Nekromanti Vad röstar rollspelare på?

Status
Not open for further replies.

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Jag vill minnas att det finns någon undersökning kring det? Tanken väcks av att så många rollspelare verkar vara yttrandefrihetsmotståndare. Varför är det så att så många rollspelare tycker att det är fel att man får uttrycka sin åsikter fritt, i vart fall på nätet? Är det så att osedvanligt många rollspelare sympatiserar med extremvänstern och konformistiska kommunistiska ideologier? Om ja varför? Om nej, varför är det så många som är emot ett fritt meningsutbyte?

Borde inte anhängare av en kreativ kulturform vara mer demokratiskt och liberalt lagda?

Eller är det måhända så att rollspel är en slags utanförhobby som lockar fragila personer, och att rollspelsmiljön därför är avogt inställd mot åsikter i största allmänhet?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det här är ett svar på trådrubriken:
Jag röstar på Cthulhu. Det har jag gjort de tre senaste riksdagsvalen.

Det här är ett svar på inlägget:
Jag är för yttrandefrihet förutsatt att:
1. Folk uttrycker sina åsikter på ett läsbart, trevligt och civiliserat sett.
2. Folk kan argumentera (istället för agitera) för sina åsikter samt nämna källor för sina påståenden.
3. Folk argumenterar mot meningsmotståndares åsikter, inte angriper meningsmotståndares person.
4. Folk läser och förstår vad andra personer skriver på forumet, sedan faktiskt svarar intelligent på vad andra skrivit.

Fråga:
Jag förstår inte vad rubriken har med inlägget att göra. Kan du utveckla vad du menar?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,863
Location
Stockholm
Jag har faktiskt inte ens sett en vag tendens att just rollspelare skulle vara extra mycket emot yttrandefrihet.

Så mina gissningar blir att du:

a) inte riktigt vet vad yttrandefrihet är,

eller:

b) försöker trolla igång en diskussion.
 

charl

Veteran
Joined
10 Jul 2015
Messages
104
Det enda icke-etablerade partiet jag någonsin röstat för i någon kontext är Piratpartiet, som ju knappast kan påstås vara motståndare till yttrandefrihet. Annars har jag bara röstat för seriösa etablerade riksdagspartier (läs: inte SD) och förstår inte alls var din idé om att vi skulle vara särskilt extrema kommer ifrån.

Om något är det min uppfattning att rollspelare i överlag snarare är ovanligt konservativa och politiskt "trista" av sig, åtminstone inom min åldersgrupp.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Evokee;n169702 said:
Jag vill minnas att det finns någon undersökning kring det?
Minnas räknas inte i denna trådstart. Leta upp och presentera. Skulle vara intressant att se undersökningen.

Evokee;n169702 said:
Tanken väcks av att så många rollspelare verkar vara yttrandefrihetsmotståndare.
Tycker du verkligen det. Jag anser inte det vara så.

Evokee;n169702 said:
Varför är det så att så många rollspelare tycker att det är fel att man får uttrycka sin åsikter fritt, i vart fall på nätet?
Är det inte tvärtom? Nätet låter dig uttrycka dina åsikter väldigt fritt. Åtminstone i det här landet.

Evokee;n169702 said:
Är det så att osedvanligt många rollspelare sympatiserar med extremvänstern och konformistiska kommunistiska ideologier?
Kan jag inte tänka mig. Åtminstone inte om jag jämför med alla de rollspelare jag har stött på under cirka 30 år.

Evokee;n169702 said:
Borde inte anhängare av en kreativ kulturform vara mer demokratiskt och liberalt lagda?
Mer än vad då? Extremvänstern/högern? Här utgår du ifrån att gruppen rollspelare är odemokratiska antar jag. Eller menar du att anhängarna, allesamman, är extremvänstern, eftersom de utövar en kreativ hobby?

