Vad kostar det att lägga golv?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag, frun och sonen har flyttat till en lägenhet som kräver lite ytliga renoveringar, bland annat nytt golv i tre av rummen. Vi har hittat några vinylgolv vi tycker är fina, men vi skulle vilja anlita en hantverkare att lägga golvet. Jag håller på att räkna lite på det ekonomiska och undrar vad det kan tänkas kosta? Det handlar alltså om att lägga vinylgolv i tre rum, det ena 15kvm, det andra 10 kvm och det tredje 12 kvm? Jag menar alltså främst själva arbetet exklusive kostnaden för själva golvet?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Min omläggning av köksgolv pga skador ska gå på 7 188 kr, o det e ca 4,5 kvadratmeter
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
469
Location
Uppsala
Om du inte har erfarenhet av att leja ut renoveringar sedan tidigare så vill jag tipsa om att helt enkelt kontakta hantverkare för att ta in (gratis) offerter, så får du en ännu bättre uppfattning om kostnaden. Kolla med grannar och vänner om de har tips på bra hantverkare.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Om du inte har erfarenhet av att leja ut renoveringar sedan tidigare så vill jag tipsa om att helt enkelt kontakta hantverkare för att ta in (gratis) offerter, så får du en ännu bättre uppfattning om kostnaden. Kolla med grannar och vänner om de har tips på bra hantverkare.
Det ska jag också göra, men som sagt, om någon här vet på ett ungefär vad det kan kosta är jag mycket tacksam för om ni säger det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Det tog ca 2h att lägga golv i vår hall, ca 10m2. Ca 3500kr. Inte vinyl dock men det går ju rätt fort för en hantverkare att lägga golv.

Skaffa ett konto på nått byggforum. Är rätt bra om man vill fråga folk som kanske har lite bättre koll än spelnördar :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Skaffa ett konto på nått byggforum. Är rätt bra om man vill fråga folk som kanske har lite bättre koll än spelnördar :)
Jag tänker att frågar man på ett byggforum så får man tusen svar där folk säger att det bara är att lägga golvet själv då det är superlätt, medan de flesta spelnördar är lika ohändiga som jag och därmed ser det kloka i att anlita hantverkare 😄
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Tja, hade du gjort det själv hade det kostat runt tusenlappen för alla golv, bara som en referens. :)
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
.Jag håller på att räkna lite på det ekonomiska och undrar vad det kan tänkas kosta?
Förra sommaren la vi parkett i vardagsrum, tre sovrum och hall (ca 100m2). Därutöver bytte vi 5 dörrar, lade klinker vid entredörren och bytte golvlister.

Vår arbetskostnad var 36000:- före ROT och ca 25000:- efter. Vi hade offerter som var betydligt högre. Det var såklart vitt och med garanti på jobbet.

Din yta verkar vara ungefär hälften och räknar man bort dörrar och klinker borde du kunna räkna med 30-50% av det?

Tror det avgörande är den lokala tillgången på firmor och om de vill göra såna här ”småjobb”.

//EvilSpook
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Förra sommaren la vi parkett i vardagsrum, tre sovrum och hall (ca 100m2). Därutöver bytte vi 5 dörrar, lade klinker vid entredörren och bytte golvlister.

Vår arbetskostnad var 36000:- före ROT och ca 25000:- efter. Vi hade offerter som var betydligt högre. Det var såklart vitt och med garanti på jobbet.

Din yta verkar vara ungefär hälften och räknar man bort dörrar och klinker borde du kunna räkna med 30-50% av det?

Tror det avgörande är den lokala tillgången på firmor och om de vill göra såna här ”småjobb”.

//EvilSpook
Det låter ju riktigt bra! Du kommer möjligtvis inte ihåg vad firman heter? Eller den kanske inte finns i närheten av Stockholm?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Tja, hade du gjort det själv hade det kostat runt tusenlappen för alla golv, bara som en referens. :)
Jo, fast jag är såpass händig att det är lite som att jag ska skriva ett officiellt äventyr till Symbaroum och frågar efter illustratörer och får svaret att det blir billigare att rita själv 🙂 Billigare blir det men resultatet kommer inte bli strålande 🙂
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Beror mycket på golvet om det är krångligt (ja, det är skillnad och billigt tar som regel längre tid att lägga) men kan inte ta mer än två dagar. Lister? Är det hyfsat rektangulära rum eller många hörn och annat jox? Att bara lägga går ju snabbt, allt krångel runt är det som tar tid :)

Men om det ska listas så kanske tre dagar då? Timpris kanske 500 kr/timme? Typ 15000 (konstiga påslag för bilar och annat) känns väl inte orimligt om det är hyfsat straight forward.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Jag tänker att frågar man på ett byggforum så får man tusen svar där folk säger att det bara är att lägga golvet själv då det är superlätt, medan de flesta spelnördar är lika ohändiga som jag och därmed ser det kloka i att anlita hantverkare 😄
Just detta är ett stort problem! Var är byggforumet för folk som inte hänger på byggforum? Inte på byggforum åtminstone!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag tänker att frågar man på ett byggforum så får man tusen svar där folk säger att det bara är att lägga golvet själv då det är superlätt, medan de flesta spelnördar är lika ohändiga som jag och därmed ser det kloka i att anlita hantverkare 😄
Bortsett från detta oftast trevliga forum måste jag säga att https://www.byggahus.se/forum/ är oerhört trevligt och kunnigt. Som husägare är jag där rätt ofta och ställer dumma frågor.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Det tog ca 2h att lägga golv i vår hall, ca 10m2. Ca 3500kr. Inte vinyl dock men det går ju rätt fort för en hantverkare att lägga golv.

Skaffa ett konto på nått byggforum. Är rätt bra om man vill fråga folk som kanske har lite bättre koll än spelnördar :)
Jag skulle aldrig tipsa en byggnisse att regga sig här om han fått för dig att han skulle vilja ha tips om rollspel att prova på :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
...och ska det rivas golv? Går ju snabbt att riva men tar tid att forsla bort skräpet.
Beror på vad det är för bostad.
I en trävilla är det lätt att riva upp ett golv.
I ett betonghus kan det lite krångligare och kräva bilning, vilket både låter och dammar.
Med lite tur kan man antingen lägga det nya golvet på det gamla, eller så kan man riva bort de gamla vinylmattorna.

Slutpoängen är att det är svårt att säga ett pris om man inte vet vad som behövs göras.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Asså det ganska tråkiga svaret blir att det beror sig på byggfirma. Kolla runt med olika firmor och be om en offertförfrågan och så tar du den som du känner ligger inom din budget .

Nackdelen med att ta en billig firma är att du kan få dom två polska bärplockarna/mattläggarna golvläggarna ,snickarna, murarna Pavel och Oleg som vara mycken bra golvläggare extra bra pris för dig kompis , bäst i hela Krakow kurva mać
 
Top