Vad är merform?

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
I en annons om att ansöka om medlemskap till en spelgrupp som jag nyss läste nämns "merform". Man hänvisas till att läsa mer i en viss speltidning som inte nämns vid namn. Efter lite googlande har jag lyckats hitta att det finns en artikel om merform i en artikel i Fenix från 2005. Jag har inte det numret. Och det verkar inte finnas någon mer info på internet om vad merform är för något.

Någon som vet och som kan förklara?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Okej, så den enda referensen jag kan hitta till Merform är det här numret av Fenix: https://www.drivethrurpg.com/product/263362

Som jag inte äger. Där står det i blurben:

”En annorlunda form av spel: Merform - Dan Johansson om ett annorlunda sätt att bygga och spela kampanjer.”

Men Dan Johansson + Merform ger inget. Inte heller engelska (moreform) eller så.

Men Dan då? Han (eller någon med samma namn) har två EON scenarion publicerade på Alexandria.dk:https://alexandria.dk/sv/data?person=2817

Men i dem står det efter en snabb skumning inget om Merform. Men det var ju ett sätt att skriva kampanjer så det är kanske inte så konstigt i One-shots…

Där går spåret kallt för mig. Kanske kan man efterlysa honom i friends of Alexandria gruppen på Facebook? Eller betala 40 spänn för ett gammalt Fenix nummer.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Jag är en idiot som inte sökte på namnet + rollspel. Det måste vara den här personen: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Dan_Johansson_(speldesigner)

Det finns flera intervjuer med honom online, bland annat med Spelsnackarna och Syndikatet. Så där kanske han nämner Merform.

Men antagligen är det en EON grej.
Jag tror inte det finns någon koppling. Dan Johansson som skriver till Eon har mig veterligen inga band till den tidigare användaren Maleficior här på forumet, som är den ende som jag vet brukar använda termen merform.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,544
Location
Oktoberlandet
Kan kolla mina gamla Fenix från 2005 som ligger i en låda i lillstugan.
Vilket nr tror ni det var?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,098
Location
Stockholm
Har det nummert. Snabb koll säger att det verkar handla om att spelarna har flera RP:n med olika viktiga roller: Huvudperson/biroll/lakej.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Jag hittade den här sammanfattningen från Vitulv från forntiden:
En annorlunda typ av spel: Merform

Jaja, vi har spelat Ars Magica. Fyra sidor text med föga upphetsande spelteori. Dessutom känns det banalt att författaren inte ens har provat sin nya, banbrytande spelstil. Ett typiskt, halvintressant forumsinlägg.
=D
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,098
Location
Stockholm
Har det nummert. Snabb koll säger att det verkar handla om att spelarna har flera RP:n med olika viktiga roller: Huvudperson/biroll/lakej.
"Huvudrollen är den viktigaste och dessutom den enda roll som är spelarens egen. Birollerna är temporära roller i kampanjen som spelas av de spelare vars huvudpersoner inte medverkar i det aktuella scenariot. Lakejrollerna kan beskrivas som mindre komplexa biroller som vanligtvis endast gestaltas under en eller ett fåtal scener"
sid. 24
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
"Huvudrollen är den viktigaste och dessutom den enda roll som är spelarens egen. Birollerna är temporära roller i kampanjen som spelas av de spelare vars huvudpersoner inte medverkar i det aktuella scenariot. Lakejrollerna kan beskrivas som mindre komplexa biroller som vanligtvis endast gestaltas under en eller ett fåtal scener"
sid. 24
Det är ju konstigt att det inte redan finns ett namn för den här typen av system baserar på en Troupe
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Det är ju konstigt att det inte redan finns ett namn för den här typen av system baserar på en Troupe
Merform verkar ju vara en svensk term, till skillnad från Troupe play eller vad det heter på utrikiska. Jag gillar't! Finns det en term för att spela utan fasta rollpersoner också, som vi gör i Hantverksklubben, alltså alla spelar alla? Mestform?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
Band Of Blades är ett nytt spel med samma typ av ide. Man har liksom massor av rollpersoner och väljer vilka som ska vara med.
 
Top