Evokee;n169702 said:
Eller är det måhända så att rollspel är en slags utanförhobby som lockar fragila personer, och att rollspelsmiljön därför är avogt inställd mot åsikter i största allmänhet?
Helt rätt här. De flesta jag känner som spelar rollspel är fragila. På ett eller annat sätt, och ibland faktiskt på många olika sätt. Och det är främst i den egna grupperingen av rollspelare/jämlikar som de kan agera och självhävda sig. En sådan gruppering blir naturligtvis åsiktsfientlig när de pekas ut som hantlangare av en konstform vilka inga ser något syfte utav. Då är det ju inte underligt om de blir avigt inställda mot omvärlden. Skapar förbund och små sällskap som för den yttre världen känns löjeväckande. Men grupperingen består och lever i vissheten om att de har rätt, och de andra har fel.

 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
För mig som rollspelare är det fullkomligt irrelevant vad mina hobbykamrater har för politiska åsikter. För mig är det sammantaget alltid primärt att vi alla beter oss som vuxna människor med sunt förnuft. Förövrigt finner jag som rollspelare alignment mycket viktigare än partival. ;)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Evokee;n169702 said:
Tanken väcks av att så många rollspelare verkar vara yttrandefrihetsmotståndare. Varför är det så att så många rollspelare tycker att det är fel att man får uttrycka sin åsikter fritt, i vart fall på nätet?
Jag hänger inte med, pratar vi om yttrandefriheten så som den är reglerad (eller rättare sagt skyddad) av sveriges grundlag, eller pratar vi om trådlåsningar på det här forumet?
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Ja precis, pratar vi om yttrandefrihetens skydd av grundlagen, eller vad Magnus Seter är okej med att man säger på hans garden party?
Det ena handlar nämligen om yttrandefrihet.
Det andra inte.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,555
Location
Rissne
Som andra antytt är det skillnad på plats. Yttrandefriheten finns, däremot finns inte rätten att få sina åsikter utbasunerade via folks sajter. Om jag har en sajt så har jag absolut inte något ansvar att upplåta den plattformen till personer vars politiska åsikter jag inte bara anser felaktiga utan direkt samhällsfientliga och farliga.

De allra flesta åsikter är jag helt okej med att folk får uttrycka på nätet, förutsatt att de är beredda på mothugg. Förnekar man förintelsen, försvarar man pedofila handlingar, påstår man att homosexualitet är en sjukdom, sprider man rasistiska vanföreställningar så får man helt enkelt finna sig i att få mothugg. Dessa mothugg brukar av de som saknar faktiska argument kalla "åsiktskorridor" och liknande. Det handlar inte om konformism utan att vissa åsikter helt enkelt inte är lika väl underbyggda som andra. Det är inte "balans" att ge lika stort utrymme åt förintelseförnekare som riktiga historiker, alternativ"medicinare" som riktiga läkare och forskare, klimatförändringsförnekare som riktiga klimatologer och miljövetare. Personen som vill dra ut sina tänder med ett snöre och en dörr har inte lika mycket att komma med som tandläkaren. Att ge likvärdigt utrymme åt uppenbara stollerier som åt mindre uppenbara stollerier är inte att ha ett "fritt åsiktsutbyte": Det är att dränka alla möjligheter till att ha faktiska fruktbara åsiktsutbyten.

Sedan är det såklart frustrerande när folk man delar hobby med inte delar ens politiska åsikter. Jag tänker ofta att rollspelare ju borde vara mer empatiska, mer sociala, mindre konservativa, mindre nationalistiska och antiintellektuella. Och om de nu ska vara lika mycket liberaler, konservativa och nationalister som andra, att de åtminstone kunde ha vett nog att argumentera på civiliserade sätt och inte bli lika förbannat kränkta när de får mothugg när de sprider vanföreställningar och trams. Men ack! Det finns tydligen rollspelare som lyckas med att varken dela min politiska uppfattning eller min förkärlek för faktisk givande/rimlig diskussion där man inte kallar varandra för "kommunister", "fragila" eller odemokratiska.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,611
Location
Huddinge
Evokee;n169702 said:
Jag vill minnas att det finns någon undersökning kring det? Tanken väcks av att så många rollspelare verkar vara yttrandefrihetsmotståndare.
Skulle nog vara givande för debatten om du visade var denna känsla kom ifrån? är det något som sagt på forumet eller är det en magkänsla du har?
Jag har i mitt liv bara mött en rollspelare som var emot yttrandefriheten.


