Vad gör en bra förlaga till ett licensrollspel?

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Jag säger inte att man måste göra hela Hjälteresan eller ens göra något av den. Att som the Exiles gå igenom den direkt motsatsen till varje stegni hjältens resa är lika kul, en skarp kritik av monomyten. Eller att vi följer the Mandalorian som inte är hjälten utan bara är med en annan karaktär en bit på vägen.

Star Wars är snyggt och estetiskt, men det är tomt när det inte handlar om något.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Fast det är väl ingen som sagt att det inte ska handla om något? Bara att det inte nödvändigtvis måste vara Campbells hjältesoppa.
Det är en bra poäng! Ersätter man monomyten (som ju är arbiträrt nonsens) med något annat meningsskapande kan det fungera lika bra.
 

Oscar Silferstjerna

Punk på farfars vis
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Men när det gäller just Star Wars är Hero's journey EN relevant berättelse (men, som sagt, inte den enda). En hjälteberättelse skulle antagligen kunna passa särskilt väl i solospel och då skulle jag vilja ha verktyg för just det. Och med verktyg menar jag inte hur man ska kopiera Lukes resa, utan hur man använder sig av samma mytologiska byggstenar för att skapa något nytt och eget. Självklart ska det också gå att välja the Dark Side of the Force och göra det intressant i spel (en Fallen angel’s journey) .

I ett bredare Star Wars-spel tycker jag också att det behöver finnas stöd för mer traditonella gruppkoncept, som jag nämnde i mitt tidigare inlägg.

Att vi över huvud taget börjar resonera kring Hero's journey visar hur viktigt genre är, kanske särskilt i licensrollspel. Jag tycker inte att poängen är att kopiera berättelsen i en film eller en roman, utan snarare att fånga miljöerna och genren. Och KANSKE även, som jag skrev tidigare, några av karaktärerna.

(Notera att jag inte talar om existerande Star Wars-spel, utan om vad det kan innebära att göra rollspel i den settingen.)
 
Last edited:
Top