Vad bör Spelledarens Sektion innehålla?

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,298
De flesta rollspel har ett kapitel som heter Spelledarens Sektion (eller något liknande).

Vad för slags information tycker ni att ett sådant kapitel bör innehålla? Vilket, tycker du, är det bästa exemplet på ett spel som gör detta bra?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,991
Location
Ett häxkräl
En grundlig, praktisk och teoretisk genomgång av 1) hur spelet är tänkt att spelas och 2) hur SL preppar en kampanj/äventyr/spelmöte. Gärna med checklistor, flödesscheman och slikt.

Svavelvinter har jättebra info och stöd till SL. Vet inte om det är i ett enskilt kapitel, men spelet är väldigt tydligt med sitt tänk. Gör si, gör så, för att.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,905
Hur man inleder ett äventyr.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,298
Får man vara så nymodig att man slänger in en länk till en pedagogisk och bra lets-play video?
Ja, det går bra :)

Edit: Jaha, du menar att man ska lägga en länk i sl-kapitlet. Trodde att du ville dela en länk här :)
 
Last edited:

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Kanske några enkla riktlinjer/tips om hur man ger/tar feedback (kanske främst från gruppen till SL), samt hur du etablerar vad som är ok/inte ok att ta upp i spel (veils/lines, X-cards, ämnen som kan behöva extra fingertoppskänsla).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,550
Location
Rissne
En komplett guide till hur man konstruerar äventyr till spelet. Inte bara hur man spånar fram några talking points eller några äventyrsfrön, inte bara en framhafsad dramaturgisk kurva – utan rent praktiskt, aktivt, direkt och tydligt och konkret: Hur gör man.

Jag brukar framhålla mitt ideal här som: man ska som SL kunna gå in i kapitlet utan att ha någon inspiration alls och komma ut på andra sidan med ett välförberett äventyr som är roligt att spela och inte kräver alltför mycket improvisation så länge spelarna är någorlunda med i leken. Hela vägen från strukturen till enskilda platser och SLP:er.


Om jag får säga mina egna spel så säger jag mina egna spel. Null State är urfadern; spelet där jag först försökte ge den sortens instruktioner. Men jag har försökt göra det i stort sett i alla spel. Rotsystem är nog det som har mest, tror jag, men kommande Agency kommer att ta tronen – där består ju nästan hela "spelet" bara av den här sortens instruktioner/tips/tekniker.

Om jag inte får säga mina egna spel brukar jag framhålla Ur Varselklotet, som har en tydlig struktur som åtminstone jag fann det enkelt att skriva till – se mitt konventsäventyr Maskinerna är våra vänner för att se ett exempel (utgivet senare under namnet "Våra vänner maskinerna").

Jag kan också nämna Delta Green, den senaste inkarnationen, som också presenterar en tydlig, ganska lättanvänd struktur.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,455
Location
Helsingborg
Jag är nog av den devisen att jag tycker ett spelledarkapitel är ett misslyckande i ett rollspel. Om man inte lyckats förmedla hur man spelar utan att ha ett helt kapitel tillägnat "tips" så ska man fråga sig hur pedagogisk strukturen är. Jag hade hellre sett rollspel vara skrivna utifrån en process för hur man spelar, där man blandar in saker i processen - som att rollgestalta, skapa hinder, bygga värld etc. Jag kommer på rak arm bara på ett enda spel som lyckats med detta: Inspectres.

Jag förstår inte heller varför dessa kapitel kommer sist i en bok. Neotech Edge har jag läst sjuttio sidor i och jag fattar fortfarande inte vad man gör i spelet. Jag vet inte ens hur man slår en tärning, trots mängder av regelhänvisningar.

Det sagt, ett spelledarkapitel fungerar bäst för mig om det kommer med några mantra, typ "beskriv allt som om det legat nedgrävt i hundra år" (Apocalyse World), "allting är jättestort - du förstör inte en stad, du förstör planeter!!" (Star Wars d6) eller "Om det går att göra på ett enkelt sätt går det lika gärna att göra på ett svårt" (Mutiné). Kapitlet ska presentera interaktionen mellan spelarna och spelledaren. Jag ser gärna att en förklaring över hur ett scenario ska skrivas och samtidigt följas med ett kontinuerligt exempel som i sin helhet slutligen kan spelas som ett introäventyr.
 
Last edited:
Top