Nekromanti Väktarens vrede (eller "hjälp att modda väktarens vrede inför häxhammaren)

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
366
Vår spelgrupp kommer snart att ta oss an väktarens vrede, efter att under senvåren och sommaren spelat igenom kopparkronan. Lite inspirerad av tråden om hur man kan modda kopparkronan inför fortsättningen, samt att få allmäna tips, ger jag er dessa frågor.

1) Ni som spelat väktarens vrede, med facit i hand, vad hade ni gjort annorlunda? Någon passage som inte funkade? Något ni hade ändrat? Något kul ni la till? Dela med er!

2) För er som har läst häxhammaren (har inte hunnit läsa den än och kommer nog inte hinna försen vi börjar heller), finns det lite ploot hooks man hade kunnat lägga in redan nu? Hur hade ni gjort?

Hit me!
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
366
Ingen som är sugen på att hjälpa till lite? Kom igen, jag vet att många här har lirat väktarens vrede!
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Har inte hunnit igenom mer än första Akten i VV. Men läst Häxhammaren nu några gånger. Så här på rak arm så kan jag säga att det är många karaktärer som dyker upp i båda äventyren som är värda att lägga ner en del krut på.

Bröderna Mekele är en grupp som är med i båda. Samma är vaktkapten Marvello. Häxorna Garmon och Eferenya dyker också upp en kort bit i båda. Så det kan vara intressant.

Samt den stora hooken. En skattsökerska som heter nått jag inte kommer på rak arm. Men det är hennes spår, undersökning var man kan finna info om Symbar, som man följer. Så känner man till henne sedan tidigare så är det nog bra.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Vad det gäller VV så är det viktigaste att man redan innan byggt upp ett intresse för att rp'na dka vilja ta reda på vem Anadea är.
I själva äventyret finns det sedan gott om plats att låta rp'na knyta an till olika grupperingar typ kyrkan, Drottningen, etc och ta deras ståndpunkt i olika frågor. Detta tror jag kommer göra hela kampanjen intressantare.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
366
Ang: Anadea. För sent för oss då vi ska ta oss an äventyret härnäst. Enda möjligheten att skapa band mellan anadea och RP i nuläget är att göra henne till en släkting eller liknande till en av RPna. Funderar på den möjligheten, även om den känns lite sökt.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Då skulle jag jag nog avvakta med att dra igång de inledande händelserna i VV & köra ett kortare äventyr där Anadea är med. Typ hon hyr rpna för ett uppdrag/expedition. Det finns 2 korta äventyr i VV. Hon kan berättar om hur hon och Vernam haft ett gemensamt intresse etc. Kanske kan det vara så att om rpna har en kontakt i någon av de andra grupperingarna så vill denna få reda på mer om Anadea etc.
Hela VV bygger på ett eller annat sätt att man har en orsak till att leta ledtrådar om Anadea.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362
Vi ska snart börja på VV efter ett långt uppehåll.
Jag har fått intrycket att Anadeas ursprung och uppdragsgivare är menat att vara ett mysterium som rollpersonerna måste lösa.

