Vad är Magic?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,076
Kortspelet alltså? Är det kul? Varför spelar man det? Hur står det sig mot att spela rollspel?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,891
Location
The Culture
1) Det är ett samlarkortspel. Det innebär att varje spelare har en egen lek som de drar kort från. En stor del av spelet är att konstruera sin lek, och försöka göra den så bra som möjligt. Jag kan beskriva det mycket mer detaljerat om det är något som är önskvärt.

2) Ja, det är kul.

3) Av många olika anledningar. Här är några: Man gillar att vinna, man tycker om att samla på kort, man gillar att klura ut smarta lekar och överraskande kombinationer.

4) Det är en helt annan sak än att spela rollspel.

När jag skrivit klart det här inlägget ska jag dessutom flytta tråden till forumet för Övriga spel...
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,076
Vinner man andras kort, så att man får fler kort själv?

Är det ungefär som att spela vanliga kort?

Ska säga tråden är inspirerad av dr dängrots post om varför Magic tagit över spellokalerna?

Varför spelar man hellre Magic än rollspel om man har fyra timmar över? Är det roligare, enklare att spela med främlingar, går det snabbare?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,453
Location
Helsingborg
Du har det gratis här. Det är bara att testa:


För mig handlar det om att bygga en strategi, testa den strategin på fältet och sedan finslipa sin strategi eller testa en ny. På ett sätt kan man se det som hur designa ett spel fungerar.

Finns andra kortbyggarspel, där man istället bygger en lek medan man spelar, som Dominion.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,891
Location
The Culture
Vinner man andras kort, så att man får fler kort själv?
Enligt de ursprungliga reglerna gjorde man det. (När ni började spela tog båda spelarna det översta kortet i sin lek och lade i "potten". Vinnaren fick båda korten.) Så spelade jag och mina kompisar när vi lärde oss spelet från regelboken. Andra spelare gjorde inte så, och då slutade vi också. Idag är det ingen som minns det längre.

Är det ungefär som att spela vanliga kort?
Nja. Vanliga kort kan användas för att spela Poker, eller Bridge, eller Finns i sjön, och många andra spel. Magic är i grunden ett spel för två spelare, där korten representerar landområden, varelser, magiska föremål och besvärjelser. En del läggs ut på bordet och används för att angripa motspelaren. Det påminner inte direkt om något spel jag känner till med en vanlig kortlek.

Varför spelar man hellre Magic än rollspel om man har fyra timmar över? Är det roligare, enklare att spela med främlingar, går det snabbare?
Man behöver bara vara två personer, och en omgång Magic kan ta bara några minuter. (Men oftast längre.) Bygger leken gör man hemma, på egen hand. Har man en färdig lek går det snabbt att börja spela.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Övriga har redan svarat på vad Magic är så jag svarar på följande .

Är det kul . Det/dom trevande försök att spela jag gjorde på 90-talet upplevde jag inte som kul men jag är heller inte rätt demografi för ccg's (collectable card games.)

Varför spelar man det. ja för att man ännu inte har insett the superiority of rpg's

Hur står det sig mot att spela rollspel . Det är nog en individuell fråga men för mig finns det inget inom spelhobbyn som ens kommer nära rollspel.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,076
Övriga har redan svarat på vad Magic är så jag svarar på följande .

Är det kul . Det/dom trevande försök att spela jag gjorde på 90-talet upplevde jag inte som kul men jag är heller inte rätt demografi för ccg's (collectable card games.)

Varför spelar man det. ja för att man ännu inte har insett the superiority of rpg's

Hur står det sig mot att spela rollspel . Det är nog en individuell fråga men för mig finns det inget inom spelhobbyn som ens kommer nära rollspel.
Skönt att höra lite rollspelschauvinism från fler än mig själv.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,893
Jag skulle inte säga att det är kul, men det är för att jag inte gillar den formen av kortspel. Problemet med Magic är att det spelar mindre roll hur bra spelare du är, det är viktigare att du lägger ner en massa pengar på att köpa kort så att din lek blir bättre än motståndarens.

