskuterat en bunt med folket jag spelar med, gett dem enkäter, läst på forum, och läst andra skrifter på ämnet om vad folk gillar och ogillar i rollspelandet. Nu håller jag på med senaste iterationen av en enkät och tänkte dra nytta av all erfarenhet här på forumet.

Målet är att få veta så mycket som möjligt om vad spelarna föredrar kring allt vad rollspelandet innebär. Sociala interaktioner mellan spelarna, irritationsmoment, regeldensitet, favoritgenres, från det stora till det lilla. Vilka frågor skulle en spelledare behöva ställa till dig för att få en bra bild av vad du vill som spelare så att spelledaren kan leverera så bra spelmöten som möjligt för dig? Jag är ute efter hyffsat fokuserade frågor ibland med färdiga svarsalternativ, snarare än bredare dylika som kräver utförliga svar av enkätstagaren.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
"Är det OK att jag kör rätt så blorbigt? Gillar nämligen inte att justera tärningar, monsterHP osv…"
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Hur mycket system mastery har du?

Vad vill du ha ut av världen?

Vad gör din karaktär rolig att spela för dig och som jag inte ska fucka med?
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Jag brukar fråga:
Vad vill ni uppleva, vad vill ni att äventyret fokuserar på, vilka scener hade ni verkligen velat spela?
Kortfattat, vad tycker ni är roligt?
Min nästa fråga är om vi ska köra hardcore eller softcore. Där hardcore innebär ond, bråd död ifall tärningarna visar det och softcore innebär skador som går att läka så att äventyret går framåt (De väljer alltid hardcore).

Jag antar att eftersom jag ställer dessa frågor så är det ungefär samma saker som jag velat att en SL skulle fråga mig. (Vad tycker du är roligt och hur hårt/realistiskt ska det vara)

Edit: Kan lägga till att de scener som spelarna beskriver att de vill spela är inte de scener som hamnar i äventyret. Men jag skapar liknande scener för att spela på samma typ av upplevelse.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,447
Location
Helsingborg
I min engagemangsteori så har jag listat upp fem abstrakta WHY och fem abstrakta WHAT.

WHY
Utforskande: gillar att få mer och mer information ju mer personen söker.
Tävlan: gillar att få utmaningar och överkomma dem.
Uttryck: gillar att visa vem man är
Upplevelse: gillar att svepas iväg i något
Förstörelse: gillar att bryta ned något i småbitar

WHAT:
Meaning: spirituella, moraliska, ideologiska och sociala värderingar
Mechanics: spelmekaniken.
Group: de andra deltagarna och deras relationer och hierarki
Setting: spelvärlden
Fiction: berättelsen som utspelas vid bordet

Dessa kan kombineras varandra och jag skulle vilja ha frågor kring dessa 25 varianter.

Jag kanske gillar Utforskande + Group (ex. skapa och spela relationer med mina medspelare) och Förstörelse + Mechanics (ex. power gaming, bryta regelsystem). Frågorna ska då, var och en, rikta in sig på en av dessa kombinationer.

(Kan säga att jag har hittat nya sätt att spela rollspel på via dessa kombinationer.)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Hmm undrar om en What också kan bli en Why, jag är en sån inbiten Mel, regler är typ det jag brinner för
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Spelar vi inte regelbundet är det skit samma, jag kommer vara tacksam för att det blir spel alls men jag kommer att tappa peppen när det går för lång tid emellan oavsett hur bra det är (typ).

Men... frågor till hela spelgruppen saker i stil med det nedan (inte för att jag någonsin provat själv). Synka svaren sen.

