Nekromanti Vad gör man i Örebro?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,833
Location
Stockholm
Om man tänkt sig en weekend på fint hotell i Örebro tillsammans med sin fru – vad finns det för lattjo/intressanta/fräna ställen/sevärdheter/krogar man inte bör missa?

(Jag har förstås redan koll på Örebro ölkafé, Bishop’s Arms och Lilla Örebro.)
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Promenera längs vattnet vid slottet är fantastiskt vackert. Och parken. Sist jag var där hade de en massa interaktiv konst i parken.
Det var också spännande med rundvandring i slottet!

Jag brukar alltid hälsa på forumiter i Örebro, det är också trevligt.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,872
Location
Örebro
Ja, slottet följt av promenad vid vattnet från slottet via stadsparken med avslutning i Wadköping är det jag skulle säga är det turistigaste med Örebro (särskilt på sommaren). Förutom nordens största äventyrsbad (Gustavsvik) men det är kanske fel målgrupp.

Annars så finns det ett länsmuseum och ett konserthus. Vet inte hur häftiga de är, men de finns och ligger rätt nära slottet. Svampen kan vara lite småtrevlig men ligger å andra sidan rätt avsides. Open art kan vara kul om det är säsong - jag gissar att ni inte planerar att åka till Örebro någon gång nästa sommar så då är det inte säsong.

Restauranger, bortsett från typ pizzerior, har jag tyvärr usel koll på då jag flyttade i samband med att jag fick inkomst nog för att äta på något annat än pizzerior.

Übereil
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,225
Location
Örebro
Som stolt örebroare säger jag: vad ska du hit och göra? Här finns inget spännande att se. ;)

Mer seriöst, det är väl svårt att se vad som är fantastiskt med sin egen stad. Saker som turister brukar kolla på är till exempel Wadköping (medeltidsstad, liten dock), Svampen (57 meter högt vattentorn med restaurang högst upp, okej utsikt över trakten dock) och Slottet (har ibland en mindre utställning som är gratis (som jag och Cissi var på) och ibland brukar de ha spökvandringar på kvällen).

Vi har även en del naturreservat som vissa tycker är trevliga att besöka (Rynningeviken och Oset, kanske kombineras med ett besök på restaurangen Naturens Hus?), men de ligger en bit ut. Det är promenadavstånd - om man räknar några kilometer som promenadavstånd förstås.

Det brukar gå en del båtturer som till räkbåten (tur ut på Hjälmaren via Svartån samtidigt som man frossar på räkor), men jag tror inte det är aktuellt nu (utgår från att ni ska dit nu).

Vill man ha nörderier kan man besöka Klossbutiken och eBrix som Mirandir föreslår, men jag rekommenderar Lindhska Bokhandeln som är Örebros mini SF-Bokhandeln.

Restauranger. Vad sökes? Jag ska erkänna att jag inte är någon finsmakande gourmand, men det finns en del intressanta ställen runt Stortorget som ligger centralt i staden i alla fall. Vill man visa att man har pengar ska man gå till Slottskällaren som ligger vid slottet, men eftersom jag är fattig som en kyrkråtta så har jag aldrig varit därinne (men maten är helt okej i alla fall om än lite för högt pris).

Det är lite sent nu så hjärnan är seg, men det är de första sakerna som poppar upp i mitt huvud. Återkommer om jag minns mer,

Cissi;n206800 said:
Sist jag var där hade de en massa interaktiv konst i parken.
OpenArt är varannat år under sommaren, så det är tyvärr inte aktuellt just nu.
 
Top