Jag förstår verkligen inte grejen med ett spel som är såpass orättvist att någon vinner för att denna lägger ner mer pengar på att köpa bättre kort. Eller ett spel som är så obalanserad att man kör med två helt olika lekar. För mig blir det som om någon i schack skulle ställa upp en pjäs som är en stridsvagn som lätt slår ner alla motståndarens pjäser.

Så nej, jag skulle inte rekommendera Magic över huvud taget.

(Sägas bör dock att det gudskelov var ett antal sedan jag spelade det och att alla mina invändningar kan ha åtgärdats sedan dess)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,891
Location
The Culture
Att Magic bara handlar om pengar är sant på en nybörjarnivå. Om en spelare har lagt 200 kr på sin lek, och en annan har lagt 2000 kr på sin lek kommer den som lagt 2000 kr att ha en betydligt bättre lek. Men det innebär inte att en spelare som lagt 20000 kr har en betydligt bättre lek än den för 2000 kr.

Det finns flera olika spelformer, som tillåter olika kort. Den som Wizards satsar hårdast på att få folk att spela kallas standard, och tillåter kort från (ungefär) de senaste två åren. Enligt en sajt som sammanställer statistik varierar priset bland de mest framgångsrika lekarna just nu mellan $127 och $363. Den lek som kostar $363 är inte tre gånger så bra som den som kostar $127 -- den innehåller bara mer sällsynta kort och blir därmed dyrare.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det finns 2 aspekter till som gör att jag ogillar Magic och jag kan ha fått helt fel uppfattning och då får folk gärna rätta mig .

1: Du kan spendera tusentals kronor men ändå få en skitlek , alltså om du köper boosters så vet du inte vilka kort du kommer att få så även om du spenderar 10:000 kr så kan du fortfarande sitta med en 10:000 kronors värdelös skitlek . Vill du ha en bra lek så måste du köpa individuella rare-kort vilket blir dyrare för att dom säljs ur privata samlingar och för att dom är rare.

2: Magic verkar uppdateras hela tiden vilket gör att som jag förstått det tidigare versioner blir obrukbara så har du lagt 5000 kronor på bingbangboom versionen så kommer fire demon ultra dragon wizards versionen så kan du inte använda dina bingbangboom kort längre
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,891
Location
The Culture
1) Delvis sant, men kräver att du har extrem otur. Du kanske inte får exakt de kort du vill ha, men några bra kort kommer du att få, och då får du byta till dig de kort du vill ha, eller sälja dina bra kort och köpa andra.

2) Helt sant när det gäller standard, men det finns andra populära spelformat där gamla kort aldrig försvinner.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,948
Location
Örebro
Magic uppfyller helt andra behov än rollspel. Jag personligen jämför inte nöjet jag får ut av båda då de fyller två helt olika behov hos mig. Magic är taktik, struktur och har ett tydligt regelverk att utgå ifrån vilket utmanar mig när det kommer till taktiska val. Sen gillar jag att Magic tillåter mig få utlopp för helt skilda egenskaper. Sidan som låter mig leta efter kombinationer som har väldigt specifika krav för att gå igenom men när de går igenom gör något riktigt häftigt i mina ögon om än värdelöst. Sidan som låter mig engagera mig i att läsa på, söka reda på och verkligen förstå synergin mellan olika kort för att kunna bygga en lek som ökar sannolikheten för att leken vinner.

Är lite som att jag inte jämför brädspel, figurspel och datorspel med rollspel. Samtliga fyller upp och täcker upp helt olika behov hos mig. Vill jag bli taktiskt utmanad och känna att jag har verktygen att testa kombinationer som kan vända brädet kör jag Magic. Vill jag uppleva och skapa en berättelse med andra kör jag rollspel. Lite som att jag aldrig skulle säga till en som vill spela basket att spela fotboll istället bara för att jag har en förkärlek till fotbollens roll i mitt liv.

Upplever generellt att jag blir irriterade och ganska uppgiven när jag möter detta behov av att ställa sitt eget nöje över andras. Vi har redan begränsat med tid, varför inte bara uppskatta varandras nöjen istället för att slå ned på andras intressen i någon tro att det egna nöjet är det sanna nöjet där alla andra ännu inte kommit till den rätta insikten än.
 
Top