Evokee;n169702 said:
Varför är det så att så många rollspelare tycker att det är fel att man får uttrycka sin åsikter fritt, i vart fall på nätet? Är det så att osedvanligt många rollspelare sympatiserar med extremvänstern och konformistiska kommunistiska ideologier? Om ja varför? Om nej, varför är det så många som är emot ett fritt meningsutbyte?
Jag tror vi två har olika uppfattning vilken ideologi som står för att vara emot yttrande friheten i sverige, för jag tänker i första stadiet inte på extremvänstern utan på extremhögern.
Dock har jag mina problem med att prata om de här extrema ideologi utan att specificera vad vi talar om. Det blir för lätt en halmdocka där man viftar bort allt motstånd som "extrem ___", mycket vettigare att lyfta upp specifika delar och argumentera istället
Så vad menar du med Extrem vänster, är det vänsterpartiet eller Svenska kommunistpartiet vi talar om här?

När jag säger Extremhöger pratar jag om Avpixlat och andra extrema muppar där man använder sig av hatpropaganda och rasistiska nidbilder för att vinkla media för att skapa en känsla av kaos i samhället.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
krank;n169920 said:
Dessa mothugg brukar av de som saknar faktiska argument kalla "åsiktskorridor" och liknande.
Jag håller med om allt i ditt inlägg, inklusive att "åsiktskorridor" ibland utnyttjas av folk som är beklagar sig över att inte få uttrycka sina rasistiska åsikter. Men.. "Åsiktskorridor" syftar egentligen på alla de som blivit utfrysta, brända, "rasiststämplade" (ja, till och med invandrare har råkat ut för häxjakt pga denna korridor) när de påtalat olika problem kring migrationen eller vissa kulturinslag (två "kul" exempel är ju Zelia dagli och Amineh Kakabaveh som faktiskt är på vänstersidan men ändå mött starka påhopp när de påtalat problemen med moralpoliser i vissa bostadsområden...)


Evokee;n169702 said:
Jag vill minnas att det finns någon undersökning kring det? Tanken väcks av att så många rollspelare verkar vara yttrandefrihetsmotståndare. Varför är det så att så många rollspelare tycker att det är fel att man får uttrycka sin åsikter fritt, i vart fall på nätet? Är det så att osedvanligt många rollspelare sympatiserar med extremvänstern och konformistiska kommunistiska ideologier? Om ja varför? Om nej, varför är det så många som är emot ett fritt meningsutbyte?

Borde inte anhängare av en kreativ kulturform vara mer demokratiskt och liberalt lagda?

Eller är det måhända så att rollspel är en slags utanförhobby som lockar fragila personer, och att rollspelsmiljön därför är avogt inställd mot åsikter i största allmänhet?
Jag har aldrig sett någon undersökning på det och även om det fanns kan jag tänka mig att den var begränsad till "besökare på Lincon", "medlemmar i SVEROK" eller liknande vilket gör den än mer intetsägande.

Jag tror det är väldigt blandat om man ser på rollspelare i helhet. Till och med inom vår spelgrupp.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,555
Location
Rissne
Inkognito;n170237 said:
Jag håller med om allt i ditt inlägg, inklusive att "åsiktskorridor" ibland utnyttjas av folk som är beklagar sig över att inte få uttrycka sina rasistiska åsikter. Men.. "Åsiktskorridor" syftar egentligen på alla de som blivit utfrysta, brända, "rasiststämplade" (ja, till och med invandrare har råkat ut för häxjakt pga denna korridor) när de påtalat olika problem kring migrationen eller vissa kulturinslag
Grejen är väl att mycket, mycket få personer anser sig själva vara rasister. Jag ser åsiktskorridors-grejen i princip uteslutande komma från personer som själva inte ser att det de häver ur sig är rasistiskt och som tolkar det faktum att de flesta inte håller med dem, eller att de fått hård kritik efter att ha sagt extremt dumma saker, som att de "blivit utfrysta" eller "brända". Det är ytterst sällan, skulle jag säga, som någon som haft några faktiska argument utsatts för någon faktisk utfrysning eller liknande. Det brukar snarare handla om folk som häver ur sig antingen biologiskt eller kulturellt inriktad rasistisk dynga, eller som klumpar ihop alla muslimer eller alla kvinnor eller alla som kommer från vissa delar av världen. Jag är absolut för att folk ska påtala problem, men inte när "påtala problem" är - som det så ofta är - högermiljöernas sätt att beskriva rasistiska uttalanden som saknar grund.

