Vad gillar ni mest (och minst) med Consaber?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
- Själv är jag väldigt förtjust i den kulturella indelningen mellan ön i söder och fastlandet i norr

-Draken i rådsförsamlingen

- Att bara adeln får rida (och rollpersonerna blir förpassade till att köra vagn)
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
Jag gillar de kulturellt distinkta områdena, hur väl genomtänkt landet är på kulturellt och politiskt plan.

Boken är väldigt inspirerande och väldigt lätt att använda i kampanjer. Min stora Eonkampanj utspelar sig mycket i Consaber då de använder en av karaktärernas hem som bas.

Det nog enda jag ogillar är att vissa bilder är lite wonky i boken.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Gillar mest:
Det är ett land där det verkligen händer grejer. Politiska spänningar, pågående kolonialism, kulturella konflikter.
Gott om hemligheter och mystiska sällskap.
Lätt för spelare att sätta sig in, eftersom det är väldigt mycket klassisk riddarfantasy.

Gillar minst:
För mycket "designated good guy" -- Consaber får ha en snällare Daakkyrka än Jargien, vinna krig mot Thalamur, ha en historia av konflikt med léaramalverna som ändå på något vis slutat med att de är på landets sida, etc. Detta gäller även perennerna, som nästan alltid framställs som mer sympatiska än conrierna.
Lite väl tydliga kulturella paralleller, särskilt tokon, som känns lite väl mycket som en produkt av nittiotalets keltiskhetvurm. Hade gärna tonat ner detta.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Sedan finns också det stora, stora bekymret att sabriska i Eon 1-3 verkar pseudokeltiskt, medan det i Eon 4 ersatts av occitanska. Min headcanon är att det rör sig om perenniska och conriska, två parallella språk där det senare är en avknoppning av jargiskan som definitivt har högre status och används för nästan alla litterära verk. Det underlättas inte heller av det också verkar finnas folk i Consaber som har avgjort "germanska" namn som Frederick och Conrad, samt att man innan Eon 4 inte verkade ha bestämt sig för ifall det var coloniska eller jargiska som lät latinskt. Mundanas språkträd är i största allmänhet en oerhört snårig växt.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Jag gillar att det är en riktig feodalstat men som är på väg in i ett annat styre, med kolonier, allierade fristater och ett utarbetat rådssystem känns det som att Consaber kanske går mot republik. Att det dessutom är flitigt med omkringliggande partier gör landet till en bra scen för spel. Vi har Tokoner, Léaram, Henea, Pyar, Cirefalier, Conrier, Periener, Lilla Colonan, Thalaskier, Rauner, Misslor, Daaktron, Tokons gamla tro, flera sorters dvärgar, drakar och magiker.

Det jag gillar mindre är att det är lite väl uppenbart braveheart över hela Tokon och Alarinn. Sen älskar jag conceptet med highlander-alver, vilket gör att highlander-människor inte sticker i ögonen lika mycket.

En annan sak som irriterar lite är att trots det rika materialet så är två kampanjidéer skrivna kring vapensmide. Okej, svärd är coolt, men att ha ett kampanjuppslag om mobbade omyndiga misslor eller en by som trots tabut handlar med och skyddar en tirakstam, radikala daaktroende som vill föra landet närmre moderkyrkan, revolutionärer, thalaskiska spioner med mera, för att inte tala om något med Mortuachdrakar som inte är helt 100 med Lumiandraken Verduraks sätt att förbereda landet inför kommande omvälvningar. Det känns som att hemligheter och äventyrsuppslagen kunde fått lite mer utrymme.

Apropå språk så kommer jag nog göra så att många konvertiter till Daaktron ofta byter namn till ett mer Latinklingande namn eller ger sina barn mer Latinklingande namn medan andra håller sig till sina germanska/keltiska namn.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
- Själv är jag väldigt förtjust i den kulturella indelningen mellan ön i söder och fastlandet i norr

-Draken i rådsförsamlingen

- Att bara adeln får rida (och rollpersonerna blir förpassade till att köra vagn)
Nån mer som känner igen det där med att bara adlen får rida? Hittar det inte i modulen?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag gillar att Consaber är så dynamiskt, att det äntligen är ett fantasyland som befinner sig i en aktiv expansionistisk fas och mitt i en kulturell blomstringsepok. Jag gillar också att det heller inte är totalt myspysigt trots att det på ytan är ett klischériddarland, utan fullt av fördomar, hierarkier och orättvisor.

Jag ogillar precis samma saker som Lukas, dvs för tydliga kulturella paraleller och uppenbart good guy-syndrom. Men i synnerhet ogillar jag det han också tog upp, att perennerna genomgående framställs som mycket mer sympatiska än conrierna i Consaber-modulen.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Är det något vitsigt inbakat i att ett folkslag i Eon heter perenner? Jag tänker då såklart på att perenner i den verkliga världen är ett samlingsnamn för vissa fleråriga växter som man till exempel ofta hittar i villaträdgårdar.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Är det något vitsigt inbakat i att ett folkslag i Eon heter perenner? Jag tänker då såklart på att perenner i den verkliga världen är ett samlingsnamn för vissa fleråriga växter som man till exempel ofta hittar i villaträdgårdar.
Har länge undrat över detta. @Krille var den som skrev boken, så han borde väl veta.
 
Top