Om de känner henne sen innan, förtar det inte en del av spänningen?
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Dom ska bara lära känna henne tillräckligt mycket för att vilja veta mer om henne. Har rpna ingen motivering att göra det faller hela äventyret. Läs om första mötet med henne. Det hon erbjuder räcker liksom inte för att dra rpnas intresse genom hela äventyret.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362
Nä, jag har tänkt ut några andra hooks till henne, men jag tror inte jag vill plantera henne tillsammans med Vernham eftersom detta direkt pekar mot hennes inblandning med Järnpakten. En del av mysteriet som jag vill att spelarna ska klura ut är vem hon företräder. Vet de direkt om hennes koppling till Järnpakten är jag rädd för att de kommer kringgå eller göra stora delar av äventyrets mitt mindre betydelsefulla.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Det varierar säkert från spelgäng till spelgäng. Tricket är att ge spelarna något som gör att de vill veta mer om henne eller åtminstånde hämta tillbaka hennes kropp. Hon kan vara skyldiga dem pengar, rp'nas kontakt inom kyrkan vill att de tar reda på mer om henne m.m. Bara man ger dem än bättre hook än den som finns i boken.
Vårt gäng hade inte det och det blev sjukt svårt att motivera varför vi skulle riskera livet hela tiden för ingenting?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,131
Lightshy;n204470 said:
Det varierar säkert från spelgäng till spelgäng. Tricket är att ge spelarna något som gör att de vill veta mer om henne eller åtminstånde hämta tillbaka hennes kropp. Hon kan vara skyldiga dem pengar, rp'nas kontakt inom kyrkan vill att de tar reda på mer om henne m.m. Bara man ger dem än bättre hook än den som finns i boken.
Vårt gäng hade inte det och det blev sjukt svårt att motivera varför vi skulle riskera livet hela tiden för ingenting?
Jag hade inte heller gjort något bra förarbete och fick mer eller mindre tvinga på dem uppdraget. Det blev svårt att få dem att lita på henne så pass mycket att de tyckte det var ok att springa i förväg när klockan klämtade. Men nu är de förbi det steget och det ska förhoppningsvis flyta på framöver.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Skulle tro att det kan finnas någon liknande problematik i Häxhammaren (har inte läst den ännu eftersom jag tänkt vara spelare då). Men det kan säkert vara en ide att kika på om man ska placera någon karraktär därifrån i VV. Så rpna bygger upp kontakter redan där. Såg tex som hastigast en bild på Kapten Marvello (när jag kände på boken) som min rp inlett ett trevande försök till kärleksrelation med. Gissar att det kan bli intressant ????
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Ingen av rollpersonerna i min spelgrupp har på riktigt funderat över att "söka Davokar lågt och högt efter Symbaroums lämningar" och definitivt inte ens tänkt tanken att "hitta Symbar och alla dess mysterier". De är folk, precis som andra, som haft turen (eller oturen) att dras in i nånting mycket större än de själva. Nu har jag förstått det som att mycket av motivationen till händelser i Häxhammaren är just dragningen mot Symbar. Det bekymrar mig. Inte för att det är ett problem egentligen, men jag var väl kanske inte riktigt beredd på det när vi skapade dessa rollpersoner, back in the days of Det Förlovade Landet. Så, skulle jag spela om VV skulle jag sett till att RP antingen ÄR, eller BLIR intresserade av att riskera sitt och andras liv för det som väntar i Davokar. Precis som med Anadea, som ni pratar om. Motivation, asså... Sån bullshit.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,131
Jag verkligen älskar genomtänkta kampanjer med en episk [/i]backstory[/i], som t.ex. Krönikan om Törnetronen. Men under rådande förutsättningar är det svårt att göra den rättvisa. För det första går det oftast ganska lång tid mellan spelsessionerna. Äventyrskrokar som jag lägger ut ena gången, är glömda till nästa gång. Kanske hade det hjälpt att skriva spelkrönikor, kanske inte.

Eftersom spelarna tillbringar så lite tid i Ambria/Davokar är det nästintill omöjligt för dem att få en riktig känsla för vad som sker i spelvärlden och precis som i PjåtrimKajs grupp finns det inte minsta tanke på att bege sig in i Davokar på eget initiativ och söka efter lämningar. Döda drömmars grav puttade dem in i skogen precis lagom mycket. Men där var det inte legenderna om Symbar som lockade utan de hade ett personligt intresse av att återbörda kopparkronan. Det är förmodligen de personliga krokarna jag måste försöka hitta när vi ska vidare i Väktarens vrede och sedan Häxhammaren. Det episka har de inte tiden eller motivationen att ta till sig.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
366
Så känslan jag hade kvarstår, det krävs att man motiverar dem att följa anadea. Vi har inte tid/lust att spela en hel session innan VV bara för att plantera henne. Nästa session kommer bli VV, det är skrivet i sten. Min tanke är att kombinationen A) de rikedomar som hon svepande erbjuder samt B) att jag ska presentera henne som en av RPnas syster som han tappat kontakten med för 15 år sedan skall räcka som motivation. Jag ämnar dessutom ha dem som tillfälligt "inhyrda" av stadsvakten som ett extrakneg, så att dom sticker till pallisaden när klockorna klämtar. Jag hoppas detta räcker.