"Häxjakt" är ett annat sånt där ord som brukar användas för att beskriva när problem påtalas - till exempel när folk påtalar problemen hos en del debattörers debatteknik eller argument. Ordet dras fram så snart nån fått slut på argument eller när deras argument inte fått det positiva bemötande de uppenbarligen väntat sig.

"Häxjakt" och "åsiktskorridor" är två såna där ord jag har mycket svårt för just eftersom de till övervägande del används av konservativa och nationalister för att beskriva när de får motstånd i debatten, kort sagt när folk visar att de inte är villiga att låta deras skit stå oemotsagd.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
krank;n170263 said:
Jag håller inte med dig. Iaf inte om du syftar på samhället i stort och inte specifikt på rollspel.nu ?
Jag upplever att det finns flera exempel på folk (offentliga personer, journalister, ...) som påtalat problem (med goda grunder) och istället för faktabaserad motargumentation råkat ut för usla smutskastningskampanjer och reprimander som följd. Personer av olika nationalitet och religion (inklusive muslimer). Detta är dock på väg bort nu, men nog har det varit ett reellt problem.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,577
Jag röstar PP och V, och ser absolut ingen motsägelse mellan det och yttrandefrihet. Däremot skulle jag aldrig rösta på partier baserade på odemokratiska värderingar, som SD, KD och MP.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Jag umgås inte mycket med rollspelare IRL (annat än dem jag spelar med). Men på nätet verkar det som rollspelare hyser en beröringsskräck för alla typer av politiska spörsmål och åsikter som inte faller inom ramarna för rådande konsensus-kultur. Det verkar som den virtuella rollspelsmiljön påminner om vissa universitet där man upprättat s.k. safe-spaces i vilka inga frågor som kan väcka minsta lilla anstöt får dryftas.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Du är väldigt otydlig nu, och verkar anstränga dig för att beskriva dina medforumiter i vad jag tror du anser är väldigt osmickrande ordalag (men egentligen beskriver du bara en felaktig bild av att folk försöker visa varandra hänsyn), vilket gör det svårt att lista ut om du vill diskutera diskussionsklimatet på riktigt, eller trolla för att en tråd blev låst efter att den varit väldigt anstötlig och nedvärderande mot plusminus hälften av alla människor. Skulle du vilja utveckla?
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Det är liksom inte beröringsskräck eller strutsmentalitet att ta tag i politiska frågor genom att be folk som försöker diskriminera, utestänga och allmänt bete sig utstötande att omedelbart upphöra. Särskilt om de inte ens kommer med någonting nytt.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Aha.. Nu såg jag att det fanns en tråd som eventuellt kunde vara bakgrunden till trådstarten.
Efter en snabb genomläsning tycker jag dock inte att det luftades speciellt mkt "kommunistiska vänster åsikter" ärligt talat.
Isf skulle det låtit "tvångskvotering av rollspelsomslag vad gäller motiv och illustratör" etc. ;)

Jämställdhet och anti-sexism är inte specifikt vänster, det finns bara olika uppfattningar om hur man ska ta itu med problemen (och möjligtvis att man lagt dem olika högt bland sina frågor)

Kanske ska tillägga att jag alltid röstat åt det blå hållet (förutom första gången då jag som opåläst tonåring röstade på det parti som jag idag anser är det mest extremistiska och verklighetsfrånvända av dem alla. En oerhörd skam som jag får leva med, men som å andra sidan fått mig att läsa på innan jag röstar)
 
Status
Not open for further replies.
Top