Utmaningar i grotta

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Hej på er!
Jag försöker, för egen del, klassificera utmaningar/ content man kan möta i en grotta/ dungeon/ hus. Såhär har jag tänkt hittills:
  • Fällor
  • Varelser som potentiellt kan vara farliga men som också kan förhandlas med
  • Svårframkomlig terräng, dimma, kvicksand, lianer som täpper igen, saker som lurar sinnet
  • Block och låsta dörrar som hindrar vägen
  • Skatter (ofta i kombo med de andra)
Men den här listan känns ju sjukt fattig. Jag måste vara för trött för att tänka ordentligt. Vad missar jag?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,972
Location
Umeå
Tittar du på reglerna för att populera en grotta i gamla basic d&d så grupperas det som: skatter, monster (detta inkluderar människor också), fällor och specialare. Specialare då precis vad det låter, speciella konstigheter i rummet, eller saker som inte riktigt passar in i övriga, alarm, något som låter i rummet, statyer, dammar, teleportering/hissar/rum som rör sig eller snurrar runt (rätt mkt i tidiga saker är ju direkta utmaningar till den som ritar kartan, illusioner (min son jävlades med oss i sin senaste dungeon med en illusionsdrake) eller lite vad som helst.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,660
Location
Värnhem, Malmö
Tänk att många saker är där för att tvinga fram avvägningar. Exempelvis är hemliga dörrar en sådan sak. Om spelarna vet att det finns hemliga dörrar kommer de att vilja lägga tid på att leta efter dem, men hur mycket tid lägger de på det? Kollar de varenda vägg? I så fall lär de få slut på facklor och stöta på vandrande monster. Kanske finns det andra sätt att gissa var hemliga rum ligger. Om alla rum i grottan verkar ligga väldigt nära varandra och det finns oförklarligt "tomma" utrymmen på kartan kan det vara ett tecken på att man bör leta efter hemliga rum däromkring. Det kan också finnas saker som är ganska lätta att ta sig förbi om man tar tid på sig men som man inte snabbt kan fly tillbaka över/genom (om man inte är förutseende och ändrar detta), passager som är så pass smala att man måste ta av sig rustningen för att komma igenom dem (farligt om man blir anfallen!), och så vidare. Tänk på att ge många olika vägar att välja mellan, så att det blir en avvägning ifall man ska ta en som verkar farlig -- om det känns som om man blir tvingad in på det farlig så blir det inte en kalkylerad risk.

En annan bra sak att ha med är mystiska saker att interagera med: maskiner som man inte vet hur de fungerar, fontäner med mystisk vätska, förtrollade varelser med märkliga erbjudanden som kanske har ett fruktansvärt pris (eller inte!).
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,890
Location
Nordnordost
Utarmning av äventyrarnas resurser. Slut på mat, slut på facklor, slut på vatten, slut på cigaretter ...
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
Subkategorier kan vara väldigt trevliga ibland! Slår ett slag för "varianter på hemlig dörr*", knyckt från en bloggpost av Goblin Punch som jag inte ids leta upp:

1. Uppenbar mekanism, men svårhittad dörr. Man drar i en spak och hör möjligen ett ljud på annat håll.
2. Uppenbar dörr, men svårhittad mekanism. En port som inte har något uppenbart sätt att öppnas.
3. Fake-dörren: uppenbar dörr, ingen mekanism alls, leder ingenstans.

* man kan såklart ersätta "dörr" med "kistlock", "fall-lucka", "lucka till hajtanken" osv
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Tittar du på reglerna för att populera en grotta i gamla basic d&d så grupperas det som: skatter, monster (detta inkluderar människor också), fällor och specialare. Specialare då precis vad det låter, speciella konstigheter i rummet, eller saker som inte riktigt passar in i övriga, alarm, något som låter i rummet, statyer, dammar, teleportering/hissar/rum som rör sig eller snurrar runt (rätt mkt i tidiga saker är ju direkta utmaningar till den som ritar kartan, illusioner (min son jävlades med oss i sin senaste dungeon med en illusionsdrake) eller lite vad som helst.
Tack, bra översikt. Det finns kanske inte så många kategorier.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,294
Såg att goblin punch redan var nämnt ovan men ett tips är denna checklistan från nämnda blogg.
Jag gillar punkt 6 "Something to Experiment With". Vad händer om vi byter plats på statyerna? Vad händer om vi lägger något på den mystiska pedistalen? Osv.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Såg att goblin punch redan var nämnt ovan men ett tips är denna checklistan från nämnda blogg.
Jag gillar punkt 6 "Something to Experiment With". Vad händer om vi byter plats på statyerna? Vad händer om vi lägger något på den mystiska pedistalen? Osv.
Sjukt bra tips, tack!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
Såg att goblin punch redan var nämnt ovan men ett tips är denna checklistan från nämnda blogg.
Jag gillar punkt 6 "Something to Experiment With". Vad händer om vi byter plats på statyerna? Vad händer om vi lägger något på den mystiska pedistalen? Osv.
Ja det där är min go-to-lista för dungar och rentav en del annat. "Someone to talk to" är guld. Något knepigt som gärna pratar med RPna? Utmärkt! Enkelt och effektivt, blir ofta en kul break i dungen.
 
Top