Förutom det fokus som behöver läggas på Anades, har ni som redan spelat VV fler reflektioner/saker ni hade ändrat på såhär i efterhand?
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Väldigt givande tråd må jag säga. Jag kom på en sak som kan funka i min(a) grupp(er). De får ett uppdrag av Anadea att göra nått litet men en rätt saftig belöning. De får ett förskott och sedan efter äventyret så ska de samla in belöningen och då erbjuder hon en än bättre belöning för ett annat äventyr. Då får Anadea både lite trovärdighet och lite extra krydda om de inte hunnit fått belöningen från förra äventyret.

Och innan funderar jag på att bygga ut henne till en riktigt mystisk person. Gärna att hon försöker verka väldigt mystisk men att hon är en rätt vanlig person egentligt. :)
 

Karlakarlen

Veteran
Joined
11 Oct 2008
Messages
63
Tjuvandet av den där profetian funkade inte bra, skulle ändra så att det blev ett uppdrag så rp vet vem de jobbar för och att det sägs vara ett uppdrag från högsta ort med en förskottsbetalning och mer info vad man ska göra. Som det var nu, var det alldeles för skumt och snål belöning, vilket gjorde att rp fuskade sig igenom det. Över lag bör det vara mer utdelningar av morötter istället för lov om dom, typ fördela xp kapitelvis så spelarna känner att det är värt det. För att kämpa på i hopp om att en död uppdragsgivares kompisar ska hålla upp den dödes löfte är hopp på en skör tråd.

Nu vet jag inte om detta är medvetet av författarna men som jag tolkade det och som det blev så är de olika faktionerna inte alla lika tillmötesgående vilket gör att rp väljer en favorit och struntar i de andra vilket gör att integrationen blir dålig och de lär sig inte så mycket om dom vilket jag misstänker är en viktigt del av storkampanjen; rp ska känna till de olika fraktionerna och deras mål annars blir det inte så begripligt eller coolt.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
366
När jag läste om profetian tänkte jag också på det; att det är rätt mycket hassel för hyffsat lite belöning att återta den. Å andra sidan tänker jag att om man öser mer cash över uppdraget, förskottsbetalning etc, så minskar valmöjligheterna. Som det är nu kan dom t.ex bara göra en bit av uppdraget och sedan joina upp med bröderna Merkel. Eller skita i det om det inte är värt mödan.

Lite sådana options försvinner om belöningen blir för stor. Och känsla av val är viktig när man rollspelar, som vi alla vet.
 

Karlakarlen

Veteran
Joined
11 Oct 2008
Messages
63
?Alla grupper har sin egen variant av vad som är en godtagbar men inte hutlöst överdriven belöning antar jag. Ett enkelt ”allt annat kan ni behålla för er själva” kan ju räcka för att få dit dom och sen låter man det inte finnas några större skatter.

En annan grej, Nattbäckas till synes handfallenhet är inte så bra, tror det skulle vart bättre om de erbjuds audiens på dirren iom att Nattbäcka borde vara intresserad av all info han kan få, och om rp gjort bra ifrån sig tidigare i säg vildjurets märke eller bara i striden vi hålet eller snacket med häxorna så borde de få träffa honom. Över lag borde de få träffa alla toppar för alla fraktioner, jag tror det blir bättre så för att de ska känna sig involverade i kampanjen och inte som springpojkar som tittar på liksom.

Det var samma sak i Nordholmia kampanjen till Undergångens arvtagare alla fraktioner drabbas samman men för spelarna var de alla likadana för de hade inte träffat nån av dom innan och hade ingen aning om varför de gjorde som de gjorde.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
366
För övrigt, det här slukhålet som bildas i fästet i början på akt 1. VARFÖR uppstår hålet överhuvudtaget? Förklaras det någonstans i modulen? Jag har läst boken från pärm till pärm 2 gånger, ser fortfarande inte förklaring på exakt varför hålet uppstår?
 
Top