Får man skada andra rollpersoner? Alltid/Ofta/Sällan/Aldrig
Får man ha hemligheter för andra rollpersoner? Alltid/Ofta/Sällan/Aldrig
Får man ha hemligheter för andra spelare? Alltid/Ofta/Sällan/Aldrig
Får man splittra partyt? Alltid/Ofta/Sällan/Aldrig
Får man köra över gruppens gemensamma beslut? Alltid/Ofta/Sällan/Aldrig
Är det acceptabelt att bli dödade? Alltid/Ofta/Sällan/Aldrig
Är det acceptabelt att bli tillfångatagna? Alltid/Ofta/Sällan/Aldrig
Är det acceptabelt att bli misslyckas? Alltid/Ofta/Sällan/Aldrig
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Inte en komplett lista, men några saker som är viktiga för mig att vi är överens om…
  • Rollpersonernas värdighet och kompetens. Vad föredrar du? Är det OK om RP misslyckas på fåniga vis och/eller misslyckas med saker man tycker att de borde kunna lyckas med givet yrke/bakgrund? Vill du att rollpersonerna ska vara kompetenta redan från början, eller vill du hellre att ni börjar som inkompetenta klantar som knappt kan knyta sina egna skosnören?
  • Vill du som spelare utmanas, och hur? Eller är ser du helst att du som spelare mest fattar enstaka beslut men att det mesta "svåra" sköts av färdighetsslag?
  • Speaking of which, hur mycket regelmekanik vill du uppleva som spelare? Gillar du att slå tärning?
  • Hur mycket strid vill du ha? Vad tycker du om strid generellt, är det nåt som höjer spänningen eller dödar spelkänslan?
  • Hur viktigt är det för dig med agency? Behöver du kunna driva din rollpersons agenda eller föredrar du att få färdiga äventyr levererade? Hur mycket vill du kunna bestämma i själva äventyren?
  • Är det OK för dig om jag som SL ändrar saker i äventyret medan vi spelar? Vad är OK att ändra, vad är inte OK? Är retcons OK, dvs ändringar av saker som redan är etablerade? Kan man ändra detaljer som inte introducerats än? Kan jag ändra vem som är mördaren i ett mordmysterium, monsters stats, vad spells gör?
  • Hur lättsam stämning vill du ha? Mycket meta och skämtsamheter kring bordet, eller mer fokus på inlevelse i situation och rollpersoner? Monte Pythonskämt och andra populärkultur-referenser? Hur ställer du dig till att vi plötsligt tar en research-paus och googlar på saker vi blev nyfikna på i spelvärlden?
  • På tal om meta, hur ser du på det här med perspektiv? Tänker du dig scener liksom som i en film? Hur ställer du dig till "cutscenes", alltså att SL kan berätta saker som rollpersonerna inte ser?
  • Hur OK är du med att veta saker rollpersonen inte vet, i allmänhet?
  • Är du OK med att andra kring bordet dricker alkohol medan vi spelar? Äter chips?
  • Hur långa spelmöten föredrar du? Vill du ha pauser, hur långa och hur många?
  • Catchall: Vad har du för pet peeves, vad förstör ditt roliga? Och omvänt, vad har du som verkligen förgyller och upphöjer din upplevelse? När har du som allra roligast när vi spelar rollspel?
Jag kanske lägger till flera, ifall jag hinner komma på dem medan jag fortfarande kan redigera inlägget =)

EDIT: En grej jag gjorde med en grupp var att göra en lista över vanliga grejer man brukar spendera tiden med under spelmötet, och låta dem rangordna dem efter hur roliga de tyckte aktiviteterna var och hur viktigt det var för dem att de fick vara med. Saker som "försöka övertyga en SLP om något", "som grupp sitta och planera inför något", "strid", "beskriva hur man undersöker ett utrymme". Idag kanske jag skulle ha försökt fått till något där man inte rangordnar utan mer kanske ger varje grej ett värde på en skala, så att man, om man vill, faktiskt kan ge alla en femma eller vad man nu vill.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
569
Location
Skogen
krank;n342036 said:
Inte en komplett lista, men några saker som är viktiga för mig att vi är överens om…
  • Rollpersonernas värdighet och kompetens. Vad föredrar du? Är det OK om RP misslyckas på fåniga vis och/eller misslyckas med saker man tycker att de borde kunna lyckas med givet yrke/bakgrund? Vill du att rollpersonerna ska vara kompetenta redan från början, eller vill du hellre att ni börjar som inkompetenta klantar som knappt kan knyta sina egna skosnören?


  • Inspirerad av detta lägger jag till denna på min egna lista av nyanserade frågor:

    "Rollpersonernas utmaningar. Vad föredrar du? Är det OK om RP inte kan misslyckas, och att spelet i stort saknar utmaning och de svårigheter ni ställs inför saknar tyngd och mening eftersom vi alla vet att ni automatiskt kommer lyckas ändå? Vill du att rollpersonerna och du som spelare ska växa och lära sig av sina misstag, eller vill du hellre att ni börjar direkt med de bästa korten på hand och i princip blåser igenom spelet på god-mode?"

    ;)
 
Top